Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis din Les Paul


Truckstop Chuckie

Anbefalte innlegg

Lucy låt som en kule på øving i går kveld, og jeg er veldig fornøyd etter å ha fått satt opp gitaren hos Øivin Fjeld i dag.

Spiller og låter veldig bra. Halsen er tykkere enn R9 som jeg har, men litt slankere enn R7'er som jeg har hatt tidligere.

Nærmer seg det jeg vil ha av Beatles relaterte gitarer nå, men Gretsch gitarene selges etter '65 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien bak Lucy er godt dokumentert.

Originalen var en '57 Goldtop som John Sebastian fra Lovin Spoonful hadde.

Han solgte gitaren til Rick Derringer som bl.a. spilte med Johnny og Edgar Winter og var mannen som skrev Rock,n Roll Hoochie Koo.

Rick syns gitaren var litt vel sliten, og leverte gitaren til refinish på Gibson fabrikken. Han ønsket gitaren i en cherry finish slik som man brukte på SG'er.

Han var ikke fornøyd med gitaren etter refinish og leverte den som innbyttte i en gitarbutikk i New York.

Der fant Eric Clapton gitaren mens han var på en USA tour med Cream, og han likte gitaren og kjøpte den.

Hjemme i England syns han tydeligvis at hans beste venn George Harrison trengte en Les Paul, så han ga George gitaren sommeren 1968.

Clapton brukte gitaren på "While My Guitar Gently Weeps" soloen med The Beatles, og fikk også låne gitaren på "The Rainbow Concert",

som var comeback konserten til Clapton etter at han hadde brukt lang tid på å sitte hjemme og dope seg uten å spille.

Gitaren er den mest brukte av George Harrison de siste årene med The Beatles, og høres mye fra '68 til de ga seg.

Gibson CS har gitt ut diverse LP'er med rød finish som ligner mer eller mindre på Lucy opp i gjennom åra,

og det japanske markedet har også fått noen kopier som er ganske nære.

I 2013 ble det produsert en serie på 100 gitarer som er den ultimate versonen av Lucy.

De er basert på den originale gitaren, og Clapton var tett med i prosessen med å lage gitaren.

50 av gitarene gikk rett til Guitar Center, og de fleste av de resterende ble sendt til Japan,

så jeg er ganske fornøyd med å ha fått tak i en av dem her hjemme.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.