Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan kan jeg begynne å spille kjapt?


Trong Le Tran

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Måneskinnsonaten er IKKE komponert for gitar. Det er forøvrig ikke noe annen av beethovens musikk heller.

Oisann, her ble det visst en liten misforståelse. Jeg sa aldri han komponerte for gitar, jeg vet bare at han komponerte litt gitar, ikke FOR

Måneskinnsonaten var kanskje et litt dårlig eksempel, det er jeg enig i. ;)

Endret av Trickster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMHO så er trikset for å spille fort:

metronom

tålmodighet

1. lær deg det du skal spille i passe tempo

2. spill i et tempo der du ikke anstrenger deg for å holde følge.

3. sett opp tempoet litt, men fortsatt så du holder greit følge(ikke anstrenger deg!).

spill på dette tempoet til det er lett. (ikke til du klarer det feilfritt en gang.)

4. spill i samme tempo til det er simpelt.

5. gå til 3.

fortsett til du spiller det fortere enn du må gjøre, også begynner du på bunnen, med noe annet.

når du har gjort dette ett par ganger, så kommer farta fortere og fortere for hver gang.

IKKE(med mindre du har *god* selvdisiplin!) sett opp tempoet så du 'akkurat' får det til.

lett og legge til seg slurvevaner som ikke høres bra ut.

(på dette punktet de fleste gjør på leggen)

kan også sette ned tempoet litt og opp igjen for variasjon.. tren på å holde stødig takt(muy importante!)

off-beat shredding høres ut som om noen flår en katt med en trimma elektrisk katte-flåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for all del, ikke fokuser på dette med å spille fort. Det vil virkelig slå ned på spillinga di senere, og vil hemme deg i å utvikle andre naturlige musikalske ting som melodisk sans, gehør osv.

Et jazz eksempel: Hvis vi sammenligner erfarne trompetister og erfarne saksonfonister vil vi ofte se at trompetisten spiller mere melodiske fraser, mens den andre mere lange raske linjer. Grunnen til dette er at trompet er mye mer begrenset enn saksofon. Trompetisten har dermed fokusert mer på melodier, og da selvfølgelig blitt bedre til dette. Og de fleste erfarne trompetister greier og oppnå en viss hastighet. Men dette er en ting som ofte har kommet senere.

Konklusjon: fart kommer med tida. fokuser mer på andre ting.

I beg to differ... Spiller du noe særlig fort? Fart kommer IKKE med tiden, det kommer med øving og atter øving. Og utsagnet ditt i første avsnitt er (etter min oppfatning) ikke riktig. Om du hadde dette problemet, betyr ikke det at det er universelt. Melodisk sans kommer med tida, for som oftest utvikler smaken seg helt automatisk. TEKNIKK kommer ikke av seg selv, det må øves inn.

"hemme deg"?? Jeg håper Trong ikke tar dette rådet til etteretning, da jeg med all respekt å melde, tror det vil hemme ham mer enn øving vil. (Fremdeles IMHO)

Trong, det er to (mp3)linker i min signatur. I den nederste går det ganske fort. Det er litt uryddig innimellom, fordi jeg har øvd for lite. Men jeg øvde mye teknikk, spilte etter plater etc da jeg var på din alder. Nå er jeg gammel og feit familiefar, og har ikke tid til å øve så mye lenger. Tiden du har nå er GULL, og hvis du har lyst til å lære å spille fort, må det øves. Det er litt avhengig av talent, men de fleste må legge ned timer i det.

edit: Det går ganske fort i den første også, etter en liten lytt :D Kan være verdt å sjekke ut, så du med egne ører kan høre om du synes jeg har belegg for mine uttalelser :)

Sjekk litt rundt på nettet etter oppvarmingsøvelser, for det ER viktig :)

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beg to differ... Spiller du noe særlig fort? Fart kommer IKKE med tiden, det kommer med øving og atter øving. Og utsagnet ditt i første avsnitt er (etter min oppfatning) ikke riktig. Om du hadde dette problemet, betyr ikke det at det er universelt. Melodisk sans kommer med tida, for som oftest utvikler smaken seg helt automatisk. TEKNIKK kommer ikke av seg selv, det må øves inn.

