Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips & Triks! Hvordan lage et hjemmestudio


Anbefalte innlegg

  • 5 months later...
Tips om en god 12 -16 input mikser, med monitor (trenger ikke innebygde effekter) og aktive høytalere med både inn og utgang.

Hvis jeg ser på brukte miksere, hva er viktig å se ekstra nøye på?

Jeg kjøpte meg nylig Phonic Helixboard 24, den har 16 seperate kanaler og alt du trenger + innebygde effekter.

Utrolig fornøyd med denne! =)

sjekk ut her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne anbefale litt her..

Først og fremst lydkort...

Audio Kontrol 1 - 2 innganger og 4 utganger; passer bra til mikrofon, keyboard, elektrisk trommesett, gitar, bassgitar etc...

Kan også brukes kjempebra til bare å høre på musikk!

Denne koster 2700,- og da får man med Guitar Rig og Cubase LE 4

Mikrofonen som jeg vil anbefale heter Blue Bluebird..

Kjøpte den i USA for ca 2200 kr, men den koster nok opp til 5000 i Norge.. Dette er en kjempe mikrofon for pengene og synes den når helt opp til 9000,- prisklassen.

Her er en liten test video av den hvis du vil se hvordan den fungerer, og som du ser blir det bra lyd på akustisk gitar også.

Den ser også vanvittig pen ut! Her er link til et bildet :

http://images.thomann.de/pics/prod/110642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har null peiling på innspilling, har aldri prøvd noe annet enn å koble gitaren rett inn via et middels bra lydkort og inn i pcen. Det vil si jeg ikke vet hva jeg trenger for å kunne få en skikkelig lyd både fra den elektriske og den akustiske gitaren. Jeg har en mikrofon som jeg nettopp kjøpte med en verdi på 2500. Den er hovedsaklig til stemmebruk, men funker det ikke på gitar også? For min del kan jeg bruke forsterkeren til å gi lyd. Trenger jeg da et superavansert lydkort? Hvilket program vil dere anbefale å bruke? Jeg trenger også program for å legge inn beats og bass til innspillingene, uten at det blir for avansert (Jeg bruker gjerne det gamle keyboardet hvis det funker. Sjekk ut utstyrslisten min for resten av rigget. Jeg er bare 18 år og har som de fleste på min alder et begrenset budsjett :)

Endret av Aspmyra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke på langt nær en så dyr mikrofon. Du får helt kurante stormembranmikrofoner fra en tusenlapp og oppover.

Det er selvsagt kjekt med en kvalitetsmikrofon, men det er ikke nødvendig i det hele tatt. En billig mikrofon, og så heller bruke litt tid på å planlegge hvor du skal ta opp, blir svært ofte minst like bra. Det å sitte foran en "uryddig" bokhylle der bøkene ikke er linet opp rygg mot rygg, er for eksempel kjempefint.

Angående opptak, ser her, også, så slipper jeg å skrive det en gang til. Jeg vil understreke at det er min mening, og det er lov å være uenig.

http://forum.gitarnorge.no/index.php?s=&am...st&p=340592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, my ny info å suge inn her som nybegynner i hjemmeopptak!

Men, det er veldig mye bra forslag til hva slags utstyr som kan kjøpes, men jeg er litt forvirret, klarer noen som kan det her ordentlig lage en oversiktlig og grei tegning over noen gode måter å sette ting sammen? gjerne helt fra Gitar til Pc, med navn på komponenter og type kabler, det tror jeg hadde hjulpet mange! =)

I dag bruker jeg en Roland Cube 60 med cabel fra line out til line in på et billig lydkort, og det høres etterpå ut som at jeg spiller igjennom tre lag med puter.... <_< er klar for å kjøpe bedre amp og lydkort, men som sagt usikker på nøyaktig hva jeg trenger og hvordan det skal fungere sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å mye forklaring akkurat nå, men her er ihvertfall et par ok begynner oppsett:

1: Gitar --> Forsterker* --> Shure SM57**-->Presonus Trackerpre***-->PC

2: Gitar --> Effektboks til gitar med lydkort****--> PC

Forskjellen er at du får mer "luftige" og naturlige opptak med oppsett 1, mens oppsett 2 gjerne gir en veldig nøyaktig og moderne lyd. I mange tilfeller vil du kunne få et veldig godt resultat med kabinettemuleringer og effekter i etterkant.

