Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvem lakkerer gitarer i Norge?


Frode Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg har en -79 Strat, som i sin tid var nydelig two-tone tobacco sunburst. I et øyeblikks sinnsykdom pusset jeg den helt ned til bart treverk.

Den så opprinnelig akkurat ut som på bildet, og jeg skulle gjerne fått den lakkert opp sånn igjen.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen her i Norge jeg kan sende kroppen til, og som er virkelig flinke på å gjøre denne typen sunburst?

Fender79StratSB_S950603_19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frode Hansen skrev:

Jeg har en -79 Strat, som i sin tid var nydelig two-tone tobacco sunburst. I et øyeblikks sinnsykdom pusset jeg den helt ned til bart treverk.

Den så opprinnelig akkurat ut som på bildet, og jeg skulle gjerne fått den lakkert opp sånn igjen.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen her i Norge jeg kan sende kroppen til, og som er virkelig flinke på å gjøre denne typen sunburst?

Fender79StratSB_S950603_19.jpg

Jeg har en strat med refin av http://www.eugen.no som er kanonbra. Ellers så er visstnok Husemoen på Lillehammer Da Shit.

Endret av Pledrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, mislykketmusikant skrev:

sluttet ikke henki (eugen) for flere år siden?

Ble gjort for ca 5 år siden men tror han fortsatt holder på. Han brukte helt korrekt farger og nitro, ble ekstremt bra. Er en gammal strat og den ser helt autentisk ut. 
så også at Oslo Instrumentfabrikk hadde gjort en bra jobb på en annen gitar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pledrik said:

Ble gjort for ca 5 år siden men tror han fortsatt holder på. Han brukte helt korrekt farger og nitro, ble ekstremt bra. Er en gammal strat og den ser helt autentisk ut. 
så også at Oslo Instrumentfabrikk hadde gjort en bra jobb på en annen gitar.

Eugen sitt verksted er vel tatt over av Frank Hovland nå? Vet ikke om han driver med lakkering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Endt skrev:

De fleste som driver med bil/mc har ikke så mye kjennskap til nitrolakk, selv om de nok klarer å lakkere en burst. 

Tja. Nå var vel nitro/cellulose-basert lakk en vanlig base for bil/mc-lakk i gamle dager. At de som driver et "ordinært" lakkeringsverksted trolig ikke har vært borti, eller har mulighet er nok sikkert riktig. Men det er noe annet med de som har spesialisert seg innen mer customrelatert lakkering, der flere også lakkerer veterankjøretøy.

Det koster akkurat en tlf-samtale å sjekke, men kanskje like greit å kontakte de som "kun" lakkerer instrumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Naigewron skrev:

Eugen sitt verksted er vel tatt over av Frank Hovland nå? Vet ikke om han driver med lakkering.

frank drev samtidig som henki, mener jeg å huske. og han er mer fokusert på vedlikehold og verksteddrift, mens henki produserte mange flere gitarer. tror han er mer på teknisk stand, ikke kosmetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, mislykketmusikant said:

frank drev samtidig som henki, mener jeg å huske. og han er mer fokusert på vedlikehold og verksteddrift, mens henki produserte mange flere gitarer. tror han er mer på teknisk stand, ikke kosmetikk.

Frank var "læregutt" under Henki, men Henki gav seg for 5-6 år siden. Frank driver i samme lokaler, og han bygger en og annen gitar, men er mest vedlikehold som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Endt skrev:

De fleste som driver med bil/mc har ikke så mye kjennskap til nitrolakk

Nå er vel heller ikke nitrocelluloselakk korrekt på en 79-Strat, Fender gikk over til polyuretan på slutten av 60-tallet og polyester på 70-tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkadian skrev:

Nå er vel heller ikke nitrocelluloselakk korrekt på en 79-Strat, Fender gikk over til polyuretan på slutten av 60-tallet og polyester på 70-tallet.

Godt poeng 👌🏻 tenker alltid at fender/gibson er og skal være nitro. Uten at det er fasit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Naigewron skrev:

Frank var "læregutt" under Henki, men Henki gav seg for 5-6 år siden. Frank driver i samme lokaler, og han bygger en og annen gitar, men er mest vedlikehold som du sier.

var innom verkstedet til henki rett før han sluttet (jeg hadde en eugen en gang, og han fikset litt på den), og da så jeg den flotteste telecasteren jeg noen sinne har sett. en blodrød kropp med lønnehals og 2 stk p90. nyyyydelig. husker ingen andre detaljer, bare at jeg synes den var nær perfekt utseende for en el-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.