Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til bedre lyd?


tomandre81

Anbefalte innlegg

http://soundcloud.com/rautavalta/demo1

På vedlagte bilde kan dere se DAW'en jeg bruker og plugins og noe oppsett.

Jeg har ikke lagt til bass-gitar enda da jeg vil jobbe mer med tromme-lyden og gitarene.

Har lyst å få mer in-your-face lyd som er mer klarere og mer fremtredende. Slik lyden er nå virker det som det er litt bak et ullteppe.

Har før drevet heftig med plugins, på en gitar hadde jeg kanskje 7 plugins, nå prøver jeg å forenkle til max 3 plugins som dere ser på bildet.

Bruker iZotope Ozon 4 på trommene. Her er det millioner av muligheter.

post-10793-0-89292800-1341445295_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er liten vits i å jobbe mye med tromme og gitarlyd før du har bass. Hvert instrument skal fylle sitt eget rom. Det er litt som å lage puslespillbrikker. Det du nå gjør er å lage et puslespill med to brukker (gitar og trommer) og så tro at det skal være mulig legge til en tredje brikke (bass) på et senre tidspunkt. Hvis du mikser gitaren uten at det er bass under vil du forsøke å kompensere ved å la gitaren gjøre jobben for bassen og. Hvis du ikke har en bass gitar så prøv å programer en bass med et vst instrument. Prøv fks. Steinberg VB-1. Den er gratis, og selv om den er gammel og ikke låter suverent vil den gjøre jobben som en placeholder-bass til får noe bedre å erstatte den med.

Ellers høres miksen din veldig tørr og small ut. Prøv en god og transparent klang for å skape litt dybde og gloss. Det skal ikke mye klang til for å få det til å høres bedre ut.

Ozon på tromme-busen er sikkert spennende, men jeg tror nok det er bedre å fokusere på å de individuelle trommene før du slenger eq og kompressor på hele settet. Hvis det fks, er for mye low-end i kicken og du gjør et kutt i bassen på tromme-busen vil du også gjøre kutt i skarp og tammer. Få trommene til å låte så bra som mulig FØR du begynner å tukle med bus-processing. Ozon er en kraftig plugin med mange muligheter, men den er også en løs kanon og det er veldig lett å skyte seg selv i foten.

Og husk, subtractive equalization er din venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommene uten Ozon høres jo dårlig ut uansett. Altfor tørt og kjedelig. Med Ozon så kommer de til live. Er vel mer frekvensen på trommene vs gitaren jeg trenger hjelp på slik at når trommene spiller alene og gitarene kommer inn

så skal det ikke høres ut som om lydbildet forandres, og at de er i "samme rom".

Jeg pleier å legge på bass på slutten og så stille inn denne slik at den "skjærer" gjennom mixen og gjør musikken mer levende og ikke så flat og tørr.

Men jeg har null peil, alt gjøres på gehør. Burde kanskje studere mer teori om dette :)

Men takk for tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å spille inn og mikse trommer og gitar FØR du spiller inn bass er litt som å bygge huset før grunnmuren.

Jeg kan godt skjønne WOW!-effekten du får av å legge Ozon på tromme-busen, men jeg ville selv aldri i verden ha funnet på å mikse trommene mine slik. Jeg ser du bruker eq og exciter. Exciter/enhancer var ren magi for meg når jeg oppdaget dem (har til og med en hardware unit) og brukte det i tide og utide, men slike effekter skal man være ytterst forsiktig med. Hvis jeg bruker exciter, hvilket jeg sjeldent gjør, er det svært sparsomlig og kun på en ting i miksen. Det kan høres tøft ut med en gang men gjør ofte ting med lyden som gjør det vondt å lytte til over tid. Jeg har selv brukt Ozon på en masteringjobb en gang, men exciteren brukte jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at du vil ha en mer "in-your-face lyd", vil jeg spørre om du har dubbet gitaren(e) her eller ikke, hvis ikke, dupliserer du det, og flytter/forskyver det 20ms til høyre som det heter i reaper, og kjør noe som kalles parallel compression spesielt på trommene.

Først av alt ville jeg fått bassen på plass, for her mangler det noe, og jeg merker at du har prøvd (muligens ubevisst) å få mye basslyd i gitaren, så jeg ville fått inn bassen, økt litt på de høyere og midfrekvensene i gitar, samt dratt ned de lavere frekvensene, og lagt inn parallel compression på trommene, da vil de bli veldig "punchy", selv om jeg synes trommene er helt ok som de er.