3: Gitar-->Lydkort uten noen effekter-->PC (Lagre og gjør det du vil med signalet) Deretter kjører du det ut igjen og bruker PC'n som "gitar" i oppsett 1 eller 2. Da får du muligheten til å ta vare på signalet ditt ubehandla på maskinen og kan justere lydene som du vil senere. Du kan få kjipt resultat hvis du har lydkort som støyer mye e.l. Oppsett 3 er veldig fint for å øve seg med mikrofonplassering og effektbruk. Da kan du nemlig sammenligne opptak senere finne ut hvordan det påvirker lyden å putte på en kompressor eller flytte mikrofonen 2cm... :)

*Roland Cube, Line 6 Spider III og Laney LX o.l. gir en litt "klinisk" vreng som gjør at du vil få et minst like godt resultat med oppsett 2. Det er gode og allsidige forsterkere, men ikke noen typiske opptaksforsterkere på noe vis. Skal man ha billige opptaksforsterkere under 3000kr anbefales Vox AC4TV/Pathfinder/Valvetronix eller marshall MG. Ikke nødvendigvis bedre forsterkere m.a.o, men ved oppmikking gir de i det minste en annen og "luftigere" lyd enn ved bruk av innspillingsmåte 2.

**Shure SM57 er bransjestandard og låter bra på ALT. (ja, jeg tar i litt nå). Den koster under 1500kr og da har du en mikrofon som du kommer til å bruke daglig. Ser ingen grunn til å kjøpe en annen mikrofon til mikking av forsterkere når man er nybegynner. Evt kan man begynne med en billig en til 200kr før man får råd til SM57.

***Billig lydkort med gode preamps, og ikke noe mer tull enn det. Også støtte for kondensatorer. Det beste kjøpet under 3000kr i min bok hvis man ikke trenger innganger i bøtter og spann...

**** F.eks Line 6 Toneport ux2, POD-serien, Zoom G2.1u, eller Boss GT10 gjør en veldig god jobb. Det får ikke den samme sjarmen og personligheten som mikking av en forsterker, men for de aller fleste vil det gi et bedre sluttresultat, og særlig hvis man har en billig forsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om mann har pro tools, kan den installeres på 2 forskjellige maskiner med samme serial ?

en Mac og en PC?

er det forskjellige Pro Tools versoner til Mac & PC?

Det kan fint installeres på 2 forskjellige maskiner. Men husk at du alltid må ha lydkortet koblet til for å kunne bruke Pro Tools. Den fungerer som en USB-dongle så du ikke skal kunne piratkopiere...

Det er forsåvidt forskjellige versjoner til Mac og PC (fordi programeringsspråket er annerledes), men du får med begge på når du kjøper det, så du kan fint bytte mellom PC og Mac..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint installeres på 2 forskjellige maskiner. Men husk at du alltid må ha lydkortet koblet til for å kunne bruke Pro Tools. Den fungerer som en USB-dongle så du ikke skal kunne piratkopiere...

Det er forsåvidt forskjellige versjoner til Mac og PC (fordi programeringsspråket er annerledes), men du får med begge på når du kjøper det, så du kan fint bytte mellom PC og Mac..

alright, tusen takk får svar.

men jeg har jo ikke samme lydkort på de 2 foskjellige stedene jeg er.

da går det ikke da eller ?

Endret av remogra2001
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå bra å bruke forskjellige lydkort, men det må være et digidesign-lydkort begge steder. Skal du bruke to lisenser samtidig må du ha to lydkort. Bruker du en av gangen på to steder må du bare ha 1 lydkort hvis du flytter det med deg, men to hvis du ikke gjør det.

Hvilke lydkort tenker du å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Vet ikke om dette passer inn i denne tråden, eller om det er tatt opp her på forumet før.

Jeg fikk en idee for mange år siden da jeg prøvde å ta opp vokal, men jeg fikk problemer med at forholdene rundt meg påvirket opptaket.

Ideen min går ut på å bygge en "Vokalboks".

sette sammen fire eller flere madrasser, og eventuelt ha et tak også

Det kan vel også videre isolere med lydisolasjonsplater eller den klassiske eggekartongløsningen :P

Har prøvd å tegne et bilde av det jeg mener:

559859.jpeg

Dette burde vell funke veldig bra for privatpersoner som ikke har tilgang til lydisolerte rom?

Har aldri testet dette selv. så hva synes dere om ideen?

Endret av Esp-en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Disse svarene går ikke ut på dato. Det som funker best, er gitar inn i lydkort i pc, evt med en ren preamp foran, så inn i DAW der du farger lyden med Guitarrig, og så ut i monitor. Alt annet blir bare stress og mas hvis du ønsker å bruke plugins. Det har du i og for seg blitt fortalt..

Det at den tråden er rotete og lite presis, kan ha noe med det å gjøre at du startet opp med å forklare så lite som mulig, og fulgte opp med å spørre om konfigurering av en ny PC?

Har du latency, må du løse det. Ikke hive på med ekstra stash for å finne andre veier rundt.

Lesing av manualer, og forståelse av hva latency er, og hva det skyldes, anbefales.

alright takk skal du ha. da er det bare å få fjerna latencyen, får prøve meg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.