Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kule jazzforsterkere


nikotro

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Man kan vel spille jazz på det meste..., sånn for å være dust og kverulant. :o 
Jeg bare sitter og venter på at @skela skal kjøre på med at alt man trenger er å plugge i en rimelig effekt-pedal med cab-sim på outputen (Digitech, anyone?) og så kjøre rett i PAen. :P 

EMG har innebygget preamp. Disse kan plugges rett i headsett eller PA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Truckstop Chuckie said:

Man kan vel spille jazz på det meste..., sånn for å være dust og kverulant. :o 
Jeg bare sitter og venter på at @skela skal kjøre på med at alt man trenger er å plugge i en rimelig effekt-pedal med cab-sim på outputen (Digitech, anyone?) og så kjøre rett i PAen. :P 

En jazzgitar kan behandles omtrent som en bassgitar.. kan fint plugges rett i mikseren (evt via en DI boks eller en preamp). Litt reverb må til (og evt litt delay, EQ og kompresjon). 

 

Jeg gjorde en serie lydjobber for (relativt kjent gitarist tidligere bosatt i Norge), og vi endte stort sett opp med å plugge gitaren rett i mikseren. Noen ganger brukte vi en Boss GE-7 som preamp. Vi gjorde også noen forsøk med amp simulator i en Boss ME-70 (svært enkle greier) og det fungerte også nogelunde til clean lyder.

 

I bunn og grunn er vel et jazz-publikum mer opptatt av akkord-progresjoner, melodilinjer og teknikk enn hvorvidt det er preamp- eller sluttrinnsrør involvert. 

Man imponerer vel også i større grad med harp harmonics, oktavlinjer, naturlige overtoner, tremolo picking og håndvibrato fremfor å hente effektene fra pedaler (eller rack). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2018 den 11.33, skela skrev:

En jazzgitar kan behandles omtrent som en bassgitar.. kan fint plugges rett i mikseren (evt via en DI boks eller en preamp). Litt reverb må til (og evt litt delay, EQ og kompresjon). 

 

Jeg gjorde en serie lydjobber for (relativt kjent gitarist tidligere bosatt i Norge), og vi endte stort sett opp med å plugge gitaren rett i mikseren. Noen ganger brukte vi en Boss GE-7 som preamp. Vi gjorde også noen forsøk med amp simulator i en Boss ME-70 (svært enkle greier) og det fungerte også nogelunde til clean lyder.

Kompressor på jazzgitar? Er du tullerusk? ;)

 

Hadde lyden på den godeste Ulf Wakenius for noen år siden. Ephiphone-gitar inn i en AER-amp. Jeg koblet meg på DI-utgangen til ampen, rett i PA uten EQ. Låt kuler og krutt!

Jeg har etter lang tid kommet frem til at tonen hans må ligge i hodeplagget.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.