Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellig spørs. om bass osv.


Eddie Van Halen

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å starte å spille bass, og har derfor noe spørsmål. Håper noen er villig til å hjelpe en nybegynner littegrann. ;)

- For det første, så må jeg jo ha en bass. Noen som kunne anbefalt noe?

- Nybegynnersanger?

- Hvor vanskelig er det å spille bass i forhold til gitar?

- Hva trenger jeg av utstyr?

- Tips?

- Kule bassriff? (til gjennomlytting)

bla bla...Joda. Mye spørsmål her. Vil forresten ikke bruke mer enn 3-4000 på alt utstyret jeg trenger.

Sikkert noen som klarer å forklare meg noe nyttig. :P

Edit: Liker musikk og sound med litt trøkk i. Deep Purple, Van Halen, AC/DC osv.

Endret av Eddie Van Halen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

- For det første, så må jeg jo ha en bass. Noen som kunne anbefalt noe?

finnes mange billige basser, men til å begynne med så spiller det ingen rolle hvor bra det må være, det som er hovedtingen er å spille og øve så mye man kan uten å tenke så mye på utstyr.

- Nybegynnersanger?

for det meste av Metallica, ACDC, Kiss osv

- Hvor vanskelig er det å spille bass i forhold til gitar?

er ikke noe vanskeligere eller lettere enn gitar, kommer ann på hvordan du vil spille, folk som sier at bass er enklere gitar, er noe forbanna bullshit.

- Hva trenger jeg av utstyr?

jeg ville ha anbefalt en enkel og grei kombo og en bass med Prescion og Jazz pickups for å gi alldsidighet i lyden din

- Tips?

øv mye, men ikke så mye at du blir lei, å lære og spille musikk krever tolmodighet. hovedtingen med bass er rytme og harmoni, du skal hovedsaklig spille med trommisen. ikke bare lytt på rock, lytt på andre sjangere og, hvis du har lyst, det gir deg et inntrykk hvordan bass fungerer.

- Kule bassriff? (til gjennomlytting)

gammelt Black Sabbath, spess Faires Wear Boots, Iron Man, Paranoid osv. kanskje ikke de enkleste, men ikke de vanskeligste heller. Iron Maiden har masse fete fills, men igjen, ikke akkurat nybegynner, men du kan seff prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass er kult ja. Jeg begynte med bass for ca 6-7 uker siden, og jeg synes det er relativt lett.'

Ang, det du trenger av utstyr så bør du søke litt på www.finn.no, der finner du masse ting. Når det gjelder lette sanger kan du prøve The Kids, forelska i læreren, (tabsen finner du på denne siden). Jeg syns den var hvertfall ganske lett.

Ellers har du jo Back in Black og TNT fra AC/DC som er ganske lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at Black Night er yndlingsriffet mitt, så er nok det jeg lærer meg først.

overnatta hos en kammerat som spiller gitar i går, og han lærte meg noen grep. Nå kan jeg a, a-moll, c og g. Hvordan blir disse på bass i forhold til på gitar? Skjønner ikke helt.

Når det kommer til tabs. Er det noen som kunne prøvd å forklare meg "systemet" på hvordan du skal lese av tabsene?

eks:

D ---5-----------5---7-5---------5---

A -7---7-5---7-5---7-----7--5-7----7-

E ---------7-------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les fra venstre til høyere på tabs.

D ---5-----------5---7-5---------5---

A -7---7-5---7-5---7-----7--5-7----7-

E ---------7-------------------------

begynn å 7. bånd på A strengen, så går du til 5. bånd på D strengen. også tilbake til 7. bånd på A strengen osv osv. finn en god venstrehåndsposisjon slikt at du bruker minst bevegelser. eksempelvis at du tar ringefingeren din på 7.bånd på A strengen og pekefingeren på 5.bånd på D strengen osv. dette gir deg en god fingerstrekk øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem :) bare hyggelig å hjelpe :)

edit : en ting jeg glemte, det med jeg mener med fingerstrekk øvelse er "en finger per bånd regelen"

feks :

P= pekefinger

L= langefinger

R= ringefinger

Li= lillefinger

liten grei øvelse, du kan gjerne begynne på 5. til 8. bånd og gå videre på neste streng osv

G--------------------------------------------1--2--3--4-

D-------------------------------1--2--3--4 -------------

A-----------------1--2--3--4----------------------------

E --1--2--3--4------------------------------------------

----P--L--R--Li--P--L--R--Li osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. nevn en metallica-sang som er veldig krevende? :P

Deep Purple kan nok være en idé, ja. Særlig hvis du liker det! Black Night er ikke så ille vrien heller.

Uansett hva du spiller, husk at det er viktig at du har det gøy og liker musikken.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha det gøy er jo hele poenget mitt med å starte med bass da. :P

Punkrock er ikke noe jeg er veldig begeistra for, men synes Def Leppard er helt greie. Kommer nok til å gå mye i Deep Purple i starten. Har hørt at Franz Ferdinand ikke er så vanskelig. Ikke at jeg liker det så godt, men er fint å ikke "slite ut" Deep Purple. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del Metallica er veldig krevende, som aller første sanger å lære vil jeg anbefale punkrock (hvis du liker det). Ellers er Beatles meget lett ;)

Åh, det fins masse beatleslåter som har relativt vanskelige bassganger.

Men tidlig Beatles er temmelig lett, She Loves You, Can't buy me love, etc er ganske enkle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del Metallica er veldig krevende, som aller første sanger å lære vil jeg anbefale punkrock (hvis du liker det). Ellers er Beatles meget lett ;)

Åh, det fins masse beatleslåter som har relativt vanskelige bassganger.

Men tidlig Beatles er temmelig lett, She Loves You, Can't buy me love, etc er ganske enkle.

Hvis man vil starte med Metallica, kan man jo f.eks. prøve Mama Said og Nothing else matters, de bør være overkommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.