Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker!


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe meg ny forsterker, men vet ikke helt hva jeg skal kjøpe... Spiller for det meste punk, rock og noen ganger metall, men er likevel viktig at forsterkeren også har en bra "clean" :) Har sett for det meste på Marshall, men også hughes and kettner. Synes H&K ser bra ut, men har ikke noe erfaring med merket. Har sett litt på denne: https://www.finn.no/117191156 . Vil gjerne ha rørforsterker. Tror ikke jeg trenger noe annet enn kombiforsterker, da det er til hjemmebruk. Ser for meg å bruke 6-7k. Noen tips? :P 

 

Endret av Thomasamb98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blackstart HT20, Boss Katana eller tilsvarende kanskje? 

Dersom du bor i enebolig og kan spille høyt, e det kurrant med en røramp på 15-20W. Det er digg å ha ltit ekstra styrke å gå på når man spiller metal pga headroom. Selv bor jeg i godt isolert rekkehus og kan ikke ha annet enn en liten Boss Katana Mini, med respekt for naboene.. Har en 15W røramp som jeg ikke bruker da det blir altfor høyt. 

Kan hvertfall si at 50W kan bli for heftig til ren hjemmebruk, men jeg har hatt glede av ENGL Fireball og Marshall JVM205 i enebolig da jeg bodde hos mine foreldre - men de spiller grisehøyt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aphelion skrev:

Du har ikke vurdert en modelleringsforsterker? Jeg har en 5150, men hjemme er det nesten bare Fender Mustang som blir brukt :) 

Har ikke veldig mye kunnskap om amp, så hva er modelleringsforsterker? :P  Samme som transistorforsterker? 

Endret av Thomasamb98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Thomasamb98 said:

Har ikke veldig mye kunnskap om amp, så hva er modelleringsforsterker? :P  Samme som transistorforsterker? 

Digitalforsterker som emulerer andre forsterkere. Digitalplattformene har blitt ekstremt gode de siste ti årene, i tilfelle du ikke har vært borti digitale forsterkere på en del år (eller i det hele tatt). Og de er selvsagt veldig volumvennlige, så du kan kjøpe en 100w forsterker som er mer enn kraftig nok til store scener og den låter like fett på lavt volum (i motsetning til de fleste rørforsterkere).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Naigewron skrev:

Digitalforsterker som emulerer andre forsterkere. Digitalplattformene har blitt ekstremt gode de siste ti årene, i tilfelle du ikke har vært borti digitale forsterkere på en del år (eller i det hele tatt). Og de er selvsagt veldig volumvennlige, så du kan kjøpe en 100w forsterker som er mer enn kraftig nok til store scener og den låter like fett på lavt volum (i motsetning til de fleste rørforsterkere).

Ok, skjønner :) så noe slikt? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119473598

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan blir det med effektpedaler og slikt da? Er det integrert, og er det i så fall like bra som om man skulle brukt egne pedaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Thomasamb98 said:

Ok, skjønner :) så noe slikt? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119473598

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan blir det med effektpedaler og slikt da? Er det integrert, og er det i så fall like bra som om man skulle brukt egne pedaler?

En del effekter er som oftest integrert, men du kan også supplere med dine egne om du vil. 

Jeg har ikke "forsterker" i klassisk forstand, men har basert hele riggen min rundt en liten modellerings-preamp og supplerer den med pedaler både foran og bak. Funker flott som fjell.

Den du linker til er mer slik som min - Det er ikke en forsterker i klassisk forstand, så du kan ikke drive en høyttaler med den. Den må kobles i enten en monitor eller en power amp og et kabinett for å få lyd. Det funker bra for meg, som kobler i et audio interface hjemme og rett i PA på øving, men hvis du vil kjøre den mer klassisk så trenger du mer enn bare den.

Som mange andre har sagt, sjekk ut Boss Katana. Går du opp til 100w-versjonen så får du effektsløyfe slik at du kan plassere pedaler både foran og bak forsterkermodellen om du vil. Ekstremt mye for pengene, langt under budsjettet du nevner lengre oppe. Den har også en god del Boss-effekter innebygget, men tar også pedaler bra slik at du kan bruke resten av budsjettet ditt på det om du vil :)

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Thomasamb98 skrev:

Ok, skjønner :) så noe slikt? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119473598

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan blir det med effektpedaler og slikt da? Er det integrert, og er det i så fall like bra som om man skulle brukt egne pedaler?

ME-200 må kobles inn i kabinett, lydkort eller hodetelefoner, og lager ikke lyd på egenhånd. 

Modelleringsforsterkere tar oftest pedaler godt, som andre forsterkere, men har ofte svært gode innebygde effektere. Katana-en gjør hvertfall en svært god jobb, virker som Aphelion er veldig fornøyd med Mustang også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar! Lenge siden sist jeg kjøpte meg amp, og det har visst forandret seg en god del ? Har sett på Boss Katana, og ble veldig imponert (uten å ha prøvd det selv selvsagt). Ser på Evenstad at de har 2 ulike 100W modeller, en med 1x12" og en med 2x12". Er 100/212 verdt de ekstra pengene? Noen erfaringer?

https://evenstadmusikk.no/produkter/gitar-/-bass/forsterkere/gitarcombo/boss-katana-ktn-100-212-2x12-gitarcombo-1091688-p0000099494

https://evenstadmusikk.no/produkter/gitar-/-bass/forsterkere/gitarcombo/boss-katana-ktn-100-1x12-gitarcombo-100w-1091689-p0000099495

 

Og i tillegg; vil 100W fortsatt bli alt for mye til hjemmebruk når det gjelder denne typen forsterkere?

Endret av Thomasamb98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Thomasamb98 said:

Og i tillegg; vil 100W fortsatt bli alt for mye til hjemmebruk når det gjelder denne typen forsterkere?

Den vil tilby myyyye mer volum enn du trenger, men fordelen med digitalt er at lyden er like god på lavt volum (i motsetning til de aller fleste rørforsterkere). Så det er bare å skru ned volumet og rocke vilt så høyt du tør ;) 

 

Edit: Og som Skullcrusher nevner kan den kjøres helt ned i 1w om du vil.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.