Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Olje fingerbrettet?


Doktor Knepp

Anbefalte innlegg

Sitter og leser så øyet blir stort og vått om behandling av klassiske- og stålstrengere. Er det lurt å olje fingerbrettet hver gang man skifter strenger? I så fall, med hvilken olje? Sitronolje (leste til og med om en som sverget til Turtle Vax)? Må jeg på gitarbutikken, eller finnes det noe i vanlige matbutikker som kan brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker teakolje. men på langt nær hver gang det skiftes strenger. Det er også greit å fjerne gruffolainen mellom bånda før du oljer. Der bruker jeg et vindusskrapeblad. (med forsiktighet, selvsagt)

Sånt varierer. Spørs hvor mye olje/svette du har i fingra, leverpostei, potetgull etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker teakolje. men på langt nær hver gang det skiftes strenger. Det er også greit å fjerne gruffolainen mellom bånda før du oljer. Der bruker jeg et vindusskrapeblad. (med forsiktighet, selvsagt)

Sånt varierer. Spørs hvor mye olje/svette du har i fingra, leverpostei, potetgull etc.

Takk for svar. Jeg har aldri gjort noe som helst fingerbrettet på noen av gitarene mine, så er kanskje på tide..

Noen som bruker linolje forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fret Doctor her også. Rengjør gripebrettet med en fuktig mikrofiberklut. Har på olja med bomullspinne og tørker av overskudd med tørkepapir etter det har fått trukket inn en liten stund. Jeg oljer max en gang i året. Betalte vel litt over 100-lappen for 30ml for 6-7 år siden og har godt over halve flaska igjen.

Man skal være obs på at for mye olje ikke er bra det heller. Det KAN føre til at bånd løsner f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser på en del fora, virker det som om det er en "sannhet" at gripebrett nesten burde få sitt eget personnummer. Noen liker å diskutere om gripebrett får forskjellig tone hvis det er store inlays kontra små.
Greit nok, jeg har ikke noen problemer med at folk liker å diskutere slikt.

Treverk er forskjellig, og det gjelder gripebrett, også. Jeg har hatt på olje på gripebrett som er mer enn tretti år gamle, og de har ikke tatt til seg noe olje i det hele tatt, og også hatt på olje på nye gitarer som har slurpet i seg olje som om de hadde hatt betalt for det.

Hopper over en del, men mitt råd er enkelt. Ikke overdriv.
Rådene som er gitt før i tråden er gode.
En gang i blant holder lenge, sånn en gang i året hvis man ikke spiller ekstremt mye. Du "ødelegger" ikke gitaren din ved å droppe oljing. Kost på deg en flaske med "Lurium GT" uansett merke, i stedet for å fofle rundt med olivenolje og annet rart, den flasken bør holde i mange år. Det er ikke mye som skal til.

Til slutt- vask hendene dine før du spiller gitar! Det er det aller beste tipset når det gjelder å få gitaren, gripebrett og strenger til å holde så lenge som mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.