Web Analytics
Gå til innhold

Leonard

Medlem
  • Innholdsteller

    347
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Leonard

  • Rang
    Gitarrocker

Profile Information

  • Bosted
    Bodø
  1. Hva er det med band nu for tiden som har navn som høres ut som en del av ei settning eller en sang? Er det en slags metalcore trend? As I lay daying After the Burial Between the buried and me Bury your dead osv
  2. For improvisering kan du spille til Johnny Cash - Hurt, veldig klassisk (selv om den er fra 2002) enkelt sang. Hel sangen går i A moll. Det vil si at du fint kan improvisere med alle tonene fra A moll. Til A moll passer akkordene, og skalaene til: C dur, Dm, Em, G7, F Disse skalaene har mer eller mindre samme toner. En lett ting er å bare spille på A strengen. Blir litt ensformig, men det funker! En fin ting med å begynn å spill ensformig er at etterhvert blir man endten lei eller så vil man ta det videre å spill litt mer avansert:p
  3. The Pot av Tool! Progressiv feel, selv om den er 4/4
  4. Jeg har i ei stund nu drevet å fundert på hvordan man kan klare å få gitaren til å høres ut som en trompet. Katatonia - In The White Når lead'en kommer inn i introen. Noen som har noen ideer?
  5. Noen som kjenner til noen gode musikk teori dvd'er? Helst noen litt avanserte!
  6. Dumt skrevet av meg. Mente ikke å fornærme noen! Skrev det på feil side av døgnet. Det med tersene, tanken var vel Parallell toneart! I moll er parallelltonearten 3 halvtone trinn var tonika. I Dur er parallelltonearten 3 halvtrinn ned fra tonika. En Bdim er en Locrian mod, det er en skala som blir ansett for å vær en Moll, siden tersen ligger på samme tone. Hvis det er noe fakta jeg ikke har riktig, så kom med deg!
  7. Leste gjennom det som er skrevet, og det er nokså klart at det er mye galskap ut å går! For det første, det finnes kun en ters i hver skala. Så det går ikke an å gå opp til en ters og så ned til en annen. Antagligvis så har de som har skrevet dette tenkt på intervaller som tilsvarer det som ville blitt en ters, i den motsatte rettning. Og da stemmer det fremdeles ikke! Vi gjør det enkelt. Dette er basic harmonisering! Tar Am som utgangspunk. Spiller man i Am har man følgende noter, A B C D E F G... Kan ikke bli mye enklere. Hver av disse tonene kan bruks som en akkord. Am 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Am - Bm - Cdur - Dm - Em - Fdur - Gdur - Am.............Uansett hvilken av de akkordene/skalaene du velger å spille etter Am, så vil det kun vær en tone som ikke stemmer med Am, bortsett fra Bm, der er det to toner! Cdur 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Cdur - Dm - Em - Fdur - Gdur - Am - Bm..... Ser du mønsteret? Og igjen, B er litt schetcy! Tallet over representerer hvilken tone det er i skalaen. Så ut fra det kan dette flyttes i alle rettninger!
  8. Lurer bare på hva folk tenker om drop tuning! Drop D...eller Drop B.. f. eks. Har vært borti ett par proffesjonelle musikkere. Og de har en tendens til å se ned på det.
  9. Jeg har aldri drevet med improvisering, mye fordi jeg er temmelig ny til musikk og..ja bla bla.. and so on! Anyway! En ting man må ha klart for seg, en hver sang har et tonalt sentrum. Grunntonen eller tonica om du vil kalle den for det. Ut fra denne tonen har man 11 andre toner i veldig mellom. Hør på Ice Cream Man av Van Halen. Bynnelsen er temmelig straight forward blues, alt er mer eller mindre innenfor en skala. På 01:44 går han metal på hele skitten, og 3 sekund senere bryt han all tonaliteten, han spiller kromatisk (bruker alle 12 tonene fritt). Dette høres ikke direkte galt ut, skaper bare en annen feel på sangen. Men igjen, men vil bli litt lei av å høre på en kromatisk solo i flere minutter. Med mindre du spiller med Malmsteen speed, da er ingen lengre som får med seg hvilken toner du spiller! Men en ting du kan gjør, lær deg det Ice Cream Man licket, og bruk det en gang du improviserer! Resten av bandet vil nok bare synes det hørtes jævli fett ut! Men når du går kromatisk så burde du vite hvor hva du gjør, og ikke gjøre det for lenge. Kromatikk er stressende for en sang, og man blir lei av å hør på det etterhvert! Men men, der har du i såfall noe du kan prøve på! Det finnes mange andre, mildere, eksempler på sånt. Hør på Moonlight sonat av Beethoven. Der bruker han kromatiske toner (16 sek inn i "sangen"). Går sterkt ut ifra at du ikke klarer å høre det. Men igjen, Beethoven viste veldig godt hva han gjorde:p Det er mye mer, som er nok så basic musikk teori.. Men det kan bli litt mye på en post:p
  10. Leonard

    Primus

    Les er temmelig flink å spill bass. Har sans for musikkstilen deres, artig å hør på. Tror man gjør en stor feil hvis man tar musikken deres seriøst.
  11. Er det noen som vet hvilken skala "For Whom" er spilt i?
  12. Leonard

    Godt Nyttår!

    Må vel starte nyåret med endel promille, antar jeg. Godt Nyttår!!
  13. Enig!! Wah-pedal og vreng! Rått parti!
  14. Bob Rock! Han ble vel sparket nettopp! 25 år for seint!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.