Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EVH 5150III 50w - «snap, crackle, pop»


Alfi27

Anbefalte innlegg

Det er slett ikke "en rekke problemer med disse". Du viser til 100 watteren som hadde en del smårusk, men det er ikke relevant til 50-watteren....

Med 'disse' mente jeg EVH serien generelt.

Det er ofte mer problemer med moderne tre kanals amper med trykte kretskort enn enkle enkanals håndloddete amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne feilbeskrivelsen kan ha mange årsaker. Det er nok kun dårlig kontakt ett eller annet sted, så langt er det enkelt. Men så er det å finne hvor det oppstår. Problemet er at det kan være hvor som helst. Det kan være bitteliten glipp i ett loddepunkt, i potmetre, mellom rør og rørsokler, i on/off eller standbybryter, i jord (mellom skjerm i og chassis i amp), i gitaren, i kabel, i selve kontakten i veggen, strømmen i veggen... Osv. Kan også være brente filterkondensatorer. Alle disse stedene beskrevet har jeg fikset "samme" type feil. Det som gjøre det ekstra vanskelog er at så snart man begynner å skru, dytter, undersøker så er man "uheldig" og dulter borti problemområdet uten at man vet det og samtidig forsvinner problemtilstanden. Bare for å komme tilbake etter uker/måneder. Slike feil kan manipuleres frem med varme/kulde, men samtidig ikke. Ofte kan det være flere problemområder samtidig. Man kan feilsøke med å åpne alt og forsiktig tappe med isolert stav rundt i kretsen, se om noen områder spraker mer enn andre. Men inne i røramper er det høy spenning og det kreves kompetanse for slike feilsøk. Du har allerede "fikset" problemet med kabel, kan det være korrosjon på kontaktflater du børe pusse ned. Sjekk att alle slike punkt har god kontakt. Uten spenning!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå er problemet konstant fra øyeblikket jeg skrur den på... Er ikke aktuelt å begynne og skru og rote i en splitter ny amp når jeg såvidt har kompetanse til å skifte pickups, men takker for svar uansett :)

EDIT: og nå er det borte igjen... Fatter ingenting, det kommer og går, tydeligvis uavhengig av temperatur...

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mitt tips er fortsatt, dersom du skal bruke 5150 fast live uten backup, å øve med en mest mulig identisk simulering på Axe Fx i omtrent samme oppsett med pedaler, høyttaler etc, send amp på rep (få evt en god tekniker til å gå over å oppgradere alle usikre komponenter), bruk så ampen minst mulig utover jobber og opptak. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det blir en litt drøy helgradering altså.. Kjøpe et splitter nytt stack til 15 lapper og så være livredd for å bruke det i tilfelle noe skal gå i stykker? :P

Spiller ikke akkurat på Wembley, hadde jeg gjort det så hadde jeg sett poenget ditt men.. ;)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo kun et tips. Jeg brukte røramper til alle typer øving i årevis. Til slutt gikk jeg lei av reparasjoner og denslags så nå bruker jeg ikke rør til annet enn opptak og jobber (dvs kan godt ha noen 'b-amper' til slikt, men jeg sparer en hovedamp som jeg vet virker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.