Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NAD: Friedman x 2!


Alfi27

Anbefalte innlegg

God aften i stuen! 

Etter å ha vært misjonær for Kemper GmbH i et godt år tok det en særdeles uventet vending. Top Jimi kom ut med en profilpakke av en Friedman Brown Eye for ikke så lenge siden, som har en interessant historie bak seg også.

Det ble først lagt ut en pakke (både studio og merged/DI) av en amp han hadde fått tak i brukt. Etter mye klaging på merged/DI-profilene endte han opp med å fjerne de fra pakken. Relativt kort tid etterpå fikk han tak i en annen Brown Eye, og konstaterte da at den første må ha vært defekt. Han lagde nye profiler og sendte rundt til alle som hadde kjøpt de første, og jeg tenkte at det skulle sinnsykt mye til for at de skulle slå profilene av den "defekte". De gjorde ikke det; de låt ikke i nærheten engang. Profilene av den defekte Brown Eyen vil jeg påstå er den beste gitarlyden jeg har hatt noensinne (selv studioprofilene gjennom kabinett, med teoretisk fjerning av mikk og kabinett). 

Etter sikkert en måned eller rundt det med å benytte kun Friedman-profilene (og så godt som ingen effekter), og etter å ha lyst til å gå over til en mer tradisjonell rig enda lenger enn det, fikk jeg solgt unna en god del stæsj og klarte å cashe ut for en Friedman Runt 50. Tok ca en uke fra England, og jeg var helt sykt spent etter å ha gitt utallige røramper sjansen mens jeg hadde Kemper, og blitt skuffa nesten hver eneste gang. Den innfridde ikke helt med en gang, men etter å eksperimentere med flere kabinett fant jeg ut at det var kabinettet sin feil. Etter å ha spilt inn amp og kabinett i et par uker (Zilla Ported 1x12" som midlertidig kabinett) ble den bare bedre og bedre, og nå låter den bare helt sinnsykt fett! Cleankanalen er en av de beste jeg har hørt, og lett på nivå med Fender-amper jeg har prøvd. Vrengkanalen uten boost er pur JCM800 som låter skikkelig rock n' roll, og tar pedaler utrolig bra. Med boost på får du ikke like mye mer gain som om du hadde aktivert en Tubescreamer, men voicingen blir mer aggressiv, fjerner litt bunn, får litt mer gain men holder seg fortsatt utrolig lite komprimert selv om det er mye gain i omløp. Jeg har en tendens til å ha skikkelig kraftige honeymoon-faser, men de pleier ikke å vare halvparten så lenge som jeg har hatt denne ampen, så jeg føler jeg kan stå bak det jeg skriver nå. :P Står et custom diagonalt 2x12" kabinett fra Zilla og venter på meg på fhs, så det blir bedre bilde av det stacket etterhvert! 

