Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan jeg begynne å spille kjapt?


Trong Le Tran

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Man bruker (eller bør bruke) lillefingeren akkurat like mye i vanlige skalaer med 3 noter per streng.

Dessuten, om du virkelig vil ha en sterkere lillefinger, så er det triller som er tingen.

Altså, nå tenker jeg sånn å bruke det i 'begynnelsen', ikke fortsette å øve på det for alltid, hvis du forstår. (litt vanskelig å sette ord på :) )

Anyways, når jeg brukte disse øvelsene hadde jeg aldri før spilt med lillefingeren. Den var svak, og den var vanskelig å koordinere, derfor brukte jeg såkalte '1234'-øvelser en stund. Det hjalp masse, og når jeg øver skalaer nå (Stort sett pentaton for tiden), er det ikke så vanskelig lengre å bruke lillefingeren.

Men å fortsette slik med denne øvelsen er ikke noe å satse på.

Håper jeg ikke dreit meg ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så du mener at hvis han spiller tørre kromatiske øvelser så kommer både fart og melodisk sans? der tar du grundig feil.

For all del fokuser på å lære å spille fort hvis det er det du vil, men når du har spilt i 25 år er det den melodiske sansen din og ikke teknikken som gjør deg til en god musiker.

:)

Jeg begynte å spille gitar i 1983. Jeg har gitt ut to plater, spilt bass i U2-tributeband, sunget og spilt gitar i Kiss-tributeband, spiller gitar i Metallica-tributeband nå. Levd av å være trubadur i flere år, spilt Beatles, Johnny Cash, Robbie Williams, A-ha, Wham, Halvdan Sivertsen, Jan Eggum. Det å ha melodisk sans hjelper ingenting om du ikke klarer å spille melodiene du hører inni deg :)

Er nå min mening da.

Cheers,

Knut E

edit:

Men du kommer også med veldig gode innspill, vi er nok mest uenige om idrettsdelen av det hele.

Aiwass har også svært gode poenger, og jeg ser på de som supplementer til det jeg synes er viktig. Trong spurte jo også direkte om hvordan bli god å spille fort. Og det må han nesten få et klart svar på, hmm?

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, nå tenker jeg sånn å bruke det i 'begynnelsen', ikke fortsette å øve på det for alltid, hvis du forstår. (litt vanskelig å sette ord på :) )

Anyways, når jeg brukte disse øvelsene hadde jeg aldri før spilt med lillefingeren. Den var svak, og den var vanskelig å koordinere, derfor brukte jeg såkalte '1234'-øvelser en stund. Det hjalp masse, og når jeg øver skalaer nå (Stort sett pentaton for tiden), er det ikke så vanskelig lengre å bruke lillefingeren.

Men å fortsette slik med denne øvelsen er ikke noe å satse på.

Håper jeg ikke dreit meg ut nå.

Vel når du spiller 1234 øvelser bruker du jo lillefingern kun 1/4 av tida. Hvis du virkelig vil isolere er det som aiwass sier triller som gjelder. Dette gjorde jeg i mine dager ved å sitte å se på tv og bare trille, uten anslag. Det må nevnes at dette kun trener styrke. anbefaler å øve det litt mer strukturert i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel når du spiller 1234 øvelser bruker du jo lillefingern kun 1/4 av tida. Hvis du virkelig vil isolere er det som aiwass sier triller som gjelder. Dette gjorde jeg i mine dager ved å sitte å se på tv og bare trille, uten anslag. Det må nevnes at dette kun trener styrke. anbefaler å øve det litt mer strukturert i tillegg.

Jeg føler meg virkelig utenfor nå. Hva er triller? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan se det på den måten. :)

Er bare hammer-on og pull-offs så raskt du kan med en finger. Hendrix-trikset er å veksle mellom f.eks. åpen D streng og 2. bånd på D strengen.

En fin øvelse (som jeg aldri øver, fordi jeg ikke eier disiplin) er å trille mellom peke- og langefingeren, lange- og ringefingeren og ringe- og lillefingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det skal jeg prøve!

