Gå til innhold
Rocknrolla

Dunlop MXR EP103 Echoplex Delay eller MXR Dunlop M169 Carbon Copy Analog Delay?

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere min velbrukte Boss DD-6.

Står mellom Dunlop MXR EP103 Echoplex Delay eller Dunlop MXR M169 Carbon Copy Analog Delay

Har en finger på EP103 Echoplex... noen tanker? =D

Endret av Rocknrolla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er meget forskjellige delayer. Echoplex er en tape delay (digital emulert), som vil si at den har mye crispere og klarere repeats. Jeg synes personlig den er blant de aller beste "enkle" delaypedalene på markedet. Vær også oppmerksom på at den er veldig strømsulten - Den krever 240 mA, så du må fore den fra en "high power" output på en vanlig strømforsyning. Kobler du den til en vanlig 100mA utgang vil du nok ikke få spesielt gode resultater.

Carbon Copy er en analog delay, og en av de mørkeste på markedet. Det vil si at delay trails har veldig lite høye frekvenser og låter veldig mørkt. Fordelen med det er at de ikke kommer i veien for spillingen din, men legger seg som et fint bakteppe bak det du spiller. Carbon Copy er en absolutt klassiker, og det er en grunn til at den er blant de mest solgte og mest populære delaypedalene gjennom tidene.

Så det kommer an på hva du er ute etter. Begge to er meget gode pedaler, men som sagt med veldig forskjellig lyd.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Naigewron skrev:

De er meget forskjellige delayer. Echoplex er en tape delay (digital emulert), som vil si at den har mye crispere og klarere repeats. Jeg synes personlig den er blant de aller beste "enkle" delaypedalene på markedet. Vær også oppmerksom på at den er veldig strømsulten - Den krever 240 mA, så du må fore den fra en "high power" output på en vanlig strømforsyning. Kobler du den til en vanlig 100mA utgang vil du nok ikke få spesielt gode resultater.

Carbon Copy er en analog delay, og en av de mørkeste på markedet. Det vil si at delay trails har veldig lite høye frekvenser og låter veldig mørkt. Fordelen med det er at de ikke kommer i veien for spillingen din, men legger seg som et fint bakteppe bak det du spiller. Carbon Copy er en absolutt klassiker, og det er en grunn til at den er blant de mest solgte og mest populære delaypedalene gjennom tidene.

Så det kommer an på hva du er ute etter. Begge to er meget gode pedaler, men som sagt med veldig forskjellig lyd.

Allright!

Takker for en flott oppsummering av pedalene!

Har en T-rex Fuel tank classic.... litt usikker på hva den leverer atm..

Endret av Rocknrolla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutes ago, Rocknrolla said:

Allright!

Takker for en flott oppsummering av pedalene!

Har en T-rex Fuel tank classic.... litt usikker på hva den leverer atm..

Fuel Tank classic leverer 500 mA totalt på de åtte 9V-utgangene. Så hvis du bruker 240mA til Echoplexen har du "bare" 260mA igjen til alle de andre pedalene dine

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Naigewron skrev:

Fuel Tank classic leverer 500 mA totalt på de åtte 9V-utgangene. Så hvis du bruker 240mA til Echoplexen har du "bare" 260mA igjen til alle de andre pedalene dine

resten er Echoplex Preamp, Dunlop Fuzz Face Mini, Ibanez TS-9. Polytune, Electro Harmonix POG Octave og en EH Cathedral...

Endret av Rocknrolla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
58 minutes ago, Rocknrolla said:

resten er Echoplex Preamp, Dunlop Fuzz Face Mini, Ibanez TS-9. Polytune, Electro Harmonix POG Octave og en EH Cathedral...

Cathedral spiser 160mA og POG spiser 180, så da er du nok i minus ja. Ville nok rådet deg til Carbon Copy da, bare så du er sikker på at du har strøm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Naigewron skrev:

Cathedral spiser 160mA og POG spiser 180, så da er du nok i minus ja. Ville nok rådet deg til Carbon Copy da, bare så du er sikker på at du har strøm.

Takk! Kanskje kjøre 2 strømforsyninger 🤣 eller oppgradere den og... noen ide til hvilken? Echoplex blir det nok... men trekker de noe amper når de ikke er i bruk?

Endret av Rocknrolla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Truetone har veldig fine strømforsyninger :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Rocknrolla said:

Takk! Kanskje kjøre 2 strømforsyninger 🤣 eller oppgradere den og... noen ide til hvilken? Echoplex blir det nok... men trekker de noe amper når de ikke er i bruk?

