Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Breiere mix = feitere. Enkelt.

Det er dessuten mye enklere å få definisjon i lydbildet når ting er hardpannet.

Lytter med mackie hr824

Det jeg har opplevd når jeg skrur gitarene helt ut til hver sin side er at gitarene havner bak trommene og forsvinner litt på en måte. Liker at de er litt fremtredende og at trommene og bassen ligger litt bak.

Hvis jeg skal kjøre de helt ut som du sier så skal jeg prøve å legge på en 3 gitar i midten for å tykke ut litt.

Noen gitarlyder høres fetere ut i "100 / 100" panorering, mens andre høres fetere i "72 / 72" f.eks. Lukker øynene og prøver å høre hva som funker best.

Gitarlyden i denne låta her er bare laget med 3 plugins og er veldig enkelt, men passet ikke til 100 / 100.

Men fått en del gode tips her i denne tråden som jeg skal teste ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med hva andre har sagt her, men jeg synes slett ikke det låter så ille. MEN det blir nok noen justeringer å gjøre når du får på bass. Dette er ikke helt min sjanger, men jeg ville rullet av bass på gitarene og heller økt på litt i toppen på de. Ellers synes jeg også det virker veldig komprimert. Har gjort den feilen mange ganger selv, og blitt veldig overrasket over hvor åpent og mye penere ting ofte låter med mye mindre, eller helt uten komprimering. Man får mer luft og dynamikk i lydbildet.

Når det gjelder trommelyd, kan du spørre nesten hvilken som helst proff trommis: Skarpa er den viktigste tromma i hele settet. Låter ikke den bra og høyt nok, hjelper det nesten ikke hvor bra resten av settet låter. Lars Ulrich kan forsåvidt ta seg ei bolle, men hvis han faktisk er såpass at han har skjønt akurat det, er det jo håp for fyren....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder kommentaren om at det ikke er bass på opptaket, gratulerer jeg trådstarter med å lage en full trommemiks som ikke bruker bassområdet.

Det at bassen/bassigitaren mangler, hører og håper jeg. :)

Greit nok at jeg presenterer meg som amatør, men jeg har faktisk holdt på med dette siden vi drev med ping- pong- opptak på to Tandberg spolebåndopptagere, så noe erfaring har jeg.. :)

Sjekk dynamikk. Er enig med Audun, låter det dårlig, er det svært ofte fordi jeg har kost meg for mye med diverse plugins.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom det ikke er lagt bass, så har jeg ikke en gang orket å høre på låta. Man mikser da vitterlig ikke før alt er ferdig spilt inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forsåvidt enig med hva andre har sagt her, men jeg synes slett ikke det låter så ille. MEN det blir nok noen justeringer å gjøre når du får på bass. Dette er ikke helt min sjanger, men jeg ville rullet av bass på gitarene og heller økt på litt i toppen på de. Ellers synes jeg også det virker veldig komprimert. Har gjort den feilen mange ganger selv, og blitt veldig overrasket over hvor åpent og mye penere ting ofte låter med mye mindre, eller helt uten komprimering. Man får mer luft og dynamikk i lydbildet.

Når det gjelder trommelyd, kan du spørre nesten hvilken som helst proff trommis: Skarpa er den viktigste tromma i hele settet. Låter ikke den bra og høyt nok, hjelper det nesten ikke hvor bra resten av settet låter. Lars Ulrich kan forsåvidt ta seg ei bolle, men hvis han faktisk er såpass at han har skjønt akurat det, er det jo håp for fyren....

Syns ikke det høres komprimert ut. Med komprimert så tenker jeg på siste skiva til f.eks Threat Signal, den er overkomprimert. Man får den pompe-lyden hver gang bass tromma eller gitaren demper osv... Eller Animals as leaders, de har overkomprimert lyden så det nesten blir flaut.

Er mer ute etter en levende og pulserende gitar lyd som ikke høres flatt ut. Uten mix, samt i mixen. Det skal liksom høres naturlig ut når gitaren spiller, og når trommene kommer inn skal man ikke bli overrasket over lydbildet / føle at lydbildet blir forandret.

Er det jeg sliter med. Vil liksom at det skal føles som gitaren og trommene er i samme rom.

Er derfor jeg ikke har puttet inn bassen enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom det ikke er lagt bass, så har jeg ikke en gang orket å høre på låta. Man mikser da vitterlig ikke før alt er ferdig spilt inn?

"Jeg har ikke lagt til bass-gitar enda da jeg vil jobbe mer med tromme-lyden og gitarene."

Låta er ikke ferdig mixa. er vel ikke 10 % ferdig engang. er bare i start fasen.

Jeg vil jobbe med lydbildet slik at når gitaren/e spiller alene og når trommene kommer inn så skal ikke lydbildet forandre seg, det skal føles naturlig. Det er instilling i HZ på gitar og trommer som må matche. utrolig vanskelig å få til.

Derfor har jeg venta med bassen.

Endret av tomandre81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Jeg har ikke lagt til bass-gitar enda da jeg vil jobbe mer med tromme-lyden og gitarene."

Låta er ikke ferdig mixa. er vel ikke 10 % ferdig engang. er bare i start fasen.