Edit: Støtter forresten forslaget om å bruke en god klang! Anbefaler ikke klangen som er innebygd i reaper, brukt den selv, og var IKKE fornøyd!!

Endret av dalarocker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du sier at du vil ha en mer "in-your-face lyd", vil jeg spørre om du har dubbet gitaren(e) her eller ikke, hvis ikke, dupliserer du det, og flytter/forskyver det 20ms til høyre som det heter i reaper, og kjør noe som kalles parallel compression spesielt på trommene.

Først av alt ville jeg fått bassen på plass, for her mangler det noe, og jeg merker at du har prøvd (muligens ubevisst) å få mye basslyd i gitaren, så jeg ville fått inn bassen, økt litt på de høyere og midfrekvensene i gitar, samt dratt ned de lavere frekvensene, og lagt inn parallel compression på trommene, da vil de bli veldig "punchy", selv om jeg synes trommene er helt ok som de er.

Edit: Støtter forresten forslaget om å bruke en god klang! Anbefaler ikke klangen som er innebygd i reaper, brukt den selv, og var IKKE fornøyd!!

Hei, ja jeg har doblet gitarene. Tatt opp en for høyre og en for venstre kanal. Hva mener du med å flytte det "ms" i Reaper? MS for milisekunder? Jeg har stilt dem inn på "60" til venstre / "60" høyre.

Hvordan skal jeg få tak i "klang"? Er det en egen VST plugin for dette? Har jo Reverb på PODxt'en min som jeg bruker som Clean kanal før den går inn i PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ms, mener jeg millisekunder, ja! Men det du nå snakker om, er panoreringa, jeg mener å faktisk flytte sporet sånn at de på en måte ikke spilles av helt samtidig. Du tenker sikkert at det vil ødelegge mye, men i mange tilfeller gir det vesentlig mer fylde, og det blir ikke mye mindre tight heller... Husker ikke helt hva funksjonen heter i reaper, har ikke brukt det på lenge, og har det ikke liggende på maskina, men kan se om jeg finner det ut i løpet av dagen...

Klang er reverb. Ja, det er egen VST for det, men den som ligger i Reaper vil jeg som nevnt ikke anbefale, skaff deg en god klang som du bruker, juster den litt fram og tilbake og prøv deg fram, så finner du ut hvilken magi du faktisk kan gjøre med noe så enkelt som klang!

Anbefaler forresten å legge inn klang som et eget send-spor i reaper, der du sender fra instrumentene til klangen, og justerer deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spill inn med klang. Legg på etterpå. Skal du investere i en god klang-plug anbefaller jeg ValhallaRoom (49USD).

Dobler du sporene trenger du ikke forskyve. Kopierer du et spor og panner dem hard left/right kan du forskyve det ene 5-20ms. Det som ikke er skjøvet bakover drar du ned 1-3dB. Dette er det som kalles Haas-effekten/trick. Effektivt men kan bare brukes på et element i miksen av gangen. Send begge til en gruppe for å gjøre det enklere justere begges volum i miksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ta vekk noe 2-300 på gitarene og kanskje rulle av noe bass. Og kanskje legge til noe i 1-2khz - forsiktig

Finn en annen sample til kicket, den var fæl.

Skarptrommen ville jeg hatt høyere

Og pan helt ut, 60/60 er pysete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til noen av de som har uttalt seg over her, er jeg amatør, så ta da jeg jeg skriver som det.

Jeg har spilt gjennom kuttet flere ganger, og syntes det hørtes helt greit ut, men er enig med deg i at det er litt "matt".

Ut over de andre kommentarene her, merket jeg noe som jeg ikke har tenkt på så ofte før.

Når jeg spiller av en miks så høyt som jeg gjorde siste gangen, så pleier monitorene mine å gi meg en mild "blåse-effekt" på gode mikser. Altså at membraner flytter skikkelig med luft. Har du væ'rt for ivrig med en eller annen kompressor?

Dette er kanskje bare tullprat, og jeg er som sagt en amatør med noe erfaring, men i en god miks pleier membranene å flytte så mye luft at jeg kan kjenne luftflyttingen. Det gjør ikke din miks, selv på høyt volum.