"hemme deg"?? Jeg håper Trong ikke tar dette rådet til etteretning, da jeg med all respekt å melde, tror det vil hemme ham mer enn øving vil. (Fremdeles IMHO)

Trong, det er to (mp3)linker i min signatur. I den nederste går det ganske fort. Det er litt uryddig innimellom, fordi jeg har øvd for lite. Men jeg øvde mye teknikk, spilte etter plater etc da jeg var på din alder. Nå er jeg gammel og feit familiefar, og har ikke tid til å øve så mye lenger. Tiden du har nå er GULL, og hvis du har lyst til å lære å spille fort, må det øves. Det er litt avhengig av talent, men de fleste må legge ned timer i det.

edit: Det går ganske fort i den første også, etter en liten lytt :D Kan være verdt å sjekke ut, så du med egne ører kan høre om du synes jeg har belegg for mine uttalelser :)

Sjekk litt rundt på nettet etter oppvarmingsøvelser, for det ER viktig :)

Så du mener at hvis han spiller tørre kromatiske øvelser så kommer både fart og melodisk sans? der tar du grundig feil.

For all del fokuser på å lære å spille fort hvis det er det du vil, men når du har spilt i 25 år er det den melodiske sansen din og ikke teknikken som gjør deg til en god musiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 / 50 er en altfor drøy måte og fordele tiden sin på. Men jeg synes du har et poeng i det du mener er teknikk trening. For meg høres det mer ut som generell strukturert øving hvor det å spille fort ikke nødvendigvis er det viktigste målet. Spesielt hvis arpeggioene går over en progresjon, og du også øver på å synge de uten gitaren. Så hvis du bruker tida 50 prosent av tida di på det er det godkjent.

Men for all del hjernedød kromatiskeøvelser 50 prosent av tida er skadelig.

Akkurat. Umusikalske øvelser hører ikke hjemme noe sted, etter min mening. Skal man øve på å spille fort, så får man gjøre det med skalaer og arpeggioer som er brukbare i en musikalsk sammenheng (solospill, etc.).

Hva det med 50/50 angår, så mente jeg en typisk 'økt'. Har man tid til å spille mer utover det rent øvingsmessige, bør man så klart bruke mer tid på det mer musikalske. Det er derimot innlysende at det tekniske aspektet krever mer daglig 'vedlikehold' enn det musikalske (gehøret mitt er like fint etter en uke uten å ha spilt gitar, men sweepingen står det dårligere til med), så derfor prioriterer jeg det såpass høyt i en slik daglig rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man lærer seg enkelte ting ibra fart er det å spille fort da enkelt med det meste eller???? hav sier dere som kan spille bra fort???? klarer dere spile fort på alt etter å ha lært å spille fort???

Nei.

Det er derfor man ikke bør øve på umusikalske øvelser, fordi en øvelse bare gjør deg god på den øvelsen (og eventuelt nært beslektede ting). Styr med andre ord unna kromatiske '1234'-øvelser og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det er derfor man ikke bør øve på umusikalske øvelser, fordi en øvelse bare gjør deg god på den øvelsen (og eventuelt nært beslektede ting). Styr med andre ord unna kromatiske '1234'-øvelser og lignende.

'1234'-øvelser er gode hvis du trenger en sterkere lillefinger eller lignende. Hjalp meg en del, nå bruker jeg lillefingeren mer aktivt B)

Men nei, du blir ikke særlig mye raskere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det er derfor man ikke bør øve på umusikalske øvelser, fordi en øvelse bare gjør deg god på den øvelsen (og eventuelt nært beslektede ting). Styr med andre ord unna kromatiske '1234'-øvelser og lignende.

ok...da kan du si det tar litt tid å lære seg å spille fort på gitar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'1234'-øvelser er gode hvis du trenger en sterkere lillefinger eller lignende. Hjalp meg en del, nå bruker jeg lillefingeren mer aktivt B)

Hvorfor det? Man bruker (eller bør bruke) lillefingeren akkurat like mye i vanlige skalaer med 3 noter per streng.

Dessuten, om du virkelig vil ha en sterkere lillefinger, så er det triller som er tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.