Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan jeg begynne å spille kjapt?


Trong Le Tran

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

for all del, ikke fokuser på dette med å spille fort. Det vil virkelig slå ned på spillinga di senere, og vil hemme deg i å utvikle andre naturlige musikalske ting som melodisk sans, gehør osv.

Et jazz eksempel: Hvis vi sammenligner erfarne trompetister og erfarne saksonfonister vil vi ofte se at trompetisten spiller mere melodiske fraser, mens den andre mere lange raske linjer. Grunnen til dette er at trompet er mye mer begrenset enn saksofon. Trompetisten har dermed fokusert mer på melodier, og da selvfølgelig blitt bedre til dette. Og de fleste erfarne trompetister greier og oppnå en viss hastighet. Men dette er en ting som ofte har kommet senere.

Konklusjon: fart kommer med tida. fokuser mer på andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva du vil bli god i.. Spill det du vil bli god i. Vil du bli god i å riffe, er det bare å lære masse metal-sanger. Eller evt. bare enkelt-riff om du ikke er i stand til å lære hele sanger ennå.

Om du vil bli god til å spille soloer (KJEDLI!! :P) så er kanskje skalaer og sånt veien å gå.

En generell ting er at det er viktigere å fokusere på å klare å spille alt i riktig tempo i forhold til hverandre, enn å spille det like fort som på plata.

Mange bruker metronom for å få til dette. Metronom funker dårlig for meg, jeg ender gjerne med å hive den i veggen, men det er vel verdt et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, ikke fokuser på dette med å spille fort.

Øv heller balansert, f. eks. 1 time teknikk og 1 time improv/hørelære/o.l.

For å lære å spille fort, lær deg skalaer og arpeggioer og spill disse opp og ned til en metronom i svært lav hastighet. Øk ALDRI hastigheten før hver note er 100% perfekt. Ved å gjøre dette vil du også forbedre din teoretiske kunnskap (da du lærer skalaer og arpeggioer), samt forbedre din kjennskap til gripebrettet.

Teknikkmessig er det svært viktig å være avslappet, og hver bevegelse må være kontrollert. Høyre hånds håndledd skal stå for plekterets bevegelse (ikke beveg hele armen opp og ned for å slå an notene), og hver finger på venstrehånden skal jobbe uavhengig av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bli god til å spille soloer (KJEDLI!! :P) så er kanskje skalaer og sånt veien å gå.

Det sa jeg og, og nå er jeg rævva.

Bare å gjøre som folk sier det, trene styrke i fingrene med noe barregrep, trene skalaer og lære deg låter. Prøv også noen klassiske stykker. Det finnes både enkle og VELDIG vanskelige, som krever sjuk presisjon og hurtighet.

Det viktigste av alt er vel bare å ikke stresse med og sørge at det sitter før du kjører det fort. Da kan du fort få senebetennelse og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv heller balansert, f. eks. 1 time teknikk og 1 time improv/hørelære/o.l.

For å lære å spille fort, lær deg skalaer og arpeggioer og spill disse opp og ned til en metronom i svært lav hastighet. Øk ALDRI hastigheten før hver note er 100% perfekt. Ved å gjøre dette vil du også forbedre din teoretiske kunnskap (da du lærer skalaer og arpeggioer), samt forbedre din kjennskap til gripebrettet.

Teknikkmessig er det svært viktig å være avslappet, og hver bevegelse må være kontrollert. Høyre hånds håndledd skal stå for plekterets bevegelse (ikke beveg hele armen opp og ned for å slå an notene), og hver finger på venstrehånden skal jobbe uavhengig av de andre.

50 / 50 er en altfor drøy måte og fordele tiden sin på. Men jeg synes du har et poeng i det du mener er teknikk trening. For meg høres det mer ut som generell strukturert øving hvor det å spille fort ikke nødvendigvis er det viktigste målet. Spesielt hvis arpeggioene går over en progresjon, og du også øver på å synge de uten gitaren. Så hvis du bruker tida 50 prosent av tida di på det er det godkjent.

Men for all del hjernedød kromatiskeøvelser 50 prosent av tida er skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.