Jeg vil jobbe med lydbildet slik at når gitaren/e spiller alene og når trommene kommer inn så skal ikke lydbildet forandre seg, det skal føles naturlig. Det er instilling i HZ på gitar og trommer som må matche. utrolig vanskelig å få til.

Derfor har jeg venta med bassen.

Joda, det er vel og bra at hvert instrument låter bra hver for seg, men alt må passe sammen med hverandre til slutt. Man kan risikere å finne ut at en setting på gitarene som høres helt idiotisk ut alene, funker kanon i miksen, men det er så. For min del pleier jeg å få trommer og bass til å funke først, før jeg bygger videre med resten. Det blir jo som regel en del justeringer på bass og trommer likevel når lt skal inn i miksen, men da har man i hvert fall et fundament å bygge på.

Uansett går jo dette også på smak og behag. Noen liker det ene, andre liker noe annet. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At gitarene skal høres bra ut før bassen kommer inn er greit nok, men det skal høres bra ut etter at bassen kommer inn og. Mao. skal du finne en gitar-lyd som fungerer i begge tilfellene, men hvordan tenker du å gjøre det når du ikke har spilt inn noe bass? Burde ikke den være på plass så du kan sjekke at det du har skrudd sammen faktisk funker som det skal gjennom hele låta?

Ozon på tromme-busen er en sånn ting jeg kunne funnet på å gjøre i "gamledager" men med kunnskapen jeg har i dag ville det ikke falle meg inn. Radikal endring på tromme-busen burde ikke være nødvendig hvis du har mikset trommene riktig. Selv liker jeg ting som Cytomic the Glue med parall kompresjon, Waves API2500, Waves MPX. Når jeg kommer hjem fra ferie skal vi ikke se bort ifra at jeg går til anskaffelse av Slate DIgital Tape. Når det er sagt så synes jeg de fleste tromme-vsti låter tørt, kjedelig og unaturlig i seg selv. Også de krever ordentlig miksing for å låte bra.

60/60 høres veldig smalt ut i mine ører. Noen ganger går jeg helt ut, andre ganger ikke, men 60/60 er så godt som senter og skaper ofte problemer med annet som ligger der. Hard left/right krever veldig tighte takes for å ikke rote med symetrien i miksen.

Pumping er ikke nødvendigvis et resultat av overkompresjon men heller feil bruk av kompressor. Jeg har hørt nok overkompermerte mikser som ikke pumper. Noen ganger er pumping en bevisst effekt, særlig innen electronica og da spessielt ved bruk av side-chain. Tenk Eric Prydz - Call on me (personlig synes jeg denne er litt over the top).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville slengt inn 2 gitarspor til. 2 100%L og R og 2 60-70% L og R. Kan også legge inn verb på hele tromme+gitarmixen, ikke for mye da såklart. Bare ørlite gran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av juzzizhow
      Stuebrukt liten (bitteliten) og stor kondis byttes mot en eller an morsom/sær gitarpedal f.eks ?

Nypris på disse to samlet er vel 1200 +/- et sted ... 

Esken/etuiet til B-5:en har fått seg en smell. Utover det er det strøkent og fint !

Kan ses/demonstreres/testes i Asker !

• Av per h
      Hei, 
      Jeg bruker westone in ear, er fornøyd med in ear...., men for den litt "tynne" lyden, og gitar har mer veps lyd, altså en annen lyd enn hva som kommer ut av ampen, det er vel bare å skru på stripa tenker jeg...eller am i wrong?
    • Av Affen
      Såeh... Jeg har brukt Logic Express til å spille inn siden jeg fikk MAc i 2009. Etter Macen streika har jeg brukt kona sin. Jeg har selv en PC. Etter siste oppdatering på Macen hennes, får jeg ikke lenger brukt Logic Express, og får beskjed om å kjøpe nyeste versjon.
      Da jeg har PC ønsker jeg heller anbefalinger til en rimelig (helst sub 1500 om mulig) DAW. Bruker det i hovedsak for moro skyld, og trenger ikke noe superproft. Pluss om det er enelt å bruke, les, idiotsikkert 
      Prøvde meg på Audacity, men innspillingene ble sykt forvrengte.
    • Av eagle69
      hei. Har en Vox AC15 der basslyden kommer og går i perioder. Vet noen hva som kan være galt?
    • Av Naigewron
      Jeg har et lite hjemmestudio som jeg gjerne skulle lært meg å bruke litt bedre. Jeg har lært meg å spille inn grunnleggende spor og gjøre litt redigering gjennom å rote litt rundt i Cubase, men jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør eller om det finnes bedre måter. Når det så er på tide å begynne videre arbeid (grunnleggende effekter, equalizere, kompressor, litt miksing, etc) så har jeg ikke den fjerneste anelse lengre.
      Så jeg lurte på om noen har tips til en oppegående bok (eller annen ressurs) som går gjennom essensielle ting man bør vite i et hjemmestudio, men uten å grave seg så langt ned at jeg bare mister interessen. Altså en "Home studio for dummies" type bok.
      Jeg ser det finnes en "Home recording for musicians for dummies" der ute, men ser mange som kommenterer at den er veldig utdatert (selv i nyeste edition).
      Bonus hvis noen har tips som er giret mot Cubase, siden det er min valgte plattform. Det er jo alltid enkelte ting som er veldig forskjellige mellom forskjellige DAW, og jeg blir lett forvirret
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.