Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begitt meg ut på noe jeg ikke er helt sikker på om jeg kommer helberget fra. Jeg har startet på mitt første fra-scratch-gitarbygg uten noen annen erfaring med instrumentmakeri enn å sette sammen et les paul-kit fra gfs for noen år siden. Det som også gjør dette litt spesielt er at jeg ikke spiller noe særlig gitar og dermed ikke har noe vesentlig erfaring med gitarer overhode. Min hovedkilde til kunnskap om gitarbygging er kanalen til fletcher handcrafted guitars på youtube. I tillegg tenkte å lage en byggetråd her slik at jeg kan spørre dumme spørsmål og forhåpentligvis få svar . De blir det som dere skjønner garantert mange av. Gitaren blir en stratocastertype sammensatt av diverse skrap-tre og hardware samlet sammen over årene. Så langt har jeg laget alle fresemalene jeg trenger. Jeg har ikke bilder av disse enda, men det kan jeg legge ut dersom det er interesse. 

Jeg har begynt prosjektet med å lage halsen. Emnet er Lønn kjøpt fra Stewart Macdonald. Tussroden er kjøpt fra samme sted. Jeg har bygd meg et fresebord som jeg har satt Tritonfresen min i. Utfresing av kanal til trussrod var første jobb 

IMG_1194resize.jpg

IMG_1195resize.jpg

Neste jobb var å sage ut halsformen grovt med stikksaga for så å frese ut etter fresemalen

IMG_1196resize.jpg

Første lærepenge var å ikke mate emnet inn på ufrest endeved. Da blir dette resultatet! Heldigvis var det ikke dypere enn at alt blir fjernet når jeg tar ned tykkelsen på headstocken

IMG_1197resize.jpg

Flere feil følger, garantert!

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir veldig stas! Du er utvilsomt modigere enn de fleste av oss om du hopper rett ut i scratchbygg etter ett eneste kitbygg. Kudos for det! :)
Du skal forøvrig ikke se bort i fra at det er den heseblesende kraftige fresen din som bør ha litt av skylden for det hakket der. Den, og det faktum at du kanskje forsøkte å ta for mye på et pass. Jeg har fått mange sånne skader når jeg har brukt min fres av nøyaktig samme type. De er utrolig gode og samtidig utrolig skumle.
Dette er kanskje ikke nytt for deg, men du burde følge (og se gamle videoer av) Crimson Custom Guitars også. Fletcher er en veldig god kilde også for all del, men Crimson gjengen er ganske mye mer aktiv med videoer og svarer gjerne på spørsmål til videoene sine også. Lykke til videre, jeg følger spent med!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, lokmund skrev:

Dette blir veldig stas! Du er utvilsomt modigere enn de fleste av oss om du hopper rett ut i scratchbygg etter ett eneste kitbygg. Kudos for det! :)
Du skal forøvrig ikke se bort i fra at det er den heseblesende kraftige fresen din som bør ha litt av skylden for det hakket der. Den, og det faktum at du kanskje forsøkte å ta for mye på et pass. Jeg har fått mange sånne skader når jeg har brukt min fres av nøyaktig samme type. De er utrolig gode og samtidig utrolig skumle.
Dette er kanskje ikke nytt for deg, men du burde følge (og se gamle videoer av) Crimson Custom Guitars også. Fletcher er en veldig god kilde også for all del, men Crimson gjengen er ganske mye mer aktiv med videoer og svarer gjerne på spørsmål til videoene sine også. Lykke til videre, jeg følger spent med!

Det har du helt sikkert rett i. Jeg tok nok litt for mye på hvert pass samt at jeg ikke hadde fjernet nok treverk før jeg begynte å frese. Har sett litt på Crimson også ja og det er mye god lærdom der. Dog bruker han uendelig mange ord for å komme fram til poenget enkelte ganger så det kan være en tålmodighetsprøve å se på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, el_roffo skrev:

Kjør på! Skal prøve meg på hals selv snart håper jeg, og skal også følge Fletchers videoer. Det ligger 2 trussrods klar til henting på Posten nå :) 

Kult! Håper du har tenkt å lage en prosjekttråd. Den kommer jeg til å følge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde av kroken jeg har til rådighet i garasjen. Det er ikke all verden jeg har av utstyr tilgjengelig til dette prosjektet. Jeg kunne tenkt meg både båndsag, spindelpussemaskin, søylebormaskin samt hele beholdningen av spesialverktøy fra Stewmac men får vel klare meg med det jeg har. Verst er nok fraværet av søylebormaskin. Jeg har et sånt boremaskinstativ men det vandrer med minst 1 mm og er dermed for upresist til mange av oppgavene den vil bli utsatt for. Det får imidlertid duge. Poenget med dette prosjektet er å lære og jeg forventer ikke all verdens av resultatet uansett.

IMG_1200resize.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hva man kan komme unna med av "lite" verktøy sammenlignet med de som har for mye. Til forming av halsen vil jeg anbefale røveren under her, som jeg har til samme formål, men byggemessig ligger jeg laaaangt bak skjema. Kan kjøpes på www.verktoyas.no :)

shinto313800a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shintoraspen har jeg hørt mye bra om ja. Satser imidlertid på å bruke hovraspen til veterinærfruen min. Må få lagt ut et bilde av den, det er lattervekkende dimensjoner på den greia. Den har også en supergrov og en litt mindre grov side. Tror den skal egne seg bra for å fjerne materiale i et rasende tempo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skulle nok gjøre vei i vellinga tenker jeg. Bare ikke si til kjerringa at jeg har tyvlånt den.

IMG_1248resize.jpg

Liming av fretboard. Hadde et ferdigslotted som ble kjøpt fra stewmac. Turte ikke å begi meg ut på å sage spor selv. Kanskje neste gang..

IMG_1202resize.jpg

Kunne tenkt meg en tvinge til

IMG_1205resize.jpg

Hva skal jeg forresten gjøre med det 22. båndet? Jeg har allerede fjernet så mye av fretboardet ved hælen at jeg må frese flush med halsen der. Dvs at det blir enda mindre materiale etter det 22. båndet enn det som vises på bildet. Båndet deles jo også av justeringshodet på trussroden. Skal jeg forsøke å sette på et delt bånd der, eller prøver jeg å fylle sporet med Rosewood?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilken type lim du bruker for å lime gripbrettet fast i halsen? Og om du har skaffet ferdig kuttede bånd eller skal du kutte selv? Lykke til med dette prosjektet, jeg tror jeg må prøve meg på en hals til mitt foreløpig havarerte les paul junior prosjekt. Det blir eventuelt en set neck...24,75" skalalengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, arneK skrev:

Lurer på hvilken type lim du bruker for å lime gripbrettet fast i halsen? Og om du har skaffet ferdig kuttede bånd eller skal du kutte selv? Lykke til med dette prosjektet, jeg tror jeg må prøve meg på en hals til mitt foreløpig havarerte les paul junior prosjekt. Det blir eventuelt en set neck...24,75" skalalengde.

Jeg bruker vanlig casco trelim. Håper det er tilstrekkelig. Jeg vil kutte båndene selv. Har en litt uortodoks plan for hvordan jeg skal lage radiusen på båndet siden jeg ikke har en sånn raff sveivejig fra stewmac som koster det hvite ut av skjorta. Jeg får se hvordan det går før jeg røper noe mer om hva det går ut på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.