Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

Den 9. august 2016 at 9.18, lokmund skrev:

De har fremdeles dyser, men de er til deres serie med spraylakk. Jeg har klart å bruke den på en Biltema-lakk, men vet ikke om den passer til feks Dupli Color. 

On that note! Få deg et håndtak til å spraye med, slik som dette her:

Spraymaster_03.jpg

Jeg fant min på Mekk og den har passet de fleste bokser jeg har prøvd den på. Er lettere å spraye jevnt når man har godt håndtak :)

Kjøpte et slikt håndtak på byggmix i dag. Ble straks mere håndterlig boksene sa gitt. Takk for tipset!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye spennende å fortelle om i dag. Har kappet asken jeg kjøpte i noenlunde rett lengde.

image.jpegHar bygd en slags slede til fresebordet for å få høvlet emnene og tatt de ned til korrekt tykkelse  

image.jpeg

Treverket ser for så vidt ok ut med noe figurering. Blir dog en del porer å fylle. Var for så vidt forberedt på det når jeg valgte ask til kroppen. 

image.jpeg

I morgen håper jeg å få limt emnene sammen. Mye jobb dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fremover med museskritt. Tykkelsen er tatt ned til 38mm med min hjemmelagete tykkelseshøvel

image.jpeg

Deretter ble plankene avrettet på fresebordet og limt sammen. Jeg greide selvfølgelig å lime de sammen feil vei slik at årringene løper i motsatt retning av hverandre. Ikke mye å få gjort med det nå.

image.jpeg

Halsen har nå fått 6 lag med lakk. Satser på å få på 4 - 6 lag til mens været er såpass som det er nå.

image.jpeg

Lakken har lagt seg ganske fint og det er nesten ikke appelsinhud å snakke om. 

image.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det blitt noen få fremskritt på gitaren igjen. Onkelen til kjerringa har båndsag så da ble utsaging av kropp outsourca til han

IMG_1321resize.jpg

Fresemalen avslører at jeg går for en HH-konfigurasjon

IMG_1323resize.jpg

Kroppen er ferdig frest på sidene. Ikke så veldig pen overflate på denne med mange hakk men det skal en topp på så det får være som det er. Nå er neste jobb å pusse sidene.

IMG_1324resize.jpg

Er også i ferd med å bygge meg en innretning for å frese kanal for binding.

IMG_1327resize.jpg

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt igjen. Formet arm contour med rasp

IMG_1330resize.jpg

Lønnetoppen jeg skal ha oppå toppen er 6 mm tykk. Den skal bøyes for å følge formen på kroppen. Dette vil være vanskelig å få til med en så tykk topp. Jeg freste derfor spor på undersiden av toppen på denne måten

IMG_1334resize.jpg

Freste ut på frihånd så det ble ikke veldig pent men det behøver det jo heller ikke å være. Deretter ble toppen limt på kroppen. 

IMG_1338resize.jpg

Slik skal den stå over natten. Som dere aner av bildene har jeg festet toppen med 2 skruer, en i halslommen og en i bridgepickupen før jeg satte på tvingene. Dette gjør at toppen holder seg på plass og ikke glir rundt på limflatene når man setter på tvingene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.