Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ES 335


GlobalRider

Anbefalte innlegg

Hei,

For en stund siden så flottet jeg meg med en nydelig Gibson ES335.

Jeg lurer på om ES335 er like sensitiv som kassegitarer når det gjelder lav luftfuktighet?

Bør jeg ha en luftfukter i? Noen som har erfaring med luftfukter av hele rommet? Noen som har anbefalinger? Vurderer det i stedet for luftfukter i gitarene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Foo skrev:

Det er ikke bra for helsa å ha for lav luftfuktighet heller.

Jeg husker ikke detaljene rundt dette, men kan forsøke å finne de artiklene jeg leste om temaet.

Edit: Her er en artikkel fra Norges Astma- og allergiforbund http://www.inneklima.com/index.asp?context=&document=141

En litt eldre fra VG (intervju med ekspertise): https://www.vg.no/forbruker/helse-og-medisin/syk-av-sure-hus/a/3831443/

Det finnes helt sikkert andre kvalifiserte syn på bruk av luftfukter, men jeg valgte å la være å kjøpe og heller ha noen små som jeg kan ha i gitarkassene.

Endret av nikotro
Linker til artikler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i kjelleren. Her er det nede i 20% luftfuktighet på vinteren om jeg ikke bruker luftfukter. Bruker portabel varmeovn og har rundt 20-21grader.

Har også en luftfukter som regulerer mellom 45-50% luftfuktighet. Den sprer ut både varm/kald damp. Også med ioniseringsfunksjon som visstnok skal rense luften.

Kjøpte det egentlig fordi at jeg har hatt sykt mange gitarer, og det er stress å måtte fylle på svamper og sjekke at alle er fuktige hver gang.

Om det er noe bra eller dårlig for helsen har jeg ikke lagt merke til. Aldri hatt problemer med tørr hud ihvertfall :)

Har fått et par "porene mine åpner seg når jeg er hos dere" av gjester :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2017 den 17.17, GlobalRider skrev:

Bor i Stavanger. Lufta virker veldig tørr nå

Sikker på at det er i Stavanger du bor? Sjelden mer enn et døgn uten nedbør her i distriktet. :)

Men fra spøk til et spørsmål om gitar og fukt. Har hatt en Alhambra nylonstrenger hengende på veggen i stua i mer enn ti år, og stående ute i ti år før det. Har aldri tenkt på fukt. Hvordan vil jeg merke at den tar skade av det. Regner med det er fare for at treet sprekker om det blir for tørt over tid? Har hatt varmepumpe i damne rom siste årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.