Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne finish og sette på ny lakk?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Tele AVRI '52 med et mislykket relic-forsøk (se bildene). Jeg tenkte egentlig å fjerne finishen, olje og legge på ny finish. Men dette kan jeg veldig lite om, har søkt litt rundt, men tenkte å høre med dere om det i det hele tatt er lurt å fjerne originalfinishen på en slik gitar? Og hvordan dere ville gått fram i prosessen?

Jeg har lest Greeners fantastiske tråd om gjør-det-selv-finishing på gitarer, men er allikevel veldig usikker på hva som er rett for meg. Jeg ønsker absolutt ikke en "fin" finish, mer en rå og grov finish, slik at dette blir en arbeidshest jeg ikke trenger å være redd for får naturlige skrammer. Jeg vil se mest mulig av treverket, kanskje med en varm rødlig/brunlig fargetone. Jeg tenkte kanskje i retning av trebeis, som oljes, og vokses til slutt. Evt mattlakk istedenfor olje/voks. Litt usikker på hva det er av forskjeller her mtp å beskytte treverket samt lydresonans... Og arbeidsmengde. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke er gira på å sture med dette i en eller to måneder. Men det er kanskje ikke en sammenheng mellom en grov/rå finish og lav arbeidsmengde? ;)

Evt kunne jeg også fjernet og lagt på ny finish på halsen også, siden jeg synes lakken er veldig tykk og litt kunstig for min smak. Men usikker på om det er verdt jobben da jeg vil tro det er mye arbeid å fjerne finishen rundt båndene (?).

Veldig usikker på det meste egentlig, så vil sette stor pris på litt innspill :)

f8ad431b490a57d3fca2329926af86e5.jpg

f535d8f903bd2fb9a951ac4a002c8004.jpg

8253b551e802ef41193319ec902082b3.jpg

Endret av Torh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To alternativer jeg ser for meg:

Fullføre relic jobben slik du ønsker den med den finishen som er der nå, eller demontere gitaren i sine enkelt element og enten kjemisk fjerne eller pusse vekk eksisterende finish og legge på ny. Hvis du skal ha en finish som er grei og viser mye av treverket, ville jeg vurdert blekk som fargestoff, for så å forsegle med lakk evt en tungolje eller tru-oil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger, bør du ta til deg at dette er en del jobb.

Jeg hadde valgt å sette av noen timer til å pusse, først med maskin, og så for hånd. Alle typer "malingsfjerner" er ødeleggende for treverket, og jeg ville ha unngått det, det samme med bruk av varme, siden du vil ha et transparent sluttresultat.
Har man litt erfaring med når man skal skifte papir og korning, er det en mye kortere arbeidsøkt enn hvis man bare "kjøper noe papir" og gnikker ukritisk i vei.
Så til sluttbehandling, jeg har god erfaring med en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. Det blir etter min mening litt rustikt, passe blankt, og skulle man få en skade eller områder blir slitt, så er det enkelt å reparere.

Ha en del bivoks i et rent glass, type sylteagurk eller lignende, fyll på litt terpentin, på med lokk, og la det stå en ukes tid. Rist gjerne på det nå og da. Justér blandingen ved behov til du får en passe "gugge". Smør det utover med lofritt stoff, type utvasket tskjorte eller laken, og la det tørke. Lag deg gjerne en "pute", der en ubrutt flate av lofritt stoff brukes til å påføre blandingen. Hold på i flere runder med tørkepause til du er fornøyd. Temperatur på blandingen, der du jobber, og der du lar gitaren "størkne" spiller rolle på hvor lang tid det tar. Regn med at det lukter. Heng gjerne kroppen opp, slik at det tørker likt over alt.

Tips- har du ikke bivokskaker liggende fordi du tilfeldigvis ikke er birøkter, så er sånne plater man handler i kjerringbutikker for å lage bivokslys glimrende til dette.
Det er sikker mange andre farbare veier til målet, også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jobb ja. Det tar tid, men er veldig givende når du får den akkurat som du vil. Og om du tenker å bruke beis eller stain (myye det samme) og du ikke blir fornøyd, er dette veldig raskt å pusse vekk igjen og starte på nytt, kontra å pusse vekk lakk. Finn deg en garasje, en eksentersliper og en pakke med pussepapir fra 80-240p. Dette finner du på Clas eller Biltema. Eksentersliper er i min erfaring bedre og vennligere enn plansliper, båndsliper eller disse horrible mus-greiene.

Når du har fått vekk alt med 80p kan du gå over med 120p og deretter 240p. Vil du ha det ekstra sletent kan du skippe 240p, men jeg vil anbefale deg å pusse med den korningen også. Om det er vanskelig å komme til inni hornet kan du kjøpe rørisolasjon på overnevnte butikker og bruke vanlig rull med pussepapir som du kler rundt. Puss forørvrig alltid med treet når du skal ha det fint. Rustikt utseende er en ting, dårlig arbeid er en annen. Om du lurer på noe annet er det bare å spørre, har en god del erfaring med beis og stain av gitarer etterhvert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke best ut den "relicjobben" men for å være ærlig hadde jeg ikke giddet å gjøre noe med det. Gitaren ser flott ut som den er, og ingen ser sånne detaljer uansett. Få litt svette og møkk i treet og alt er vel... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skitne litt til der det er fjernet lakk---Ellers ser jo gitaren helt grei ut .

Helt enig. Eventuelt, hvis det er fjernet såpass med lakk at sanding sealer/grain filler også er fjernet så går det an å skaffe litt spritbeis eller lignende i samme farge som lakken på gitaren og legge på et tynt lag for å utligne fargeforskjellen (noe jeg ikke ville gjort, men noe som kan fungere bra hvis det gjøres bra arbeid).

Men, som sagt, jeg hadde ikke brydd med så mye om dette. Siden gitaren har den fargen den har så ser ikke slik hjemmerelicing fullstendig krise ut. Hadde gitaren hatt en annen farge tror jeg det hadde sett verre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, såpass. Jeg hadde et lite ønske om å ha en unnskyldning til å lage til noe helt "eget", men ser jo hva dere mener. Er fortsatt interessert i å se noen av finishjobbene deres da :)

På toppen av "hornet" er det slipt helt ned til treverket. Det vil ikke ha en dårlig påvirkning ift treet om det er så eksponert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.