Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunere og stabilitet


Audun

Anbefalte innlegg

På facebook-gruppa "Gitarister på facebook" er det en som sliter med at sin Gibson SG sliter med å holde stemminga. Den påstås å nettopp ha vært inne for justering av nut. Den har vanlige Kluson type stemmeskruer (Gibson Deluxe). Her blir det påstått at disse slites over tid, og dermed at mekanikken beveger seg etter at du har stemt opp. Jeg kan forstå at de kan bli slarkete etter hvert, og dødgang før de tar, men at de beveger seg slik at strengen gradvis mister spenn? Høres veldig merkelig ut i mitt hode, men kan hende det er sånn? Mekanikken er jo så enkel at det i mitt hode, er slik at enten så virker den, eller så får du ikke skrudd i det hele tatt hvis tannhjul eller drev er så slitt.

Noen her som har opplevd dette, eller kan forklare hvordan dette ev. kan skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et liknende problem med stemmeskruen til g-strengen og byttet den med den til h/b-strengen i et 3+3 sett. Settet skal være av god kvalitet (Sperzel USA) og byttet løste problemet. Vedkommende som tipset meg, fortalte at dette er et sjeldent men ikke ukjent problem. G-strengen er visstnok den som sliter mest på stemmeskruene. Jeg har ikke opplevd dette før eller siden:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært borti Gibson 335 som ikke holder stemming veldig godt. Dette skyldes visstnok at halsen er veldig tynn (ustabil) og gir etter for kreftene i strengene. Jeg vil tro at problemet vil kunne bli borte dersom man bruker tynnere strenger, men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har også vært borti Gibson 335 som ikke holder stemming veldig godt. Dette skyldes visstnok at halsen er veldig tynn (ustabil) og gir etter for kreftene i strengene. Jeg vil tro at problemet vil kunne bli borte dersom man bruker tynnere strenger, men det vet jeg ikke.

Men da er fysikken forståelig. Jeg klarer ikke å skjønne at stemmeskruer gradvis kan bevege seg av kraften fra strengespennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 31.10.2020 den 17.13, nikotro skrev:

Jeg har også vært borti Gibson 335 som ikke holder stemming veldig godt. Dette skyldes visstnok at halsen er veldig tynn (ustabil) og gir etter for kreftene i strengene. Jeg vil tro at problemet vil kunne bli borte dersom man bruker tynnere strenger, men det vet jeg ikke.

Jeg har også slitt med 335 og stemming, men det var treverket som beveget seg ved svingninger i temperatur og fuktighet. Oppdaget også etter en stund at limet i halsinnfestet hadde sluppet, og det hjalp en god del med nytt lim. Gitaren fikk kjørt seg på mange turer i vinternorge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.