Web Analytics
Jump to content

Fjerne finish og sette på ny lakk?


Recommended Posts

Jeg kjøpte en Tele AVRI '52 med et mislykket relic-forsøk (se bildene). Jeg tenkte egentlig å fjerne finishen, olje og legge på ny finish. Men dette kan jeg veldig lite om, har søkt litt rundt, men tenkte å høre med dere om det i det hele tatt er lurt å fjerne originalfinishen på en slik gitar? Og hvordan dere ville gått fram i prosessen?

Jeg har lest Greeners fantastiske tråd om gjør-det-selv-finishing på gitarer, men er allikevel veldig usikker på hva som er rett for meg. Jeg ønsker absolutt ikke en "fin" finish, mer en rå og grov finish, slik at dette blir en arbeidshest jeg ikke trenger å være redd for får naturlige skrammer. Jeg vil se mest mulig av treverket, kanskje med en varm rødlig/brunlig fargetone. Jeg tenkte kanskje i retning av trebeis, som oljes, og vokses til slutt. Evt mattlakk istedenfor olje/voks. Litt usikker på hva det er av forskjeller her mtp å beskytte treverket samt lydresonans... Og arbeidsmengde. Jeg må være ærlig å si at jeg ikke er gira på å sture med dette i en eller to måneder. Men det er kanskje ikke en sammenheng mellom en grov/rå finish og lav arbeidsmengde? ;)

Evt kunne jeg også fjernet og lagt på ny finish på halsen også, siden jeg synes lakken er veldig tykk og litt kunstig for min smak. Men usikker på om det er verdt jobben da jeg vil tro det er mye arbeid å fjerne finishen rundt båndene (?).

Veldig usikker på det meste egentlig, så vil sette stor pris på litt innspill :)

f8ad431b490a57d3fca2329926af86e5.jpg

f535d8f903bd2fb9a951ac4a002c8004.jpg

8253b551e802ef41193319ec902082b3.jpg

Edited by Torh
Link to comment
Share on other sites

To alternativer jeg ser for meg:

Fullføre relic jobben slik du ønsker den med den finishen som er der nå, eller demontere gitaren i sine enkelt element og enten kjemisk fjerne eller pusse vekk eksisterende finish og legge på ny. Hvis du skal ha en finish som er grei og viser mye av treverket, ville jeg vurdert blekk som fargestoff, for så å forsegle med lakk evt en tungolje eller tru-oil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du velger, bør du ta til deg at dette er en del jobb.

Jeg hadde valgt å sette av noen timer til å pusse, først med maskin, og så for hånd. Alle typer "malingsfjerner" er ødeleggende for treverket, og jeg ville ha unngått det, det samme med bruk av varme, siden du vil ha et transparent sluttresultat.
Har man litt erfaring med når man skal skifte papir og korning, er det en mye kortere arbeidsøkt enn hvis man bare "kjøper noe papir" og gnikker ukritisk i vei.
Så til sluttbehandling, jeg har god erfaring med en blanding av bivoks og mineralsk terpentin. Det blir etter min mening litt rustikt, passe blankt, og skulle man få en skade eller områder blir slitt, så er det enkelt å reparere.

Ha en del bivoks i et rent glass, type sylteagurk eller lignende, fyll på litt terpentin, på med lokk, og la det stå en ukes tid. Rist gjerne på det nå og da. Justér blandingen ved behov til du får en passe "gugge". Smør det utover med lofritt stoff, type utvasket tskjorte eller laken, og la det tørke. Lag deg gjerne en "pute", der en ubrutt flate av lofritt stoff brukes til å påføre blandingen. Hold på i flere runder med tørkepause til du er fornøyd. Temperatur på blandingen, der du jobber, og der du lar gitaren "størkne" spiller rolle på hvor lang tid det tar. Regn med at det lukter. Heng gjerne kroppen opp, slik at det tørker likt over alt.

Tips- har du ikke bivokskaker liggende fordi du tilfeldigvis ikke er birøkter, så er sånne plater man handler i kjerringbutikker for å lage bivokslys glimrende til dette.
Det er sikker mange andre farbare veier til målet, også.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Dette er jobb ja. Det tar tid, men er veldig givende når du får den akkurat som du vil. Og om du tenker å bruke beis eller stain (myye det samme) og du ikke blir fornøyd, er dette veldig raskt å pusse vekk igjen og starte på nytt, kontra å pusse vekk lakk. Finn deg en garasje, en eksentersliper og en pakke med pussepapir fra 80-240p. Dette finner du på Clas eller Biltema. Eksentersliper er i min erfaring bedre og vennligere enn plansliper, båndsliper eller disse horrible mus-greiene.

Når du har fått vekk alt med 80p kan du gå over med 120p og deretter 240p. Vil du ha det ekstra sletent kan du skippe 240p, men jeg vil anbefale deg å pusse med den korningen også. Om det er vanskelig å komme til inni hornet kan du kjøpe rørisolasjon på overnevnte butikker og bruke vanlig rull med pussepapir som du kler rundt. Puss forørvrig alltid med treet når du skal ha det fint. Rustikt utseende er en ting, dårlig arbeid er en annen. Om du lurer på noe annet er det bare å spørre, har en god del erfaring med beis og stain av gitarer etterhvert. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Let it be!

Hehe. Tja.. Jeg veit ikke helt. Liker ikke den rare unaturlige slipen som er gjort, som du ser på første bildet. Hadde det vært der armen min hvilte hadde det vært litt annerledes..

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke best ut den "relicjobben" men for å være ærlig hadde jeg ikke giddet å gjøre noe med det. Gitaren ser flott ut som den er, og ingen ser sånne detaljer uansett. Få litt svette og møkk i treet og alt er vel... :P

Link to comment
Share on other sites

Bare skitne litt til der det er fjernet lakk---Ellers ser jo gitaren helt grei ut .

Helt enig. Eventuelt, hvis det er fjernet såpass med lakk at sanding sealer/grain filler også er fjernet så går det an å skaffe litt spritbeis eller lignende i samme farge som lakken på gitaren og legge på et tynt lag for å utligne fargeforskjellen (noe jeg ikke ville gjort, men noe som kan fungere bra hvis det gjøres bra arbeid).

Men, som sagt, jeg hadde ikke brydd med så mye om dette. Siden gitaren har den fargen den har så ser ikke slik hjemmerelicing fullstendig krise ut. Hadde gitaren hatt en annen farge tror jeg det hadde sett verre ut.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, såpass. Jeg hadde et lite ønske om å ha en unnskyldning til å lage til noe helt "eget", men ser jo hva dere mener. Er fortsatt interessert i å se noen av finishjobbene deres da :)

På toppen av "hornet" er det slipt helt ned til treverket. Det vil ikke ha en dårlig påvirkning ift treet om det er så eksponert?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.