Antar at jeg får bedre teknikk i venstrehanda med denne metoden - er kjent for å ha meget raske og tekniske fingre (nei, jeg prøver ikke å skryte på meg noe),

og kunne godt tenkt meg å vært like kjapp i venstrehanda som jeg er i høyrehanda. :)

Har dere flere sånne teknikker/oppvarmingstriks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Rock Disipline fortelles det om en øvelse hvor du triller ett minutt med hver finger. Så da blir utfordringa å finne et passe tempo, slik at det går ann å gjennomføre det.

Når jeg ubevisst varmer opp, så går det som regel i skalaer, og det er greit til oppvarming det. Ellers kan du spille add9-akkorder. Også til oppvarming kan du liksågodt spille noe som har noe med musikk å gjøre. Du kan jo faktisk benytte anledninga til å lære deg Holdsworth akkord-voicinger.

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiwass har også svært gode poenger, og jeg ser på de som supplementer til det jeg synes er viktig. Trong spurte jo også direkte om hvordan bli god å spille fort. Og det må han nesten få et klart svar på, hmm?

Problemet er bare at 1234-greier ikke hjelper med noe annet enn 1234-greier. Ja, han har lyst til å lære å spille fort 'direkte', som du sier, men jeg regner med at det likevel er snakk om å spille fort i en eller annen musikalsk sammenheng. Sånn sett blir da 1234-øvelser en unødvendig omvei, da disse ikke har noen overføringsverdi mht. ordentlig solospill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg si at jeg er uenig med aiwass. Har prøvd å unngå denne diskusjonen (pga at det er så mange forskjellige tilnærmingsmåter og en blir aldri enig uansett, synes egentlig temaet er utdiskutert).

Først så vil jeg definere 1234 øvelser. Disse trenger ikke å være kromatisk hele veien (og vil derfor ikke være noen stor forskjell fra å spille skalaer). De kan godt ha med strenghopping (hehe... godt norsk ord.. :) ). Gå på intervaler, gå på triller mellom forskjellige fingre, strekking av fingre over flere bånd etc.. 1234 øvelser er god for fingersettingen (fingerposisjonene er viktige, selv om det ikke finnes en fasit, se på f.eks. malmsteen, den mannen unngår å bruke lillefingeren når han kan). Ved å øve inn noen 123 (124, 134, 234 etc) legger en grunnlaget for 3-noter-per-streng skalaer som ofte (ikke alltid) er bedre (og lettere) å bruke. Ved å øve inn flere forskjellige 1234 mønstre og skalamønstre, så er det større sjanse for at en faktisk får bruk for de. Aiwass, bruker du aldri kromatikk i f.eks improvisasjon?

Men om du mener 1234 mønstre er kun kromatikk, så må jeg være enig i at det er dårlig øving å spille kromatisk opp og ned halsen i tide og utide, og duverden så kjedelig. Kanskje noe av det som ødelegger spillegleden mest.

Derfor; bruk 5-20 min på 1234 øvelser og skalaer (altså oppvarming). Ellers så prøv og lær andre sine soloer, triks, og slikt , improviser og skriv noen løp, temaer, whatever selv. En skal heller ikke glemme rytmegitaren, spill noen lette riff og legg inn fills, snu rytmen etc etc..

Siste poenget jeg har er de tre T'ene. Ting tar tid (som og er nevnt av andre). Må bare motstride jsbach litt; teknikken kommer ikke med tiden ved mindre du oppsøker den. Er mange store gitarister som ikke har noe særlig teknikk. Men er enig i at de benytter seg mer av det melodiøse enn de fleste av teknikkgutta.

Jaja, tilbake til eksamen...

Edit:

Glemte å si noe om høyre arm. 1234 mønstre kan være gode for å lære seg forskjellige høyrehåndsteknikker...

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så vil jeg definere 1234 øvelser. Disse trenger ikke å være kromatisk hele veien (og vil derfor ikke være noen stor forskjell fra å spille skalaer).

Er rimelig sikker på at det siktes til disse øvelsen av den typen hvor det spilles 1234 opp alle strengene uten at den har noen noen kobling musikalsk. Hvor det ikke engang blir kromatikkøving.

