Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Stratocaster deluxe 2004


Reite95

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet ikke en gal pris. Selvfølgelig avhenger prisen jo noe på standen gitaren er i også, så om hakkene er graverende så vil det kanskje presse prisen noe ned. Nå vet jeg ikke om dette er gitaren med tre singlecoils eller med humbucker i broposisjon og roller-nut, men dersom han ikke har gjort noe med pickupene så vil det vel være S-1 switching og SNC-pickuper. Låter fint, og med S-1 så får du litt flere variasjoner, om du ønsker det. Jeg for min del var ikke noe fan, men det koker ned til personlige preferanser.

Om du skal kjøpe den, sjekk etter så ikke båndene er slitt helt ned. Om du ikke vet hva du ser etter, så se om det er dype dumper i båndene under hver streng. Og kast en titt ved halsfestet så det ikke har sprukket noen vei.

Jeg har en '04 Deluxe, og er veldig fornøyd. Den skal ingensteds. :)

Edit: Nå vet jeg ikke hvor mye eller om du har spilt gitar overhodet, men det viktigste for min egen del, når man har fått luket vekk skavanker som eventuelt ville kastet kjøpet, er følelsen jeg får av å spille på den. Klikker vi, så er sjansen mye større for at den blir med meg hjem. Stol litt på magefølelsen, gitar skal være litt feels. ;)

Edit2: Jeg tar det for gitt at det er en USA-Deluxe vi snakker om. Er den mexicansk er det helt feil prisklasse.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin øks det der.

Jeg synes det ikke er en upris. Som sagt, titt på båndene, se etter at de ikke er nedslitt og se etter at den ikke har hatt halsbrudd, noe som jeg ser på som svært usannsynlig. Skulle disse tingene være på plass, er det meste annet mulig å gjøre noe med uten de store vanskelighetene.

Spør også kompisen din om hvorfor han selger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom og skulle prøve gitaren idag, men den har visst blitt solgt. har nå funnet en lik en på finn. Legger merke til at den har litt andre pickups. Kan noen fortelle meg forskjellen og hvilken forskjell dette eventuelt gjør på lyden?

link: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51479465&searchclickthrough=true&searchQuery=fender+deluxe+2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den andre versjonen av Deluxe'n som jeg nevnte høyere opp; den med humbucker i broposisjon og roller-nut. Annet enn det skal det være samme gitar. Forskjell på lyden fra en singlecoil til humbucker forklares vel enklest med å sammenligne en Les Paul med en klassisk Stratocaster med tre singlecoils(dog er ikke dette helt presist, når faktorer som tretype osv spiller inn, men det gir en viss pekepinn). Roller-nut har jeg aldri fiflet eller foflet med, så der får noen andre ta seg av utdypningen, men jeg ser vel for meg at det kan være en utfordring ved forskjellige strengetykkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt ganske usikker på om jeg skal kjøpe denne gitaren. Trenger litt hjelp.

Grunner for at jeg skal kjøpe den:

spiller en del varierte sjangere, så kan være greit å ha en humbucker i tilleg til de to single coilene.

Kan få installert split coil på den

Grunner til at jeg vil ha single coil:

Jeg elsker å spille blues

Man får den klassiske strat-lyden

Det ser finere ut

Hva synest dere?

Lurte forresten på om det kan være mulig å bytte ut humbuckeren med en single coil om jeg bytter plekterbrett?

Endret av Reite95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om det er den rette gitaren for deg er det nok bare du som kan svare på. Humbucker kan nok bidra til mer allsidighet, men om det er en klassisk strat du ser etter, så er det ikke sikkert det blir riktig lydideal. Ikke noe problem å bytte til tre singlecoils om du skulle ønske det.

...og blues får man jaggu spilt med humbucker også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster rundt 300 kroner å skifte en pickup i en gitar.
Det å flytte pickups fra et plekterbrett til et annet, er ikke noen veldig stor jobb. Jeg er ganske sikker på at hvis du skaffer delene, er det flere her som tar på seg den jobben for la oss si fem hundre. Pluss porto, og at du skaffer delene. Da bør du ende opp på under tusenlappen totalt, men med prisen på singlecoilen i tillegg. Prisen på pickuper varierer jo fra gratis til flere tusen, alt etter hvor mye "mojo" du er villig til å betale for. Siden jeg ikke ønsker å skaffe meg uvenner på forumet, så skal jeg innrømme at pris og kvalitet innenfor rimelighetens grenser henger sammen.

Jeg hadde testet ut en coilsplit på den humbuckeren som sitter der først. Det er ikke videre kostbart, og teknisk sett kan det løses med enten en ny push/pull potmeter, eller ved å sette inn en mikrobryter som ordner jobben. Hva som er den beste løsningen betjeningsmessig er det bare du som kan svare på.
Ikke for å være frampå, men send meg en PM, jeg har tid til å gjøre en slik jobb for tiden, uansett om du velger det ene eller det andre. Siden du havner på rundt tre hundre kroner i porto, er det fullt mulig at det er rimeligere å få gjort det lokalt. Velger du coilsplit av humbuckeren, vil kostnaden bli lavere, da det kun er snakk om enten en mikrobryter, eller et nytt potmeter med innebygget bryter. Da trenger du ikke ny pickup, og heller ikke nytt plekterbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spilt med roller nut, men jeg har en gitar med en rimelig roller bridge. Jeg vil si at det hele skal være meget tight skrudd sammen for å fungere optimalt. Ellers kan du risikere dårligere sustain og daue anslag. Nå er nok roller nut mindre viktig om man ikke spiller på åpen streng, men uansett tror jeg kvaliteten er viktig for at det skal fungere godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.