Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips og hjelp ift inspilling av musikken min..


Anbefalte innlegg

Heisann!

Som nevnt i introduksjons tråden min bestemte jeg meg for å lage en EP som jeg planlegger

å slippe i midten av Desember etter jeg våknet en natt med et veldig helhetlig bilde.

Er gitarist, og har spilt i band og sånt før (for år siden)

Men aldri gjort ting helt selv før, og i den adledning dukker det opp utfordringer som jeg håper

noen kunne gitt meg noen tips på.

Har gitarer (elektriske og akkustiske), har studio mikrofon

(Ikke dyr, men syns den har fin lyd), har elektrisk bassgitar og et midi-keyboard pluss et program

for opptak og redigering (og grei maskin ift til musikk og sånt)

Bruker Mixcraft 6, fikk en full versjon (lovlig) for typ nesten ingenting gjennom en konkuranse en gang.

Dette er jo i utgangspunktet et program designet for loop/electro basert musikk, men syns egentlig

både opptak og redigering er meget enkelt og effektivt her, så ser ikke for meg å investere i noe annet med det første.

Målet mitt er å gjøre alt selv og samtidig ha et "full band" utrykk. Men har allerede rukket og treffe på problemer som jeg trenger litt hjelp med å fikse/lære og det kommer sikkert mange flere..

PROBLEM 1:

Jeg har insett at jeg sliter med timing. I går etter litt jamming fant jeg en intro og en chord progression som jeg hadde/har stor tro på at har potensiale til å bli noe bra

Jeg spilte det da inn, og ordnet og styra for å få det til å høres slik ut som jeg hørte det i hodet, så langt alt vel..Jeg tappet inn tempo på en slik BPM måler, og justerte prosjekt tempo derretter og var ganske positiv helt til jeg tenkte jeg skulle legge til noen "enkle" tromme loops for å ha noe å jobbe etter. Til å begynne med hørtes det bra ut, men plutselig hørtes det meget feil ut..

Etter å ha prøvd meg frem med endring av tempo og lengde på loopen, kom jeg frem til at det var gitar tracken min som var litt off..Altså JEG spiller ikke like fort/sakte hele opptaket, å når jeg endrer litt uansett hvor lite høres det super uproft ut..

Tenkte da at jeg skulle brekke ned ideen og spille inn en og en del og derretter kopiere og lime for å være sikker på at timingen var bra, det gikk forsåvidt bra, teknisk sett, men for det første lite givende, og for det andre hørtes det utrolig uinspirert ut..

SÅ..Noen som har noen tips ift og venne meg til å spille i en lik tempo hele tiden under et opptak,

eller hvordan jeg bør spile inn og redigere for å oppnå ønsket resultat?

Finnes nok millioner av tutorials der ute, men tenkte kanskje noen her har noen tips, eller sier noe som er innlysende for alle andre men som jeg bare ikke har tenkt på...

RobertAllan

Endret av RobertAllan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for å bli bedre til å holde temo er: Øving ... med metronom ... mye ... kjedelig, men effektivt. Bruk gjerne opptak under øving, det er mye å lære av å høre på resultatet underveis.

Har man først vent seg til å bruke metronom kan man også gjøre alle innspillinger med et klikk-spor i headset. Enhver seriøs studio-pakke (DAW) har hjelpemidler å tilby. Noen DAWs har også innebygget transient-analyse/gjenkjenning med mulighet for å flytte deler på tidsaksen. Det er ikke uvanlig at jeg benytter denne funksjonen i Studio One for å flytte litt på enkelte upresise anslag på ulike instrumenter. Noen erstatning for å øve for å bedre presisjonen er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste måten å få det bra på er å spille inn etter klikk. Eventuelt programmer en enkel trommeloop som du spiller etter når du tar opp.

Husk å ha klikket kun i headset (lukket type) så det ikke lekker til opptaksmikrofonen.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og råd/tips Space og psychofunkadelic!

Er ikke i opptaks modus idag etter gårsdagens fail, så idag er det mere idemyldring og den slags,

men tenker jeg skal sette av litt tid imorgen både til å spille etter metronom og prøve et simpelt

trommespor i opptaks modus og satser på at jeg fort merker hva jeg må øve på/hva som funker:)

RobertAllan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å spille inn etter klikk er en egen ferdighet. Jeg kjenner flere dyktige musikere med mange års erfaring på baken som ikke fikser det. Når de spiller sammen med andre mennesker, er det ikke utight, men når man skal forholde seg til den matematisk riktige framgangsmåten til en datamaskin/metronom, så går det ikke så bra.

Det er ikke uten grunn at man opplever "samspill" med andre, og nor det groover skikkelig så foregår det ting innenfor den aktuelle taktarten som låter bra mellom de som spiller, men som ikke er matematisk korrekt.

Det er rett og slett noe man må gi mengdetrening, og med jevne mellomrom.

Det å være god til å spille etter klikk, er selvsagt en god øvelse i å få ting tight og i time når man spiller sammen med andre, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.