Prøv å se det store bildet. Poenget er ikke på død og liv å unngå kromatikk eller idéer som bruker 4 noter per streng, men derimot å bruke den dyrbare tiden vår intelligent.

Edit: Glemte også å si noe om høyre arm. Nok en grunn til å unngå 1234-øvelsen, siden plekteret alltid begynner med enten nedslag eller oppslag på hver streng. Lite variasjon med andre ord.

Endret av AlexanderT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som AlexanderT sier, sikter jeg altså til 'Rock Discipline'-øvelser--symmetriske mønstre som hverken er kromatiske eller diatoniske. Er det snakk om å spille SKALAER med fire noter per streng (som forsåvidt krever en helvetes fleksibilitet i venstrehånden hvis man ikke bruker glissando), så har jeg ingen innvendinger. Folk som Holdsworth gjør dette til stadighet.

Ja, kromatikk kan av og til brukes i solospill, men da er timing og dissonansbehandling så viktig at jeg tviler på at 'pattern playing' kommer til noen særlig nyte.

Det finnes derimot ÉN kromatisk øvelse som jeg synes kan være en veldig god 'chops builder', nemlig Rusty Cooleys 'Chromatic Death'. Øvelsen tar for det første utgangspunkt i en full kromatisk skala (ett bånd ned for hver nye streng), hvilket igjen sysselsetter venstrehånden med noe teoretisk brukbart, og for det andre byr høyrehåndsfiguren på en rekke ulike kombinasjoner:

-----------------------------------------11----------------------------11-12-11----------------------------11-12-13-12--

12-13-14-15-14-13-12-13-14-15-----15-14-13-12-13-14-15-------------15-14-13-12-13-14-15--------------etc.

Mønsteret fortsetter oppover over alle 6 strenger (OBS: Ikke ett bånd ned fra G til H-streng).

Dette er muligens den minst musikalske øvelsen jeg bruker, men den gir høyrehånden en skikkelig økt uten at den blir fastlåst i kromatikkens vanlige '4-per-streng'-dogme.

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at 1234-greier ikke hjelper med noe annet enn 1234-greier. Ja, han har lyst til å lære å spille fort 'direkte', som du sier, men jeg regner med at det likevel er snakk om å spille fort i en eller annen musikalsk sammenheng. Sånn sett blir da 1234-øvelser en unødvendig omvei, da disse ikke har noen overføringsverdi mht. ordentlig solospill.

Jada, og jeg TROR ikke jeg har nevnt 1234 kromatikk en eneste gang i løpet av tråden?

Jeg har kun sagt at teknikk=øving. Jeg har ingen metoder som er bedre enn de som er nevnt..Tror jeg sa at det å spille etter plater i allefall hjalp meg veldig mye, da det utvilker både gehør, teknisk dyktighet innen stilarten man ønsker å spille. Jeg har i alle fall aldri i løpet av 21 år sittet og øvd peke-lang-ring-lille, derfor blir det vanskelig for meg å evaluere denne metodens verdi:)

Cheers,

Knut E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kromatiske øvelser eksisterer stort sett pga en ting. At man skal kunne trene picking teknikken sin uten å tenke på annet enn nettopp det. Prøv å tren economy picking med en avansert skala. Gikk ikke særlig bra nei? Akkurat.

Dere som sier at fart kommer etterhvert, dere er sikkert jævla raske dere da i og med at det har funka for dere? Ikke det nei? Akkurat. Man løper liksom ikke 100 metern under 10 sec etter 10 år med 2 jogge/spaser turer i uka. Tren hver dag 2 timer om dagen, og etter 10 år vil du være den neste Yngwie.

<quote>

for all del, ikke fokuser på dette med å spille fort. Det vil virkelig slå ned på spillinga di senere, og vil hemme deg i å utvikle andre naturlige musikalske ting som melodisk sans, gehør osv.

</quote>

Omtrent det dummeste jeg har hørt noensinne.

Glad for at det dukka opp litt fornuftige folk etterhvert. Hør på Ke2. Virker som han har litt peiling. Resten av dere: Gå å øv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.