Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellig spørs. om bass osv.


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg, merk jeg, synes at plekter skaper en slags skarp tone, fingrene lager en mykere og finere tone.

Jeg spiller gitar, men det går i litt bass og, der bruker jeg fingre, med mindre det kommer til powermetal-bass :P

stemmer, men jeg synes en bass låter skikkelig bass med fingerspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonki: Men det at de bassistene ligger langt bak i lydbildet skyldes jo miksingen, ikke teknikken.

Få ting er fetere enn heftig fingerspill ala Burton på bass, men man får anyways sterkere attack ved bruk av plekter.

Ser opp til folk som behersker fingerspill til det fulle.

Endret av MjaMjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonki: Men det at de bassistene ligger langt bak i lydbildet skyldes jo miksingen, ikke teknikken.

Få ting er fetere enn heftig fingerspill ala Burton på bass, men man får anyways sterkere attack ved bruk av plekter.

Ser opp til folk som behersker fingerspill til det fulle.

ahh, volummessig, så får du en kraftigere lyd ja :) det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kanskje en mer definert tone med plekterbruk, men det kan man kompansere for ved å gjøre anslaga lenger bak, samt bruke litt eq.

Det hender, en sjelden gang, at låta kaller på plekter. Da bruker jeg selvsagt det - men ellers gir fingrene langt større fleksibilitet og tonekontroll.

*Obs. Med forbehold: Carlos Benavente spiller utrolig fett med plekter. Sjekk ut Chick Corea Touchstones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg feks spiller "Balls to the wall" av Accept så bruker jeg fingrene og plekter. Fingrene pleier jeg som oftes å bruke på de litt mindre raske riffene, mens jeg bruker plekter på de raskeste.

Når det gjelder lyden så merker jeg at en får en slaks "klikk" hver gang du slår på strengen med plekteren, dette resultere i en "metall lyd". Dog spiller du med fingrer får du en mer mørkere og basslignede lyd, synes nå jeg hverfall.

Jeg leste at du hadde såre fingrer. Det er noe som alle har når de begynner å spille bass/gitar. Ettersom en spiller mer og mer, blir huden hardere og du får ikke så vondt. For at dette skal gå fortere bør du presse deg å spille, selv om det gjør hekkans vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass skal ha trykk, spill med fingrene. Plekter skaper skarpe lyder. Det er litt små ironisk å lage skarpe lyder på en bass.

Øv deg på å spill med pekefingeren, så kommer de andre fingrene med etterhvert som du merker at det blir for tregt å spill med kun en finger.

Et tips, sett tommelen på oversiden av en av mic'ene. Da blir det lettere å få mer kraft i spillingen ;)

Hvis du vil ha litt aktiv bass spilling, prøv deg på litt Rage Against The Machine. Det er veldig enkelt. Bassen spiller akkurat det samme som gitaren, så det er veldig lett å høre hvordan det skal spilles.

Rage Against the Machine - Voice of the Voiceless

Fin sang å øv på. Veldig enkelt, også er det litt rytme i det.

Skulle du nu finne ut at Rage var tøft, så er det bare å si ifra hvis du trenger tabs og litt veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir det sett "ned" på av de som spiller med fingre på de som bruker plekter?

Noen sanger passer med fingre, noen passer med plekter. Noen, som meg, foretrekker plekter.

Hvor vanskelig kan det være å forstå at det ikke finnes en fasit på hvordan en bør spille, men at smaken er som baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plekter er kult nok det. Grunnen til at mange her ikke liker det er kanskje fordi mange plekterbassister ikke er så tekniske som de som spiller uten og heller ikke alltid like oppfinsomme.

Jeg spiller oftest uten men det er noen sanger som låter kulere/er morsomst å spille med, bl.a. Eye of the tiger.

Jeg er ikke noe god men det er gøy å kunne beherske plekter litt også, alsidighet er alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg spiller bass uten plekter. Får til å bruke alle fingrene utenom lillefingeren enda. Kommer kanskje av at jeg aldri har måttet bruke den i en sang, men det kommer nok.

Virker som om mye av poenget med bass er å spille tonene i riktig tempo og rytme. Mange av sangene, som bassriff på moneytalks av AC/DC bruker du bare E-strengen og 3 og 5 bånd i takt med sangen.. Noen som har noe litt mer avansert å spille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.