Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuzz og oktav pedal, eller en octavfuzz?


Arvid

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Kerplunk skrev:

Oktaven i en octafuzz er vel ikke det samme som oktaven i en dedikert pedal? Jeg tror den er mer som en konsekvens av interferens og mer å regne som en slags under/overtone. Endel typer fuzzer av rette typen skal det være mulig å få til å generere oktaver sjøl om de ikke er laga for det. Jeg har nettopp fått en Erupter fuzz, og etter litt leking oppdaga jeg at på noen innstillinger og noen steder på halsen hvor jeg klarer å få fram litt octafuzz-tendenser selv om det ikke er noe som er bygget inn i pedalen.  

Har ikke testa hypotesen, men som jeg hører lyden man får når man er påpasselig med å plukke nøyaktig én oktav opp fra noten man fretter, på oktavnoden, tenker jeg man kanskje kan få sånne effekter på en (octa)fuzz på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å glana litt på YouTube i går, bestemte meg for å handle en Catalinbread Ottava Magus II. Syns den låt knallfint på de få videoene jeg fant også fikk jeg hørt det på komboen jeg bruker, strat og marshall??

Det var to av den pedalen på eBay, og de har slutta å lage den. Kommer på 1500 med frakt og moms for en brukt pedal så det jeg håper denne står til forventningene? 

 

Takk til alle som har kommentert her med deres tanker om oktav og fuzz eller octafuzz, mange bra svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Arvid said:

Jeg satt å glana litt på YouTube i går, bestemte meg for å handle en Catalinbread Ottava Magus II. Syns den låt knallfint på de få videoene jeg fant også fikk jeg hørt det på komboen jeg bruker, strat og marshall?1f3fb.png

Det var to av den pedalen på eBay, og de har slutta å lage den. Kommer på 1500 med frakt og moms for en brukt pedal så det jeg håper denne står til forventningene1f642.png 

 

Takk til alle som har kommentert her med deres tanker om oktav og fuzz eller octafuzz, mange bra svar1f603.png

Kan bare understreke hva Voodoo Lab skriver i manualen til Proctavia- første gang man bruker en oktavfuzz tror man det er noe feil med pedalen. Etterhver lærer man seg å skru litt ned på volumepoten.. og finne sweet spots på halsen.. så er det som å få et nytt merkelig instrument i hendene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, skela skrev:

Kan bare understreke hva Voodoo Lab skriver i manualen til Proctavia- første gang man bruker en oktavfuzz tror man det er noe feil med pedalen. Etterhver lærer man seg å skru litt ned på volumepoten.. og finne sweet spots på halsen.. så er det som å få et nytt merkelig instrument i hendene. 

Gleder meg til å teste, har fått med meg at det er litt tweaking som må til for å finne sweetspoten som du sier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Arvid said:

Gleder meg til å teste, har fått med meg at det er litt tweaking som må til for å finne sweetspoten som du sier:)

Operation When you first try the Proctavia, if you merely plug it in and strum a chord, you will hear a dissonant distortion that sounds like it’s broken. You need to learn to play the Proctavia like a new instrument. It’s very sensitive to your guitar’s output level and harmonic content. You can control this with the guitar volume, how hard you play and your picking style. Here are some suggestions: 1. Basic Octavia: Set the Boost all the way down and the Volume at about 1/2. Use the bridge pickup on your guitar. Back down your guitar volume a little. Play single notes at least half-way up the neck. You will get best results with new strings. Also, try hitting strings with the edge of your pick to emphasize harmonics. 2. Super-long Sustain: Turn your guitar volume and the Boost all the way up. Set the Volume to the desired level. Play single notes for solos.

 

http://www.voodoolab.com/manuals/proctavia_manual.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.