Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson Les Paul 1957 CS Goldtop vs. Gibson Les Paul Custom


Griffin

Anbefalte innlegg

Jeg har to drømmegitarer... Jeg har flere, men jeg vurderer å skaffe meg en av to...

Gibson Les Paul Custom Shop 1957 Goldtop

Gibson Les Paul Custom sort (gold eller chrome).

Jeg spiller stort sett Blues, gammel rock og bluesrock... da I band...

Tenk Joe Walsh, ZZ Top, BB King, Warren Haynes, Allman Brothers, John Mayall, Eric Clapton... og ikke minst Joe Bonamassa... m.fl. selvsagt.

Kunne jeg fått noen argumenter for den ene og/eller den andre?

Ønsker IKKE argumenter for andre merker som lager vel så bra gitarer... jeg har gått den veien også, men faller alltid tilbake på Gibson Les Paul... derfor vil jeg kjøpe en litt ordentlig denne gangen...

På forhånd takk...

Tilleggsspørsmål: Hva er greia med Gibson Les Paul Custom '68 kontra de "ordinære" en finner butikkene til 30k++

Tenker spesifikt på denne (http://www.finn.no/finn/minfinn/folder/list?folderId=2165701)

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CS 57 fåes både i Goldtop og i sort "Custom"-variant, just as you know.

Skal du ha nikkel hardware er det '68-ern du må se etter.

'57 og '68 er begge i Historic-serien, noe den vanlige customen ikke er (men alle, correct me if I'm wrong, er laget på custom shoppen).

Vanlig custom har vel Nashville stol, mens '57 og '68 har ABR-1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'57 har jo god og tykk hals, men vanlig custom tror jeg har type 60-talls slim taper? '68 mener jeg skal ha skikkelig balltrehals igjen.

Skulle jeg hatt meg custom hadde jeg sett etter en '68 Historic. De ser fete ut og kommer vel i Pelham blue også.

Vet at det ikke er for alle og enhver, men jeg syns den er grisefet.

post-3232-14170917038783_thumb.jpg

'57 custom har vel ikke lønnetopp heller, slik goldtopversjonen har?

Vanlig custom er, eller var i det mindre, weight relieved.

Har du sjekket ut den customen fra 87 eller noe som ligger på Finn.no?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar så langt... keep em' coming :)

'57 har jo god og tykk hals, men vanlig custom tror jeg har type 60-talls slim taper? '68 mener jeg skal ha skikkelig balltrehals igjen. Skulle jeg hatt meg custom hadde jeg sett etter en '68 Historic. De ser fete ut og kommer vel i Pelham blue også. Vet at det ikke er for alle og enhver, men jeg syns den er grisefet. attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1417091702.472929.jpg '57 custom har vel ikke lønnetopp heller, slik goldtopversjonen har? Vanlig custom er, eller var i det mindre, weight relieved. Har du sjekket ut den customen fra 87 eller noe som ligger på Finn.no?

Prøvde en Historic '57 hos 4Sound Trondheim og til tross for fet hals, så tok det meg bare 10 minutter til å bli komfortabel med den... er '68 noe verre?

Har sett den fra '87 ja... Den er bare halvannen time fra meg om jeg skulle finne på å ville prøve den... men den har en feil som kommer til å gnage meg (får sånn ticks :huh: )... Trussrod coveret er montert skjevt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd en '68 custom, så jeg uttaler meg bare basert på hva jeg har lest rundt omkring. Selv er jeg veldig fan av halsene på '57 historicene (selv om de varierer i tykkelse innad der også), men nå klarer jeg å vende meg til det aller meste også.

Grunne til at jeg hadde sett meg om etter en '68 er bare lag nikkel vs gull hardware. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde innfunnet meg med det faktum at uansett hvilken gitar du ender opp med nå så kommer du ila kort tid til å ha lyst på den andre også:). Har selv R7 og den er kanonfet, men sikler fælt på Custom. Personlig er jeg enig med Truck'ern - syntes '68en er vilt fet. Det blir som alltid snakk om smak & behag, så prøv de forskjellige før du bestemmer deg - både Custom og R7 er veldig bra gitarer.

En ting du kanskje bør tenke på dersom du skal selge den i fremtiden er at det er flere R7er enn '68 Custom'er der ute og at '68en nok derfor er lettere å selge. Jeg går i graven med min R7 så dette gjelder ikke for alle:). Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde innfunnet meg med det faktum at uansett hvilken gitar du ender opp med nå så kommer du ila kort tid til å ha lyst på den andre også :)

Ila kort tid??? Jeg har lyst på begge nå... derav problemet... :blush:

Men er det noe lydforskjell? Noen som skjærer seg lettere gjennom lydbildet enn den andre?

I tillegg, så dersom en kjører på for Custom, så er det ikke ibenholt gripebrett, men kunstoffet richlite... skal vel i teorien være god knall... men kjenner det hadde vært litt mer stas med skikkelig tre... i allefall i den prisklassen (konservativ serru)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man forskjell? Tja....

Hrer man forskjell? Tja...

Kjenner en forskjellen? Tja...

Tenker man for mye p堤et? Absolutt.

Om videresalg er et tema har Pledrik et godt poeng. Jeg tror ikke det finnes s堭ange '68 customs her p堢jerget sammenlignet med '57 custom. Ikke ofte de dukker opp for salg.

'68 har forresten lnnetopp.

Endret av Truckstop Chuckie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.