Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pro Tools ruting


Anbefalte innlegg

Er ny bruker av pro tools 11 og lurer litt på hvordan man ruter de forskjellige sporene til en master fader.

Alt av innganger og utganger er satt til default i I/O i forhold til UFX kortet som er koblet over firewire/pc/win8.

Da jeg begynte å knote litt med dette startet jeg med et blankt prosjekt og satt opp en "instrument track" med en arturia softsynth. Etter dette satt jeg opp en master fader for å sende arturia synthen til master fader. Men utgangene på "instrument track"/arturia synth lar meg ikke velge master fader. Er det noen som skjønner hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du gjør ikke noe galt. Når du lager en masterfader så blir alt automatisk rutet gjennom masterfaderen. Hvis utgangen fra masterfaderen er satt til samme utgang som intrument tracket ditt, så går signalet fra instrument tracket til masterfaderen og derifra til utgangen på lydkortet. Du kan se på det som at masterfaderen er direkte koblet til den utgangen som er valgt på master-tracket. Hvis du ønsker å ha forskjellige masterfadere til forskjellige grupper av instrumenter så må du bruke aux-spor til dette. Da åpner du et aux-track og velger en ledig bus som input på dette sporet. Output setter du til den utgangen du ønsker å benytte på lydkortet. Nå må du også velge den samme busen som utgang fra instrument tracket. Hvis du nå i tillegg har en masterfader på denne utgangen vil signalet gå via denne til utgangen. Du kan sette opp flere masterfadere hvis du av en eller annen grunn ønsker å bruke flere utganger på lydkortet.

Varianten med aux-masterfadere gir veldig god kontroll hvis du skal mikse ting som har mange spor. Du kan eks. ha en egen aux-masterfader til alle trommesporene, en til korstemmene, en til synthene, en til gitarene osv. På denne måten kan du legge effekter på aux mastren som påvirker hele grupper av instrumenter samtidig som du har kontroll på lydnivået på eks hele trommesettet. Hvis du da i tillegg har en masterfader på utgangen så kan du der legge effekter som påvirker hele miksen samt du kan skru opp/ned nivået på alt med en fader.

Håper dette er forståelig... Gratulerer med Protools, det er et fantastisk program hvis du bruker litt tid på å sette deg inn i det.

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.