Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellig spørs. om bass osv.


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, jeg har tenkt å kjøpe meg bass jeg og nå, og har tenkt å øve mye. ( i stedet for å bare ha en, som støver ned.)

Og det jeg lurte på, er: Spiller man akkorder og grep på en bass, akkuratt som på en gitar? Eller spiller man bare....enkle noter, om jeg kan kalle det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille akkorder og grep er gitaristens oppgave, bassister spiller for det meste en note av gangen. En god grunn til det at ethvert forsøk på å spille noen akkorder på de to mørkeste strengene på en bass vil høres altfor grøtete ut til å noen musikalsk verdi i en sang. Jeg pleier å leke meg med diverse akkorder på de 2 lyseste strengene på bassen kun for gøy og øving, å gjøre det på de to mørkeste høres bare fælt ut.

Så for å svare enkelt: Nei, man spiller ikke grep, man spiller en note av gangen, for det meste.

Edit: Når det gjelder sanger å øve på så er AC/DC, Green Day (jadajada.) og Metallica ganske gode å begynne med.

Må også få anbefale sidene www.cyberfretbass.com og www.activebass.com , geniale sider som har lært meg mycket.

Endret av MjaMjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha øvd i hele dag på skolen, så kan jeg endelig første riffet i Black Night! Vanvittig kult! :D

Når jeg får øvd en uke, så kanskje jeg klarer å spille den litt fortere også. :P

*såre fingre*

Forresten. Når man spiller bass. Pleier man å bruke plekter som på gitar, eller bruker man bare fingra? Strengene er vel så kjukke at plekter ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spille akkorder og grep er gitaristens oppgave, bassister spiller for det meste en note av gangen. En god grunn til det at ethvert forsøk på å spille noen akkorder på de to mørkeste strengene på en bass vil høres altfor grøtete ut til å noen musikalsk verdi i en sang. Jeg pleier å leke meg med diverse akkorder på de 2 lyseste strengene på bassen kun for gøy og øving, å gjøre det på de to mørkeste høres bare fælt ut.

Så for å svare enkelt: Nei, man spiller ikke grep, man spiller en note av gangen, for det meste.

Edit: Når det gjelder sanger å øve på så er AC/DC, Green Day (jadajada.) og Metallica ganske gode å begynne med.

Må også få anbefale sidene www.cyberfretbass.com og www.activebass.com , geniale sider som har lært meg mycket.

Var det jeg tenkte jeg og ;) Prøvde meg frem med alle slags kombinasjoner på skolen sin bassgitar, men jeg forstod at det måtte bli alt for mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha øvd i hele dag på skolen, så kan jeg endelig første riffet i Black Night! Vanvittig kult! :D

Når jeg får øvd en uke, så kanskje jeg klarer å spille den litt fortere også. :P

*såre fingre*

Forresten. Når man spiller bass. Pleier man å bruke plekter som på gitar, eller bruker man bare fingra? Strengene er vel så kjukke at plekter ikke er nødvendig?

plekter på bass, huff-a-meg. er altfor mange av mine favoritter(er kanskje ikke favoritter pga at de kan spille bra, men fordi de lager bra musikk) bruker plekter, så det er det samma hva du bruker,det er opp til deg, men jeg foretrekker å bruke fingre på bass, føler at det blir enklere, men at du samtidig kan bruke litt flere teknikker enn med ett plekter,+ at det blir lettere å dempe

men jeg er gitarist, så hva vet jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. nevn en metallica-sang som er veldig krevende? :P

Deep Purple kan nok være en idé, ja. Særlig hvis du liker det! Black Night er ikke så ille vrien heller.

Uansett hva du spiller, husk at det er viktig at du har det gøy og liker musikken.

Lykke til :)

Kan nevne fler jeg. Battery sliter jeg fortsatt med å gjøre på samme måte som Cliff Burton. Fight Fire With Fire er jo bare latterlig rask, må kjøre ned tempoet til halvparten av hva det står i tablaturer at cliff spiller. Tappedelen i Ctulu er ganske vrien, hvertfall stående. Blackened er også litt irriterende (noe med at jeg alltid spiller fiel, selvom ikke så veldig vanskelig). Trapped Under Ice er også ganske krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg lærer meg å spille uten plekter jeg da, siden jeg har startet uten.. :P

Blir nok mye spilling på skolen i morra også. Lurer litt på om jeg skal lære meg moneytalks i morra. Er sikkert ikke alle sanger som er like raske å lære som Black Night, men får nå prøve. :D

Edit: Moneytalks av AC/DC...

Edit2: Er den overkommelig?

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

Det med at bassen drukner i Metallica stemmer nok mest med albumene etter Cliff - men for all del overdrevent lavt volum på RtL og MOP - ....And Justice For All er jo omtrent uten bass å regne :angry:

Nja, Load og Reload har faktisk et bra volum på bassen(inkludert finfine basslinjer..), men det som gjør at newsted til tider kan være litt vansklig å høre er at han tar ordet "bass" litt for serriøst...(han har til tider EKSTREMT bassete tone..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.