Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hals til gammel SG


tg1

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg kjøpte i mine ungdomsår (dvs. tidlig 90tall) en herpa SG av en kompis, som jeg gjorde et delvis hederlig forsøk på å shine opp litt.Såvidt jeg husker så var det sagt at dette en Ibanez, og ikke en Gibson. (Kan det stemme?)

Nå, ca. 25 år senere, kunne jeg tenke meg å gjøre dette slik som det skal og bør gjøres, hvilket innebærer ny finish på kroppen, ny hardware (uten tremolo), og det ser også ut for at jeg må ha ny hals (se vedlagte bilder).

Så, det jeg egentlig tenkte å spørre om: fins det halser å få kjøpt til disse? Er det samme hals på en Gibson SG og Ibanez "SG"? Hvor kjøper man i så fall sånt? :-)

 

mvh TG

 

IMG_6423.JPG

IMG_6422.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var en Ibanez-logo på headstock'en før jeg overlakkerte den, men det er jo som nevnt ca.25 år siden.

Har ingen ambisjoner om at denne skal danke ut en vaskeekte Gibson, selvsagt, det er et prosjekt for prosjektets skyld, og om den blir ok å spille på så er det bare en bonus :-)

 

Edit: og jeg har hardware liggende, så det blir ingen store investeringer. ;)

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne en hals som passer smekk på denne, uten at man lager den selv, er nettopp det som vil gjøre prosjektet kostbart. Ikke bare må den ha riktig headstock (eller paddle), men den må ha riktig vinkel både på headstock og i halslommen (henholdsvis 12 grader og 3 grader hvis ikke jeg tar helt feil). Og dette er jo bare gitt dersom målene på gitaren ellers er korrekt og identiske med en Gibbo SG!

Jeg høres kanskje i overkant negativ ut, men det er kjedelig å bli sparket i baken av realiteten midt oppi et prosjekt i stedet for å eventuelt eliminere problemer før man starter. Syns nå jeg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg heller burde prøvd å fikse halsen ja, det er "bare" bindingen som har løsnet et par plasser ja, samt sadelen som er herpet, men det er sikkert mulig å fikse på et vis ;)

Negativitet tåler jeg, men det må gjerne være kombinert med et alternativt løsningsforslag :D (...som da er å reparere halsen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binding og nut fiks er nok en mye bedre idé ja. Nyttig link fikk du også! Sjekk også ut Fletcher Guitars på Youtube. Han har ganske gode videoer på gitarer han bygger fra bunn. Mye å lære om binding fra ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. så langt har jeg kommet med dette (se bilder). Strippet av det meste av gul lakk fra kroppen, pusset bort all lakk fra halsen, fjernet ødelagte bindings, fjernet bånd (de var helt ferdige), prøvemontert ny bro. Bare resten igjen ;)

Og ja, dette er en gammel drittgitar, men da har det ikke så mye å si dersom ting ikke går helt som planlagt heller ;)

 

mvh TG

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, williamh skrev:

kult, hva slags planer har du for gitaren?

Foreløpig litt uvisst - tar det som det kommer.. Må ihvertfall prøve å fikse halsen først, før jeg legger for mye arbeid i kroppen.

Aller først må jeg finne ut hva jeg trenger av bindings, bånd, nut, osv.. Har tatt litt mål her og der, men ikke kommet så langt at jeg har bestilt noe. Aldri prøvd meg på refretting før heller, så det blir jo en ny erfaring å ta med seg :)

Planene for kroppen (hvis/når jeg kommer så langt) er å beise den stripen øverst som jeg har slipt helt ned til treet, og lakke resten i en eller annen fin blåfarge (sånn halvveis inspirert av Kiesel Aries-serien.), "white pearloid" plekterbrett med hvite/svarte pickups. Av knotter og brytere blir det kun en volumkontroll og pickupvelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke noe peiling på, men trenger du egentlig binding på halsen? Har den noen praktisk funksjon eller er det bare rent estetisk? Holder det ikke å pusse ned båndkantene?

Ser selvsagt at det faktisk kan tenkes at du ønsker binding ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har forsåvidt ikke noen sterke ønsker om binding, bortsett fra at det jo er frest inn en kant der fra før, så det blir seende litt merkelig ut uten binding (både på hals og headstock). :)

Edit: eller; frest er det vel ikke, men gripebrettet er noen millimeter smalere enn resten av halsen :)

Endret av tg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.