De trekker ikke amp når de er av nei.

Cioks, Decibel Eleven, Strymon, Truetone og Voodoo Lab er alle helt topp.

Fuel Tank Classic har også lite isolering,så du risikerer støy hver gang du introduserer en ny pedal.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke de ut.

Har ca regnet ut at alle pedalene vil ca trenge 700mA.

Har en T-Rex FuelTank Classsic med 500mA 9v fordelt på 8 utganger + 500mA 12v på en utgang.

Har også en Mooer Micro power på 300mA 9v men blir mattet med 12v.

Hva om eg kobler Micro Power i 12v på T-Rex Fuel Tank?

image.jpg

Endret av Rocknrolla
Bilde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Naigewron skrev:

Fuel Tank Classic har også lite isolering,så du risikerer støy hver gang du introduserer en ny pedal.

Ikke merket støy i Fuel Tank så langt 🙂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.8.2019 den 14.26, Naigewron skrev:

Endte opp med Echoplex! Storfornøyd! =D =D tusen takk

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 25.8.2019 den 19.59, Naigewron skrev:

Endte opp med en voodoo lab 4x4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Griffin
      Begynte å GASse litt på Eventide H9 da jeg begynner å gå seriøst tom for plass på prosjektbrettet... H9 løser alt og mer til (Har Strymon Mobius i tillegg)...
      så begynner jeg å sjekke ut litt og enkelte av effektene jeg var særs interessert i er ikke helt der... tenker sånn Octav funksjonen. Jeg leser at denne tracker noe dårlig og når jeg hører på sammenligninger så vil selv YouTube avsløre at POG låter mye klarere og presist...
      Så derfor lurer jeg på om det finnes andre alternativ i størrelse H9, Mobius etc... som kan by på følgende effekter i prioritert rekkefølge:
      1. Octav (type POG)
      2. Compressor
      3. Delay
      4... resten er bonus
    • Av Ingengitarist
      1. Jeg har en Delaypedal som jeg satte en vanlig 9V PSU på, ble umiddelbart lukt av svidd elektronikk og en liten røykstripe kom ut. Er det reparerbart eller bare å kaste. Umulig å se på kretskort hva som er brent. 
      2. Tips til billig ok reverb til en Blackstar HT5 kombo. 

• Av Kjørsvik
      Kjøpte nylig en fender delay pedal. Jeg ble veldig overasket over pedalen. Rimlig pris og bra lyd. Bruksområdet mitt er rockabilly, og her passet den perfekt!!
      Ambefales!
      http://intl.fender.com/en-NO/accessories/pedals/fender-delay-pedal-white/
    • Av Affen
      Jeg har minimalisert "romskipet" (pedalbrettet) litt slik at det er kjekt å frakte med seg til og fra øving. Hjemme bruker jeg en Digitech Timebender delay som jeg er superfornøyd med. Jeg ønsker likevel å ha en mindre delay på minimalistbrettet mitt og lurer på om dere har noen anbefalinger på en allsidig delay som er liten (type Boss str.) helst til under 1500 spenn.
      Tap tempo er ikke et must, men kjekt å ha
    • Av Axeman
      Skaffet meg i dag et Steinberg UR 22 USB lydkort. Lyden er veldig bra, men fortsatt veldig misfornøyd da jeg merker latency når jeg spiller. Har ca. 3 ms latency inn og 5 ms latency ut. kjører 44 khz og 256 buffer size i ASIO.
      Jeg merker dette når jeg spiller veldig fort og det er utrolig plagsomt og forstyrrende. Det gjør også at jeg ikke klarer å spille så godt som jeg ellers klarer.
      På mitt forrige lydkort som var M-audio audiophile 192 som er PCI, merket jeg ingen latency i 44 khz og 256 buffer. Eneste problemet med dette lydkortet er at det ikke støtter vanlig jack input så jeg måtte bruke en jack til mini jack overgang. Det er heller ikke beregnet på gitar, så alt dette dreper godlytten ørlite grann og kan gjøre den en smule syntetisk. Jeg kompenserte med div. vst pre-amps og andre "boosts", men det blir jo ikke helt det samme.
      Så jeg er jeg på jakt etter et bra lydkort, helst PCI som har utrolig lav latency input / output slik mitt M-audio kort var.
      Jeg har søkt utrolig mye på nettet, og ble jo anbefalt dette Steinberg UR 22 kortet, men for meg er det ubrukelig.
      Noen som vet om et bra lydkort egnet for gitar opptak?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.