Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EVH 5150III 50w - «snap, crackle, pop»


Alfi27

Anbefalte innlegg

Jepp. Jeg har en Bugera v22 på fjerde året nå. Kinesisk kretskort all over. Bytta rør etter 12 mnd. Ellers låter den kuler og krutt og har aldri feila, verken live eller i studio. Har tilgang på mye annet, men ender som oftest opp med denne. Har også god erfaring med Fender blues jr. Som så vidt jeg vet også er kinesisk kretskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe i effektsløyfa? Har du sjekket om strømforholdene er OK? Det kan være at den ene forsterker reagere annerledes på støy via strømnettet enn den annen.

Tror Mexico ampene skal være fine, det var vel mer problemer med første runde fra Vietnam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en reverb i effektsløyfa men er ikke noe forskjell på om jeg har den aktivert eller ikke. Strømforholdene skal være mer enn bra nok. Fikk mail i dag, Fender vil ha den inn på feilsøking... Håper ikke det tar vinter og vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ampen i standby i et par-tre timer i går før dette problemet oppstod, kan det ha noe med saken å gjøre?

Det har nok veldig mye med saken å gjøre.

Skjønner ikke helt hvordan lange standbytider kan slite på utgangsrørene, det foregår jo ingenting i de når den står i standby?

Det gjør jo det, gløderne og katodene i rørene står og fyrer på 1100°C. Det sier seg vel egentlig selv at dette er innenfor kategorien "noe foregår" ?

Enkel fiks er å innse dette:

Rør trenger 12 sekund på å bli varme nok til å brukes. Glem at det fins en bryter merket Standby - ikke bruk denne. Bruk den som heter Power i stedet, og nyt forlenget levetid både på rør og kondensatorer i strømforsyningen.

For mer tekniske beskrivelser er det bare å søke etter tidligere innlegg om Standby, jeg har skrevet utfyllende om det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha.. Og hvis jeg skal ta en pause i spillinga er det vel bedre at den står på enn at den kjøler seg ned for så å varme seg opp igjen? Og da skal jeg bare skru ned volum på ampen i stedet for å bruke standbyswitchen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standby brukes i tretti sekunder når ampen skrues på. Og for å mute høyttaleren når forsterkeren skrues av. Etter av forsterkeren er skrudd av kan du vippe standby bryter på igjen for å tømme ut overskuddstrøm.

Skal du øve mye hjemme anbefales fortsatt å sette på en digital amp sim av samme type som hovedamp da denne som regel kan stå på døgnet rundt uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utover at de låter ca 3-5% bedre enn knalldyre digitalsimuleringer så er det egentlig ikke så mange fordeler med rør, spesielt ikke i power amp. Riktignok ligger mye av rørlyden i sluttrinn men man kan like gjerne kjøre utgangssignal fra amp til en load box til effekter til en solid staten amp (det er dette EVH selv har gjort i flere tiår..).

Hadde jeg ikke plukket ut røramp med oppmikk i blindtester gjentatte ganger (ofte med hårfin margin) så ville jeg sannsynligvis droppet all bruk da det er temmelig tungvint eldre teknologi med mange risikopunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker også nå at det kommer en skikkelig knitrestorm noen få sekunder etter jeg har skrudd volum på gitaren på null, og når jeg begynner å spille igjen forsvinner det nesten helt.. Har faktisk vært veldig lite plaget med det de siste dagene og vurderte å droppe å sende den inn. Oppdaget det sist fredag, og selvfølgelig ble det helt sinnsykt i dag igjen. Tror det er noe med fredager ass :P Prøvde også å rikke litt i utgangsrørene. Hadde egentlig tenkt å ta de ut, men det fikk jeg ikke til.. Utgjorde uansett ikke noen forskjell. Nei denne skal tilbake til Fender, ingen tvil om det. Tror også det er lurt om jeg bare pakker den ned med en gang, for jeg prøver å spille så høyt og aggressivt jeg bare klarer for å få vekk den jævla ulyden, men tror sånn logisk sett ikke at det er bra for ampen :ninja:

Dere kan høre fenomenet her

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.