Det gikk jo bare én vei som sikkert flere av dere fikk med dere, og Kemper stod bare der til pynt... Den ble solgt relativt fort, og jeg var skikkelig bitt av Friedman-basillen. Guess what? Ja, jeg måtte jo ha en mindre amp som matcha det hvite kabinettet jeg har hjemme. :P Pink Taco incoming! Der er jeg nok fortsatt i honeymoon-fasen med tanke på at den kom i går, men den er ikke så veldig ulik Runt. Kan vel muligens kalles en over-correction, og gå fra Kemper med praktisk talt ingen grenser for forming av lyd, switching, effekter osv til en en-kanals amp. Tanken med denne var at den skulle fungere som portabel amp, backup for Runt og være en enda mer straight-forward rockemaskin enn Runt som definitivt er mer allsidig. Har eid og testet en del EL84-amper og egentlig aldri likt noen av de særlig godt, men etter å ha lest og hørt overveldende bra anmeldelser/demoer av den klarte jeg ikke å la være. Det første jeg tenkte da jeg åpna den var at det første argumentet mitt falt litt i vasken, for den er ganske stor til å være 20-watter. Ikke noe lunchbox-amp akkurat, men 5 kg lettere enn Runt og kanskje 2/3-3/4 av størrelsen. Det andre jeg tenkte var at jeg tydeligvis har fått en eldre modell, siden de nyere har en treveis gain-struktur switch og min har ikke. Forsåvidt ikke et stort problem siden jeg tross alt ville ha den så enkel som mulig, men det hadde vært fint. Så, hvordan låter den? Den har definitivt mer gain enn Runt, låter feitere, litt mørkere (mer low mid-fokusert) og den låter ikke like åpent når du begynner å dra på med masse gain (på tilsvarende mengder gain er det dog ikke så stor forskjell). Gainknotten har veldig stor rekkevidde, og du har hele spekteret av rockelyder tilgjengelig fra stock Plexi/JCM800 til brølende modda Plexi! Noe av det jeg var mest nysgjerrig på med denne var om den har nok hestekrefter til å holde følge med et hardtslående metalband. Jeg har ikke fått testa det ut i praksis, men jeg målte litt db. Den målingen viste egentlig et sinnsykt rart resultat; 129db, og jeg målte en Marshall 1959 100 watter til 124db på full spiker... Ikke samme cab, rom etc men samme måleapparat (app på iPhonen). Basert kun på det så burde den uten problemer klare det, men skal få testa det ut i praksis snart! Egentlig en ganske syk amp til å være så liten og drevet av en så liten sluttrinnsseksjon, og i motsetning til andre EL84-amper holder den seg like tight på 10 som på 2. Andre EL84-amper jeg har prøvd høres ut som de holder på å gå opp i lufta på 8... 

Ble visst mer et review enn standard NGD/NAD-tråd, men det er bare å ikke lese det hvis du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle finne det interessant ;) 

16833590_10154971512005688_1913189324_o.16358819_10154893778035688_812203173_n.j

Endret av Alfi27
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPM: Kommer nok ann på hva man legger merke til, jeg ser fortsatt fler gå andre veien..

Jeg hadde også foretrukket en Friedman over Kemper'n som jeg aldri ble helt venn med.

Men jeg ville hatt Steve Stevens modellen tror jeg, litt mer muligheter for en som måtte hatt en helt cleankanal i tillegg.

Men alt av Friedman låter jo fantastisk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Debris skrev:

GPM: Kommer nok ann på hva man legger merke til, jeg ser fortsatt fler gå andre veien..

Jeg hadde også foretrukket en Friedman over Kemper'n som jeg aldri ble helt venn med.

Men jeg ville hatt Steve Stevens modellen tror jeg, litt mer muligheter for en som måtte hatt en helt cleankanal i tillegg.

Men alt av Friedman låter jo fantastisk!

 

 

Det er nok flere som går over til digitalt enn omvendt ja, men på folkehøgskolen med sikkert 50-60 gitarister er det kun to stk (tre før jeg solgte Kemper) som kjører digitalt. Tror de færreste av de har hatt digitalt tidligere, men det er røramp som er desidert mest populært enda hvertfall.

Steve Stevens-modellen låter dritkult ja, men jeg tror ikke den er ikke så mye mer allsidig enn Runt som også har en helt clean cleankanal. SS100 har en fotsvitsjbar boost også, men det er vel det eneste. Også koster den litt mer enn dobbelt så mye, haha :P 

Hvis jeg hadde vært frilansmusiker kunne jeg nok ikke hatt kun Pink Taco, da det er nesten umulig å få helt clean cleanlyd fra den (selv om den cleaner opp meget bra); men hadde jeg turnert med et rockeband så hadde den gjort jobben meget bra! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Alfi27 skrev:

Hehe, kanskje det. Hadde ikke tenkt å bruke de samtidig da det er en del overlap lydmessig, men det låter garantert supermassivt å kjøre de samtidig! :D 

Switcheren velger mellom to amper til samme kabinett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.