Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kemper Stage - En ny gulvgreie!


Kossoff

Anbefalte innlegg

Rart det tok så lang tid før den kom!

Har ikke folk mast om dette lenge?

Skulle bare ønske de kunne gjort noe med effektdelen.

Min største innvending mot Kemper er at jeg trenger en egen effektprocessor i tillegg (Mer tungvint å programmere, mer å drasse på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, CaptainSexy skrev:

Jeg syns det er dårlig at de melker et konsept fra 2013. Hva med å komme med en helt ny Kemper? Ikke den gamle i ny bekledning. 

Der er jeg veldig enig, uten at jeg har brydd meg om å lete etter specs. Hvis det ikke er så mye mer som skiller denne tråkkebrett-utgaven fra matboks- eller rackutgaven med tilhørende footswitch annet enn at alt nå er samlet i én boks så er det vel nettopp snakk om å melke konseptet - som strengt tatt ikke har hatt noe særlig blest rundt seg på en del år. På disse årene har i hvert fall Atomic kommet med to oppgraderinger av Amplifire (6 og 12) og Fractal har lansert AX-8, FX-8, Axe-FX III og FM-3 er nok på vei ut på markedet i løpet av senhøsten...

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ha litt debatt, så jeg fyrer:

1. Jeg skjønner ikke heeeelt hva problemet med effektene til Kemper er. Jeg tror dette er litt sånn hørt det/blitt sånn/bare er sånn-holdning som dessverre har satt seg. Jeg brukte Kemper aktivt i ca 2 år og synes effektene var helt strålende.

2. Ang. å melke konseptet tror jeg dette bunner ut i hvordan firmaet ønsker å utvikle seg. Slik jeg forstår det mener de teknologien er god nok, og ikke kan utvikles - det er fair. Jeg har enda til gode å høre digitale amp-lyder som låter like overbevisende som en Kemper. Folk kan snakke om blest alt de vil, men slik jeg forstår det er Kemper det "studio-karene" i Nashville helst bruker?

Gøy med litt utstyrsdiskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha kjøpt en ”ny” PC fra 2013 hos Elkjøp, liksom. Det har skjedd ting siden da til nå. Det er vel en PC-editor på vei, som burde vært på plass for lenge siden. Sitte å skru lyder på en skjerm som de fleste av oss kjenner igjen fra Nokia 3210 er kranglete.

 

Jeg personlig syns effektene i Kemper er litt trasig. Jeg kjørte selv delay og reverb pedaler i loopen på min kemper pga dette, men jeg er relativ pirkete, kravstor og vanskelig. :D 

Jeg forventer litt mer fra at firma som kan bedre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kemper er litt trassig å skru på uten editor... ikke vanskelig, men du verden så tungvint. Jeh brukte min akkurat som en vanlig amp. Jeg hadde tweake en clean profil til eget bruk og brukte ett godt gammaldags pedalbrett i front. Funka fjell. Som amp, så synes jeg en god profil låt bedre enn det jeg har hørt personlig fra Headrush og Helix (aldri testa no Fractal greier).

Hva effekter angår så kudos til de som var fornøyd med de innebygde, men jeg fikk de ikke helt til. Mye bedre resultat med pedalbrettet.

Manglende editor og lysten på å bruke rørampene i heimen gjorde at jeg solgte til fordel for OX... men kommer nok sikkert til å investere i Kemper igjen... men da rack versjonen. Har ikke bruk for noen Floor modell. Akkurat nå er drømmen å kjøre en Kemper sammen med Helix... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner tankegangen rundt at det føles litt "kjipt" at de mer eller mindre har skvist lunchboxen sammen med en remote, men for å se det fra et annet perspektiv: hva skulle de ha gjort annerledes, helt konkret? Axe FX Ultra og II ser ikke forferdelig ulike ut, samme kjernelayout og skjerm osv. Listen over proffer som bytter ut røramper for Kemper på turné bare vokser og vokser, og selskapet hadde vært direkte dumme hvis de ikke hørte på evt kritikk fra disse. 

Kemper står også bak et keyboard med navn Virus som ble sluppet en gang på 90-tallet, og de slipper fortsatt oppdateringer til det. Det er en helt annen businessmodell enn Fractal, hvor jeg helt ærlig hadde vært skeptisk til å kjøpe noe som var sluppet et år eller to tidligere i frykt for at de skal bytte det ut med noe nytt (eksempel: AX8 mot FM3). 

