Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuzz og oktav pedal, eller en octavfuzz?


Arvid

Anbefalte innlegg

Hei, min først post her! Vær snill??

Eier noen fuzz pedaler selv men lurer på om man kan få en fuzz pedal til å høres ut som en octafuzz med feks. en pog foran fuzzen i sløyfa? Eller klarer man ikke det? Må man ha en dedikert octafuzz som fulltone og flere andre merker lager? 

Tenker liksom på Hendrix tonen selvfølgelig, men hadde jo vært konge å kunne brukt octav effekt uten fuzzen også så blir pedalbrettet enda mer brukbart til andre ting også:)

Kanskje dumt spørsmål men har googla litt å finner ikke noen gode svar? 

Håper noen skjønner hva jeg mener her.. Hadde vært bra for lommeboka å kun kjøpt en pog og ikke trengt en octav-fuzz. POGen er ikke akkurat billig pedal så hadde vært kult å høre om noen har noen erfaringer her før jeg stikker høl på ett par laken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har lite erfaring med octafuzz pedaler...men det er jo oktav og fuzz sammen så to pedaler skal jo i terorien gjøre det samme? Det eneste det blir litt fikling med er plassering (hvilken pedal kommer først i sløyfa) og settings på hver enkelt pedal (blir ikke like «set and forget» - spesielt hvis du ønsker å bruke oktavpedalen alene og endrer settings ofte).

Du må jo seffølgelig rive på deg en fet fuzz (trex mudhoney 2 er jo et allsidig beist). 

Når det kommer til oktavpedal kan du jo også vurdere trex quint machine. Denne gjør mye av det pog2 gjør til en rimeligere penge. Har denne selv, og den tracker oktav svært bra og det er ingen merkbar latency.

My five cents? Satser på at resten av gutta her hiver seg på straks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar begge to? Vurderer liksom om jeg kan kjøpe meg en rein oktav pedal og bruke den sammen med en fuzz og få ca likt resultat som man ville fått med en octafuzz, slik at jeg da kunne brukt oktav pedalen uten fuzz også? skal sjekke ut pedalene dere har nevnt her.

Takk???

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, KristianF said:

Fulltone Octafuzz.

POG og fuzz låter ikke som en typisk oktavfuzz dessverre. Fulltone sin har switch, låter veldig bra uten oktavdelen innkoblet :)

Helt riktig.

En oktavfuzz er som å spille et helt annet instrument. Brukt riktig kan den også låte litt som en sitar eller en ring modulator. Octafuzz låter også fint uten oktavdelen koblet inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et par andre ting å ta hensyn til også. F.eks. hva slags pedal-stepping du ønsker. Octafuzz er jo bra hvis du skal skru både octa og fuzz av og på samtidig, altså at octafuzz er en lyd du har enten på eller av i sin helhet. Hvis du vil ha muligheten til bare octaver eller bare fuzz så er vel to pedaler kjekt, evt en octafuzz med to fotbrytere. 

Når det gjelder rekkefølge for to pedaler, så er det veldig avhengig av teknologien i pedalene og spesielt octaveren hva som fungerer av rekkefølge. Min tanke er uansett at det som kommer ut av vrengpedaler (om det er overdrive, distortion, fuzz osv) er et ganske komplekst signal å drive pitch-shifting over. I de fleste tilfeller tror jeg det vil låte best med octaver før fuzz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktaven i en octafuzz er vel ikke det samme som oktaven i en dedikert pedal? Jeg tror den er mer som en konsekvens av interferens og mer å regne som en slags under/overtone. Endel typer fuzzer av rette typen skal det være mulig å få til å generere oktaver sjøl om de ikke er laga for det. Jeg har nettopp fått en Erupter fuzz, og etter litt leking oppdaga jeg at på noen innstillinger og noen steder på halsen hvor jeg klarer å få fram litt octafuzz-tendenser selv om det ikke er noe som er bygget inn i pedalen. Anbefaler folk å sjekke ut Earthquaker Devices' Erupter Fuzz. Veldig merkelig, men vannvittig responsiv og allsidig! Snodig å ikke kunne justere mengden fuzz, volum eller tone - bare type fuzz! Men for å understreke, Erupter er IKKE en octafuzz overhodet.

Det er endel fuzzpedaler hvor man kan slå av og på oktaven, men jeg er usikker på om det er "rette" typen oktav...

Men altså, et er jo ikke dermed sagt at to dedikerte pedaler sammen kan bli steintøft! Alt handler om å bruke det rett :) Kanskje er det en viss risiko for å bli lei en ren octafuzz fordi den strengt talt bare gjør en ting (sjøl om den ene tingen også skal være steikanes bra...)?

Endret av Kerplunk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.