Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lang tid tar det å lære seg gripebrettet?


G2A

Anbefalte innlegg

hvis du kan telle noter, både opp og ner, og vet hvordan gitaren er stemt, og at fri og 12. bånd er det samme, så burde det nesten være unødvendig og 'pugge' hva som er hvor?

eller er jeg teit?;)

Litt teit egentlig :P Er mye bedre å kunne notene helt utenatt så man slipper å telle..

Men med "fri" regner jeg med at du mener det samme som løs streng;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du trenger jo ikke telle hver gang, men hvis du har telt fra E til A nok ganger, så husker du at det er 5 bånd, og selv om du ikke husker at 17 bånd på e strengen er en a, så tar det notime og finne ut av det.. men jeg skal ikke være uenig i at det er greit å kunne, men JEG gidder ikke før jeg evt 'må' ;)

EDIT: fri er løs streng ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo: hva med å faktisk lære noter? Dere slår jo to fluer i en smekk.

bruk en av mine invensjoner. spill en av stemmene om gangen. Lær begge stemmene.

Ellers vil jeg anbefale noen støttepunkter, framfor å pugge hver eneste tone. f.eks at

* 7. bånd er oktaven til strengen over (bortsett fra g - h strengene).

* 5. (4. på g strengen) bånd er samme tone som strengen under (dette vet jo alle)

*12. bånd er oktaven til den strengen du er på.

Dette vil si 3 støttepunkter pr streng. Derfra bør det gå fort å "telle toner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på CAGED systemet. Da lærer du barreakkorder i samme slengen. Hvis du kan spille alle akkordene og skalaer i de fem CAGED posisjonene så har du en veldig god oversikt.

Det innebærer ikke å telle seg frem, men ved å vite at hvilke toner som er hva i akkordene så vet man også hvilke toner som er hvor. Forskjellen, som jeg ser det, er hvordan man ser gripebrettet. Om man ser akkorder, eller enkelttoner. Jeg foretrekker akkorder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stringmaster: Jeg måtte jo lære det utenatt for det da :P Litt kjipt viss jeg skulle improvisert og så stoppet opp for hver note fordi jeg måtte telle meg fram til hvor den var :P

Vel, "visst" du improviserer så er det jo ingen som tenker noter uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stringmaster: Jeg måtte jo lære det utenatt for det da :P Litt kjipt viss jeg skulle improvisert og så stoppet opp for hver note fordi jeg måtte telle meg fram til hvor den var :P

Vel, "visst" du improviserer så er det jo ingen som tenker noter uansett?

Kjenner pianister som tenker toner når de improviserer. Men de er kanskje litt mer viderekomne enn deg? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stringmaster: Jeg måtte jo lære det utenatt for det da :P Litt kjipt viss jeg skulle improvisert og så stoppet opp for hver note fordi jeg måtte telle meg fram til hvor den var :P

Vel, "visst" du improviserer så er det jo ingen som tenker noter uansett?

Nei, men skalatrinn og intervaller er ofte vanlige å forholde seg til, og da er ikke notenavnene langt unna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "lære seg gripebrettet" kan vel bety så mangt.

Hvis det er snakk om å kunne alle notene på gripebrettet, uten å måtte tenke seg frem og direkte finne frem til noten med ingen mellomledd; så vil jeg si at det kan ta ett år, kanskje to. Det kommer selvsagt an på hvor mye, hvor bra og hvordan man øver. Det gjelder å lese mye noter og jobbe avsindig mye med bladlesning.

Når det gjelder å "kunne gripebrettet", i den forstand at man kan spille hva man vil i øyeblikket, så er vel det heller en åpen problemstilling som kan ta flere mannsaldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.