Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bra lyd på billig gitar


Siss29

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg en skikkelig billig elektrisk gitar og kan så godt som ingenting om gitarer, forsterkere, effekter osv. Gitaren er en Starsound, kjøpt igjennom Coop med forsterker av samme merke B)

Det jeg lurer på, er om en bedre forsterker vil gjøre mye med lyden på gitaren. Billig som settet er gir forsterkeren en del støy. Jeg lurer derfor på om en bedre forsterker vil gi en "renere" lyd.

Vil en forsterker a la denne : http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=1205 forbedre lyden noe? Eller har dere noen andre å anbefale? Det er ikke noe aktuelt med noe forsterker til flere tusen kroner, bare en som er litt bedre og med litt renere lyd enn den jeg har :)

Forsterkeren skal kun brukes til hjemmebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den MG'en der kan muligens få til litt bedre lyd enn den som fulgte med. Men personlig vil jeg ikke akkurat anbefale den. ;)

Høres ut som forsterkeren du har nå må være det billigste du får tak i :P Det å gå opp noen tusenlapper i pris vil gjøre god forskjell både lyd og støymessig. Men jeg ville absolutt ikke gå for en Marshall MG.

Kjøp heller en Roland Cube 30 eller Cube 60, veldig mye øvingsamp for pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som forsterkeren du har nå må være det billigste du får tak i :P Det å gå opp noen tusenlapper i pris vil gjøre god forskjell både lyd og støymessig. Men jeg ville absolutt ikke gå for en Marshall MG.

Kjøp heller en Roland Cube 30 eller Cube 60, veldig mye øvingsamp for pengene :)

Støtter forslaget om en Roland Cube. Har en selv og den er en veldig grei begynner-forsterker. Masse effekter, lite støy og grei lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som forsterkeren du har nå må være det billigste du får tak i :P Det å gå opp noen tusenlapper i pris vil gjøre god forskjell både lyd og støymessig. Men jeg ville absolutt ikke gå for en Marshall MG.

Kjøp heller en Roland Cube 30 eller Cube 60, veldig mye øvingsamp for pengene :)

Det er en liten knert på 20*16-17cm med kun en inngang for giarledningen og en for hodetelefoner. Ellers har den bare en volum og en tone-bryter + off/on/drive-bryter. Såvidt jeg har sett har hvilken som helst annen billig forsterker flere effekter iallfall. Aner ikke hvor mange watt den er på engang. Den heter STARSound GA-1, men jeg kan ikke finne noe info om den på nett og det kom heller ikke noe spesiell info med den.

Roland Cube-15, er den ikke noe særlig den da? Jeg synes 2000-4000 er litt mye å bruke på en forsterker sånn foreløpig, før jeg vet at jeg kommer til å bruke utstyret litt. Gitaren med forsterker kosta jo rundt 1000 kr.

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har kjøpt meg en skikkelig billig elektrisk gitar og kan så godt som ingenting om gitarer, forsterkere, effekter osv. Gitaren er en Starsound, kjøpt igjennom Coop med forsterker av samme merke B)

Det jeg lurer på, er om en bedre forsterker vil gjøre mye med lyden på gitaren. Billig som settet er gir forsterkeren en del støy. Jeg lurer derfor på om en bedre forsterker vil gi en "renere" lyd.

Vil en forsterker a la denne : http://www.sound1.no/portal_2003_dynamic/a...Produkt_ID=1205 forbedre lyden noe? Eller har dere noen andre å anbefale? Det er ikke noe aktuelt med noe forsterker til flere tusen kroner, bare en som er litt bedre og med litt renere lyd enn den jeg har :)

Forsterkeren skal kun brukes til hjemmebruk.

Tror neppe det er mulig å få bra lyd i den gitaren der med mindre du mod'er den til helvete og tilbake igjen, og da vil det vel heller lønne seg å kjøpe en annen i stedet. Men bedre lyd kan du få, og sikkert lyd som tilfredstiller dine krav. Kjøp den er Pod eller noe, samt en billig amp. Anbefaler Tech 21, har en av de minste deres som øvingsam, og den låter knall. Koster vel 3500 eller noe. Mye mye bedre enn Roland Cube f.eks, som er en oppskrytt møkkaamp. Folk sier det er mye for pengene, men nei, det er penger rett ut vinduet spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den er Pod eller noe, samt en billig amp. Anbefaler Tech 21, har en av de minste deres som øvingsam, og den låter knall. Koster vel 3500 eller noe. Mye mye bedre enn Roland Cube f.eks, som er en oppskrytt møkkaamp. Folk sier det er mye for pengene, men nei, det er penger rett ut vinduet spør du meg.