Jeg hadde kikket litt på dynamikkaspektet, om det er noe å hente der. Stillhet er like viktig som lyd når man lager musikk.

Ellers synes jeg dette låter veldig bra. Jeg er glad for at jeg ikke skal få plass til en distinkt bass i denne miksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd å ta vekk noe 2-300 på gitarene og kanskje rulle av noe bass. Og kanskje legge til noe i 1-2khz - forsiktig

Finn en annen sample til kicket, den var fæl.

Skarptrommen ville jeg hatt høyere

Og pan helt ut, 60/60 er pysete

Jeg bruker Superior Drummer 2.0 med iZotope på toppen. Basstromme lyden forandrer seg radikalt etter instillinger i iZotope. Men det kommer også annpå hvordan høytalere du spiller av i. Jeg bruker studio høytalere Rokit 6.

Hva brukte du for å høre på dette?

Syns ikke bass trommene er noe ille, man hører dem og føler dem. Skarp tromma høyere? Nei takk, skal ikke ha noe Lars Ulrich mixing her ;) Man kjenner og hører skarp-tromma også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til noen av de som har uttalt seg over her, er jeg amatør, så ta da jeg jeg skriver som det.

Jeg har spilt gjennom kuttet flere ganger, og syntes det hørtes helt greit ut, men er enig med deg i at det er litt "matt".

Ut over de andre kommentarene her, merket jeg noe som jeg ikke har tenkt på så ofte før.

Når jeg spiller av en miks så høyt som jeg gjorde siste gangen, så pleier monitorene mine å gi meg en mild "blåse-effekt" på gode mikser. Altså at membraner flytter skikkelig med luft. Har du væ'rt for ivrig med en eller annen kompressor?

Dette er kanskje bare tullprat, og jeg er som sagt en amatør med noe erfaring, men i en god miks pleier membranene å flytte så mye luft at jeg kan kjenne luftflyttingen. Det gjør ikke din miks, selv på høyt volum.

Jeg hadde kikket litt på dynamikkaspektet, om det er noe å hente der. Stillhet er like viktig som lyd når man lager musikk.

Ellers synes jeg dette låter veldig bra. Jeg er glad for at jeg ikke skal få plass til en distinkt bass i denne miksen. :)

Er fordi det ikke er noen bass i mixen. Får jeg på bass skal du nok se membranen din guffer og du får luft-trykk ;)

Grunnen til at jeg spurte etter fet gitarlyd med trommene er fordi jeg har hørt mange band som har grisefet gitarlyd før trommen og bassen kommer inn.

Er mange på forumet her som har drit fet lyd i mixen, men når en singel gitar spiller alene høres det dritt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Superior Drummer 2.0 med iZotope på toppen. Basstromme lyden forandrer seg radikalt etter instillinger i iZotope. Men det kommer også annpå hvordan høytalere du spiller av i. Jeg bruker studio høytalere Rokit 6.

Hva brukte du for å høre på dette?

Syns ikke bass trommene er noe ille, man hører dem og føler dem. Skarp tromma høyere? Nei takk, skal ikke ha noe Lars Ulrich mixing her ;) Man kjenner og hører skarp-tromma også.

Da høres det ut som du skal slutte med iZotope

Hvem er lars ulrich?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som du skal slutte med iZotope

Hvem er lars ulrich?

Slutte med iZotope? Nevah! ;) Du svarte ikke på spørsmålene mine angående høytalerne dine. Og hva mener du med at 60/60 er pysete? Du vet du skal bruke ørene når du mixer og ikke synet?

Eller skjuler du deg bak det jeg pleier å kalle "bergenser-arrogansen"? ;)

Lars Ulrich er trommisen i Metallica. Ganske dårlig trommeslager som slår altfor hardt på skarptromma og prøver å skjule sin elendige bass-pedal spilling ;)

Endret av tomandre81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutte med iZotope? Nevah! ;) Du svarte ikke på spørsmålene mine angående høytalerne dine. Og hva mener du med at 60/60 er pysete? Du vet du skal bruke ørene når du mixer og ikke synet?

Breiere mix = feitere. Enkelt.

Det er dessuten mye enklere å få definisjon i lydbildet når ting er hardpannet.

Lytter med mackie hr824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.