Ang effektene, dette er ikke noe jeg vet men jeg antar at alle Kemper-boksene har prosessorkraft nok til å klare mer enn det de er utstyrt med nå. Så akkurat det har nok ikke så mye med hardwaren å gjøre, men softwaren. Sikkert ikke like mye hestekrefter som FXIII, men så er det en helt annen maskin i en helt annen prisklasse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de bruker det samme ser jeg på som problemfritt. Det funker jo veldig bra. 
Det er vel en grunn til at Kemper tilsynelatende har spist mer og mer av det profesjonelle markedet de siste årene, selv om teknologien ble utviklet for en del år tilbake, og det er jo at det fungerer veldig bra. 
Det blir jo uansett en ny "pc", selv om komponenter og utvikling er satt for lengst. Det er vel det eneste aberet med digitale dingser, at man får panikk når de bekker 5 år, av erfaring med pc'er som da dør. Men det gjelder jo alle leverandører i så måte.  

Nå skal vel også effektene ha fått en real oppgradering så vidt jeg kan lese meg til. 

På høy tid at de kom med en gulvmodell. Editoren er vel også like rundt hjørnet. Beta'en kommer når de fleste på konteret til Kemper er tilbake fra ferie kunne jeg lese i dag. 

Eneste grunnen til at jeg solgte toastern min, var at jeg ville ha et mer portabelt oppsett i påvente av en gulvbasert Kemper. 
Har dog savna den siden, og gleder meg til å få denne i hus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at Kemper og Fractal henvender seg til to forskjellige deler av markedet. Fractal til de som bytter ut omtrent det de har av utstyr og Kemper til de som bruker den til å klone det utstyret de allerede har. En gitarist som vi hadde med på noen gigger da jeg spilte i Baardsen (Torbjørn Alsos Raae) ser jeg (via mange Facebook-oppdateringer) bruker Kemper på en del jobber. Profilene han bruker der er så vidt jeg vet profilert etter hans personlige utstyr, og Kempern blir brukt på spillejobber der volum er et issue. Kempern er nok ment for å være en mer plug’n’play-greie, direkte erstatning for en konkret amp, mens Axe-FX går et stykke forbi det punktet. 

Jeg har hatt mkI og mkII av Axe-FX II og har nå Axe-FX III. Veldig fornøyd med hvordan det låter! Software oppdateres månedlig, ekstremt mye kompetanse å hente på FAS-forumet og brukergrensesnittet på Axe-FX III er hestehoder foran II. FAS har aldri vært billig, og det kan diskuteres om det er verdt det også, sikkert, men samtidig så finnes det ingen annen boks på markedet som er i nærheten av å kunne tilby like mange muligheter som det Axe-FX III kan tilby (den har nok prosessorkraft til å fungere som amp for to gitarer + bass om man vil). Er man uenig så tror jeg det handler mer om at man ikke har behov for alle mulighetene enn at man faktisk finner noe den ikke kan gjøre, for akkurat det er det vanskelig å finne... Jeg har sikkert utnyttet 5% av kapasiteten... (ordinary bedroom player). Hvis det er noe jeg skal sette fingeren på, som igjen handler om hvordan jeg hører ting, er det at jeg ikke liker Fender-type amper gjennom studiomonitorer, mens Marshall og Vox sitter bedre. Dette er igjen mine ører og ikke Axe-FX sin feil. I en miks, derimot, funker alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor man skal betale 100% for å bruke 5%? Hvorfor må man oppdatere månedlig, og i tillegg bruke mye penger på nyutgivelser av hardware? Skal du ha Axe-FX IV og Axe-FX V også? Greit med digitale løsninger, men forstår ikke poenget med alle muligheter man ikke trenger og ikke bruker. Ender jo opp med at man kjøper ferdige lyder i stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GunnarpåMo skrev:

Hvorfor man skal betale 100% for å bruke 5%? Hvorfor må man oppdatere månedlig, og i tillegg bruke mye penger på nyutgivelser av hardware? Skal du ha Axe-FX IV og Axe-FX V også? Greit med digitale løsninger, men forstår ikke poenget med alle muligheter man ikke trenger og ikke bruker. Ender jo opp med at man kjøper ferdige lyder i stedet.

Forsåvidt enig, men på den annen side har jeg i min Kemper hatt overbevisende profiler av f.eks Marshall JCM800, Silver Jubilee, Plexi’s bl.a. Ergo ganske mye rimeligere enn å eie alle ampene. Selvsagt mere muligheter med en av ampene enn det gjengse profilpakke, men alikevel.

Oppdateringer koster ikke noe, men amp-pakkene kan koste noen få dollars. I tillegg finnes det en haug gratis profiler, deriblandt noen som er meget bra om man leter litt. 

Det har ikke i nærheten av samme sjarmen som en rørt topp og to 4x12 kasser, og kan aldri erstatte den feelingen. Men igjen, man kan sitte hjemme i stua med en tilnærmet lik sound, og en hel skokk med amper. Slike digitale greier kan aldri erstatte the real deal, men det er et meget fint supplement, og et ypperlig verktøy i de aller fleste sammenhenger man trenger gitarlyd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.