Angående POD og vanlig amp, så er det vel anbefalt at uansett hva du kjører en POD inn i, så burde høytaleren/ampen du velger å bruke ha så nøytral gjengivelse av lyden som mulig...? Mener at POD'en skal stå for all fargingen av lyden, og det du velger som "lydutsender" skal bare gjenspeile det POD'en lager ene og alene. Sorry om jeg kommer med gale utsagn her.

Litt mer on-topic; en POD 2.0 får du vel for circus 1500,- brukt. Har du gode høytalere hjemme med ganske nøytral gjengivelse av lyden skulle du greie deg ganske bra, skulle jeg tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tech21 og en pod er vel litt vel mer enn budsjettet her. Tech21 er jo gode forsterkere i og for seg, jeg ville ihverfall ikke brukt en pod foran.

Om du kjøper en pod, så kan du bruke den på den forsterkeren du allerede har eller til et evt. stereoanlegg eller pc. Mener pod2.0 ligger enda lavere i bruktpris... menmen...

Cube 15/30/60 er jo greie forsterkere og med endel effekter(som kan gjøre det enda mer morsomt å spille), så en greier seg godt med en slik en til hjemmebruk.

Det finnes andre alternativer som er billige også.

Angående gitaren, den er sikkert utstyrt med singelcoils, noe som gjør at du gjerne har litt mer støy enn en gitar med humbuckere. Elektronikken er sikkert heller ikke så god, men det er bedre å starte med en billig gitar, og heller kjøpe en dyrere gitar om interessen øker. En kan også prøve f.eks skjerme elektronikken med aluminiumsteip el lignende. Det å skifte ut elektronikken og pickupene vil koste mer enn det du har gitt for gitaren: altså utelukket på en slik gitar...

Hvis du har det morsomt, så kommer utstyret flygende inn uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tech21 og en pod er vel litt vel mer enn budsjettet her. Tech21 er jo gode forsterkere i og for seg, jeg ville ihverfall ikke brukt en pod foran.

Om du kjøper en pod, så kan du bruke den på den forsterkeren du allerede har eller til et evt. stereoanlegg eller pc. Mener pod2.0 ligger enda lavere i bruktpris... menmen...

Cube 15/30/60 er jo greie forsterkere og med endel effekter(som kan gjøre det enda mer morsomt å spille), så en greier seg godt med en slik en til hjemmebruk.

Det finnes andre alternativer som er billige også.

Angående gitaren, den er sikkert utstyrt med singelcoils, noe som gjør at du gjerne har litt mer støy enn en gitar med humbuckere. Elektronikken er sikkert heller ikke så god, men det er bedre å starte med en billig gitar, og heller kjøpe en dyrere gitar om interessen øker. En kan også prøve f.eks skjerme elektronikken med aluminiumsteip el lignende. Det å skifte ut elektronikken og pickupene vil koste mer enn det du har gitt for gitaren: altså utelukket på en slik gitar...

Hvis du har det morsomt, så kommer utstyret flygende inn uansett. :)

Som nevnt til å begynne med, så er jeg veeeeeeeeeldig fersk. Dermed aner jeg heller ikke hva en pod eller en coil osv er :unsure:

Tror du over her har skjønt litt av poengen mitt :) Jeg har ikke tenkt å svi av mange tusen på en hobby som jeg ikke er sikker på hvor interessert jeg blir i..Iallfall ikke før jeg vet at det er en hobby som kommer til å vare (Jeg er nemlig av den impulsive sorten :D )

Det er ofte litt vanskelig som helt nybegynner å spørre om råd hos folk som ligger på et helt annet nivå. De setter nemlig helt andre krav til utstyret. Jeg ser det samme med den andre hobbyen jeg har, som jeg begynte med i sommer:fotografering. Spør du de som har holdt på en stund, så anbefaler de gjerne utstyr som ligger høyt i pris, mens jeg er fornøyd med det nybegynnerutstyret jeg har. Inntil jeg blir så flink til å ta bilder at utstyret begrenser meg. Likedan vil det være med gitarspillingen.

Foreløpig synes jeg heller ikke den forsterkeren som er med gir styggfæl lyd, men tenkte at en litt dyrere ville gi litt renere lyd :)

Jeg har kjøpt meg inn et program: eMedia Rock Guitar Method. Når jeg skulle begynne å se på den, så fant jeg ut at "læreren" stilte inn på forsterkeren på knapper som jeg ikke en gang hadde på min :blink: .Lyden på gitaren var også mye mer rocka enn på min. Senere ut i programmet fant jeg derimot ut at man ved hjelp av pedaler mellom gitar og forsterker kunne vrenge lyden til å bli mer rocka? Såvidt jeg har forstått har dyrere forsterkere også slike effekter innebygd?

Har lagt ved bilde av gitar og forsterker, så kanskje jeg kan få litt råd basert på det utstyret jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at den forsterkeren var veldig simplistisk. Tror nok du kommer bedre unna med hva som helst annet.

