Web Analytics
Jump to content

Kjøpe gitar fra Sverige

HaXor
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Lurte på å kjøpe en gitar fra privatperson i Sverige. Jeg sendte selger mld. om han visste noe om pris for frakt/toll. Han mente at det ble ca 2000kr for toll og frakt totalt. Gitaren skulle jeg få for 3000 (hvis det er av interessant info, ift. toll)
Noen som har peiling om den summen stemmer?

Regner med at gitaren blir sendt med vanlig post. Nei, er vel sånn at det ikke er toll på instrumenter?

Avsender skal befinne seg i nærhet av Gävle. Har sett litt rundt og ser at UPS og Fedex sender pakker fra 1200-1300kr..

Edited by HaXor

Har fått tilsendt utstyr fra tyske Thomann før, betalte bare moms så vidt jeg husker. Og den gitaren kom helt fint fram som en vanlig pakke. Av typen lapp i postkassen med "Pakken fikk ikke plass i postkasssen, kan hentes på Bunnpris ".

I Sverige er det litt annerledes med transport av gitarer. Jeg bor der og har handla mye av privatpersoner. Vanligste formen for frakt er da noe som heter bussgods, der pakker sendes med langreisebusser. Dette går nok ikke på tvers av landegrenser, og etter hva jeg har kommet over så finnes det ikke noe særlig gode alternativer. Dog så har de jo samme postleverandør her (norpost/posten/whatnot), så det burde ikke være noe problem å sende ting på tvers av landegrenser til noe særlig høyere pris enn innad i Norge. Moms (de derre 25%) må betales uannsett. Så hvor lønnsomt det er er ganske tvilsomt.

Det kommer til "bare" 25% moms uten frakt, så det skulle bli litt under 750,- etter som vi sikkert snakker om SEK også. Det enkleste er jo som andre har foreslått å hente gitaren selv hos selger. Da vet du hva du får også.

Det lønner seg sjeldent å kjøpe tunge men rimelige ting fra utlandet.

Kjøper du gitar til 10k og beregner moms, så er frakten e liten del av summen. Kjøper du en gitar til 3k, så blir plutselig frakten en stor del av summen..

Med mindre det er en spesiell gitar, ville jeg sett på alternativene hjemme.. Jeg mener å huske at jeg har betalt moms på frakten også.

Og selv om det ikke er toll på gitaren, så kan en av leddene plutselig kreve et administrativt-gebyr på 2-300kr.