Web Analytics
Jump to content

Gibson Les Paul 1957 CS Goldtop vs. Gibson Les Paul Custom


Griffin
 Share

Recommended Posts

Jeg har to drømmegitarer... Jeg har flere, men jeg vurderer å skaffe meg en av to...

Gibson Les Paul Custom Shop 1957 Goldtop

Gibson Les Paul Custom sort (gold eller chrome).

Jeg spiller stort sett Blues, gammel rock og bluesrock... da I band...

Tenk Joe Walsh, ZZ Top, BB King, Warren Haynes, Allman Brothers, John Mayall, Eric Clapton... og ikke minst Joe Bonamassa... m.fl. selvsagt.

Kunne jeg fått noen argumenter for den ene og/eller den andre?

Ønsker IKKE argumenter for andre merker som lager vel så bra gitarer... jeg har gått den veien også, men faller alltid tilbake på Gibson Les Paul... derfor vil jeg kjøpe en litt ordentlig denne gangen...

På forhånd takk...

Tilleggsspørsmål: Hva er greia med Gibson Les Paul Custom '68 kontra de "ordinære" en finner butikkene til 30k++

Tenker spesifikt på denne (http://www.finn.no/finn/minfinn/folder/list?folderId=2165701)

Edited by Griffin
Link to comment
Share on other sites

CS 57 fåes både i Goldtop og i sort "Custom"-variant, just as you know.

Skal du ha nikkel hardware er det '68-ern du må se etter.

'57 og '68 er begge i Historic-serien, noe den vanlige customen ikke er (men alle, correct me if I'm wrong, er laget på custom shoppen).

Vanlig custom har vel Nashville stol, mens '57 og '68 har ABR-1.

Link to comment
Share on other sites

'57 har jo god og tykk hals, men vanlig custom tror jeg har type 60-talls slim taper? '68 mener jeg skal ha skikkelig balltrehals igjen.

Skulle jeg hatt meg custom hadde jeg sett etter en '68 Historic. De ser fete ut og kommer vel i Pelham blue også.

Vet at det ikke er for alle og enhver, men jeg syns den er grisefet.

post-3232-14170917038783_thumb.jpg

'57 custom har vel ikke lønnetopp heller, slik goldtopversjonen har?

Vanlig custom er, eller var i det mindre, weight relieved.

Har du sjekket ut den customen fra 87 eller noe som ligger på Finn.no?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt... keep em' coming :)

'57 har jo god og tykk hals, men vanlig custom tror jeg har type 60-talls slim taper? '68 mener jeg skal ha skikkelig balltrehals igjen. Skulle jeg hatt meg custom hadde jeg sett etter en '68 Historic. De ser fete ut og kommer vel i Pelham blue også. Vet at det ikke er for alle og enhver, men jeg syns den er grisefet. attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1417091702.472929.jpg '57 custom har vel ikke lønnetopp heller, slik goldtopversjonen har? Vanlig custom er, eller var i det mindre, weight relieved. Har du sjekket ut den customen fra 87 eller noe som ligger på Finn.no?

Prøvde en Historic '57 hos 4Sound Trondheim og til tross for fet hals, så tok det meg bare 10 minutter til å bli komfortabel med den... er '68 noe verre?

Har sett den fra '87 ja... Den er bare halvannen time fra meg om jeg skulle finne på å ville prøve den... men den har en feil som kommer til å gnage meg (får sånn ticks :huh: )... Trussrod coveret er montert skjevt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd en '68 custom, så jeg uttaler meg bare basert på hva jeg har lest rundt omkring. Selv er jeg veldig fan av halsene på '57 historicene (selv om de varierer i tykkelse innad der også), men nå klarer jeg å vende meg til det aller meste også.

Grunne til at jeg hadde sett meg om etter en '68 er bare lag nikkel vs gull hardware. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde innfunnet meg med det faktum at uansett hvilken gitar du ender opp med nå så kommer du ila kort tid til å ha lyst på den andre også:). Har selv R7 og den er kanonfet, men sikler fælt på Custom. Personlig er jeg enig med Truck'ern - syntes '68en er vilt fet. Det blir som alltid snakk om smak & behag, så prøv de forskjellige før du bestemmer deg - både Custom og R7 er veldig bra gitarer.

En ting du kanskje bør tenke på dersom du skal selge den i fremtiden er at det er flere R7er enn '68 Custom'er der ute og at '68en nok derfor er lettere å selge. Jeg går i graven med min R7 så dette gjelder ikke for alle:). Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde innfunnet meg med det faktum at uansett hvilken gitar du ender opp med nå så kommer du ila kort tid til å ha lyst på den andre også :)

Ila kort tid??? Jeg har lyst på begge nå... derav problemet... :blush:

Men er det noe lydforskjell? Noen som skjærer seg lettere gjennom lydbildet enn den andre?

I tillegg, så dersom en kjører på for Custom, så er det ikke ibenholt gripebrett, men kunstoffet richlite... skal vel i teorien være god knall... men kjenner det hadde vært litt mer stas med skikkelig tre... i allefall i den prisklassen (konservativ serru)...

Link to comment
Share on other sites

Ser man forskjell? Tja....

Hrer man forskjell? Tja...

Kjenner en forskjellen? Tja...

Tenker man for mye p堤et? Absolutt.

Om videresalg er et tema har Pledrik et godt poeng. Jeg tror ikke det finnes s堭ange '68 customs her p堢jerget sammenlignet med '57 custom. Ikke ofte de dukker opp for salg.

'68 har forresten lnnetopp.

Edited by Truckstop Chuckie
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.