Nå kjenner jeg ikke til det programmet du bruker, så jeg vet ikke hvilke knotter som er der, men jeg regner med at det er standard marshall oppsett med Gain, High, Mid, Low, Volume (og evt. Presence og Reverb). Hvis du kjøper en to-kanals forsterker så vil du nok garantert få bedre rockelyd, mens forsterkere som Roland Cube med fler, etterligner andre dyre forsterkere for en billig penge. Så skikkelig rockelyd skal du få her også.

Angående pedaler, så kan det fort også bli like dyrt som å kjøpe en ny forsterker. Det kan også være vanskelig i starten å finne den pedalen som du egentlig er ute etter.

Så til sist: kjøp ny forsterker, men hold deg til de billige: det er mer enn nok forsterkere som koster mellom 1000 og 2000 som er dugelig til hjemmespilling. Vox, Roland, Crate, Marshall, Kustom, Fender, Peavey, line6, Behringer og fler har forsterkere i denne klassen. Det jeg tror er best er å ta med deg en du kjenner som spiller gitar til den lokale gitarforhandleren. Da får du prøvd ut litt forskjellig. Det kan være greit å ha en hjelpende hånd i kakofonien av alt som finnes. Og ikke minst vet hvordan en skal takle selgesyke forhandlere.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at den forsterkeren var veldig simplistisk. Tror nok du kommer bedre unna med hva som helst annet.

Nå kjenner jeg ikke til det programmet du bruker, så jeg vet ikke hvilke knotter som er der, men jeg regner med at det er standard marshall oppsett med Gain, High, Mid, Low, Volume (og evt. Presence og Reverb). Hvis du kjøper en to-kanals forsterker så vil du nok garantert få bedre rockelyd, mens forsterkere som Roland Cube med fler, etterligner andre dyre forsterkere for en billig penge. Så skikkelig rockelyd skal du få her også.

Angående pedaler, så kan det fort også bli like dyrt som å kjøpe en ny forsterker. Det kan også være vanskelig i starten å finne den pedalen som du egentlig er ute etter.

Så til sist: kjøp ny forsterker, men hold deg til de billige: det er mer enn nok forsterkere som koster mellom 1000 og 2000 som er dugelig til hjemmespilling. Vox, Roland, Crate, Marshall, Kustom, Fender, Peavey, line6, Behringer og fler har forsterkere i denne klassen. Det jeg tror er best er å ta med deg en du kjenner som spiller gitar til den lokale gitarforhandleren. Da får du prøvd ut litt forskjellig. Det kan være greit å ha en hjelpende hånd i kakofonien av alt som finnes. Og ikke minst vet hvordan en skal takle selgesyke forhandlere.. :P

Man kan vel ikke forvente å få allverdens forsterker når den tilhører en pakke for like under 1000 kr heller :). Så jeg regner med at hvis man kjøpte en forsterker for rundt 1000,- så vil den uansett være noen hakke bedre enn den medfølgende.

Forsterkeren på gitarprogrammet hadde Gain,Master,Low,Mid og High -knotter som utgangspunkt. Ser at hvis man går litt lenger ut i øvelsene så finnes det en reverb-knott også. Mens jeg satt og kikkelt litt igjenom øvingene, ser jeg også at det gir eksempler på hva diverse pedaler gjør med lyden på gitaren. Kjekt program :)

Da er det om å gjøre å finne en best mulig forsterker til rundt 1000,- :) Ser at Studio1 har de fleste av merkene du nevner.

Er det noen av dere som har prøvd en eller flere av disse billigforsterkerne som kan anbefale meg noen?

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg også ganske fersk i el. gitar faget. Men har prøvd noe småtteri av forsterkere/gitarer og lest meg gjennom en hel haug med tester/anbefalinger. Så jeg prøver meg på et par små tips. Etter som jeg forstår, så er det ikke lydtrykk du først og fremst er ute etter.

Kanskje en Micro-Cube (Roland) kunne være noe :blink: Den koster hvertfall ikke skjorta ca. 1000kr.-

og har DSP (digitale effekter)

MicroCube

Mer microcube

Alesis lager jo også en del forsterkere som er brukbare, billige og har DSP med haugevis av effekter,kun en kanal.

Alesis

Eller Kustom som er enda rimeligere, men uten de digitale effektene.

Kustom type ultrabillig

Kustom type billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Roland Microcube får masse skryt på Sound1. Kanskje den er et fint alternativ for meg? Jeg kommer jo mest sannsynlig bare til å sitte for meg selv på et rom og spille, så noe enormt lydnivå trenger jeg ikke :) Forsto det sånn at den hadde en del kule effekter også. Noen som har prøvd denne?

PS: Ser at noen har anbfalt denne allerede mens jeg skrev innlegget:) Spørs om ikke denne er en veldig aktuell kandidat ja.

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.