Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Baja telecaster


Erik-M

Anbefalte innlegg

 

Hei

 

Er på jakt etter en billig guitar, og kom over baja serien til fender. Dette er mexico fender men den hadde en del kule options. Her noen er faring med denne serien?

 

Bruken er å spille Muddy Waters, Robert Johnsen stil. Tiltenk å ha på kontoret i stille perioder. Erfaringer? 

 

 

Endret av Erik-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, prøvespillte disse gitarene for en stund tilbake. De kommer i to versjoner - 50's og 60's. 50's har en "soft-V" hals, der 60's er vesentlig slankere (mer lik modern C).             60's kom  i kulere farger (sjekk ut sonic blue med hvitt plekterbrett!) Personlig likte jeg soft-V halsen bedre enn halsen på 60's versjonene. Utover halsprofil og farge mener jeg de skal være rimelig identiske. Hals er er veldig personlig greie, så her er det bare å sjekke ut hva som føles riktig for deg. Holdt på å glemme: 50's har fretboard i lønn, 60's har   rosewood.

 

 

fender2_6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet masse om denne gitaren. Konklusjonen er vel at det er masse gitar for penga. Søk på Fender Baja her på forumet, og det vil ikke overraske meg om du får mange treff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er lettere å pusse ned en litt for tykk hals enn å legge mer treverk på en hals som føles for tynn. Det er, for mange, også mer behagelig å spille på en hals som er pusset matt med stålull (på baksiden, ikke på gripebrettet). 

 

Med slike gitarer er det ikke noe særlig poeng å holde de 'originale' da bruktverdien neppe stiger, så her er det bare å modifisere til man blir fornøyd med resultatet. Men husk også på at det er lettere å slipe ned for høye bånd enn å bytte ut for lave (eller nedslitte) bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Erik-M skrev:

 

Hei

 

Er på jakt etter en billig guitar, og kom over baja serien til fender. Dette er mexico fender men den hadde en del kule options. Her noen er faring med denne serien?

 

Bruken er å spille Muddy Waters, Robert Johnsen stil. Tiltenk å ha på kontoret i stille perioder. Erfaringer? 

 

 

Har en 60s Baja. Flott gitar (men måtte bruke noe tid på å fikse setup'en).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en '50s Baja som hoved-Tele. Digger halsprofilen! Jeg har byttet pickups og elektronikk, men det var ikke pga. det originale ikke var bra nok, men mest for moro da jeg har satt en humbucker i halsposisjon, og det var litt kronglete med S-1 systemet, samt at jeg bytta til RS-elektronikk.

Satte S-1- systemet i min am std, men det har begrenset bruksområde etter min smak. Det er dog ikke noe problem å la være å bruke faseknappen. De original pickupene, Customshop vintage style i bru og Customshop Twisted Tele i hals, er helt kurante for retning "vintage voica" pickups.

Litt jobb med oppsett kan man regne med, men til prisen, er det en veldig god Telecaster. Har ikke prøvd '60s utgaven, men kan i hvert fall gå god for '50s'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.