Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Je bruker itte 100.000 kroner på en gitar fra 1962 som er vond å spelle på!"


Straymond

Anbefalte innlegg

Er ikke så mye å debattere i mitt hode. En gitar som ikke er god å spille på er ikke noe å gå til innkjøp av, med mindre man er samler. Blant de beste gitarene jeg har spilt på finner man en Fender Classic Vibe til litt over 3000,-. Det er kult med vintage, men som gitarist foretrekker jeg funksjonalitet og komfort fremfor mojo/swag/whatyoumightcallit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mojo er så jævlig oppskrytt. Det er ingenting som tilsier at en gitar fra 19-pil-og-bue skal verken låte bedre, eller være bedre å spille, snarere tvert i mot - spesielt hva det siste angår -, ettersom teknologi, erfaring og instrumentutvikling siden den tid utvilsomt har blitt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: redigert for å være mer tydelig.

Gitarer til 100000 er vel som oftest samleobjekter, og da kommer gjerne egenskaper opp mot moderne gitarer i andre rekke for mange, selv om gitaren selvsagt kan være glimrende.

I samlerverden forøvrig betaler noen millioner for gammelt skrap dersom det er sjeldent og ettertraktet! :)

Endret av shv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de beste gitarene jeg har spilt på finner man en Fender Classic Vibe til litt over 3000,-.

man trenger da ikke overdrive heller, hvordan kan en squier classic vibe være bedre enn en, la oss si american vintage, reissue fra samme tia som squieren? uansett når det er sagt er nok classic vibe den beste gitaren jeg har spilt på til 3 lapper ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer til 100000 er vel som oftest samleobjekter, og da kommer gjerne egenskaper opp mot moderne gitarer i andre rekke.

Folk betaler jo millioner for gammelt skrap dersom det er sjeldent og ettertraktet! :)

Hvor mye kan en gitar koste før det regnes som et samleobjekt? Setter du grensen ved 5k, 10k, 25k eller 75k eller ...?

Og, kan det tenkes at noen foretrekker egenskapene til en 62 strat fremfor egenskapene til en moderne variant? Klarer du å se for deg at nettopp egenskapene til den eldre straten kommer i første rekke, og at noen er villig til å betale for disse egenskapene, som man ikke finner i en moderne utgave?

Jeebus

Gtfcn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger da ikke overdrive heller, hvordan kan en squier classic vibe være bedre enn en, la oss si american vintage, reissue fra samme tia som squieren?

Det er ingen overdrivelse, ikke fra mitt ståsted. Alle gitarer er forskjellige. Jeg påstår ikke at ALLE Classic Vibes er bedre enn la oss si en MIA vintage reissue, men at den jeg prøvde hadde en helt latterlig deilig hals med nydelig båndarbeid som var utrolig velbalansert mot en kropp med fantastisk resonans. Min gamle Gibson LP Std var eksempelvis helt død og blottet for karakter, til tross for en prislapp på over 25.000,-. Pendelen svinger begge veier, og til tider også svært mye.

Rob Chapman klarte å påstå at en CV var en Custom Shop ;)^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg gikk en gang rundt og lyttet akkustisk på gitarer på 4sound, jeg bare slo en streng og hørte på hvordan lyden av de hørtes ut, akkustisk, som de henger på utstilling. Etter å ha gått forbi masse dyre les paul, fender gitarer av ymse slag, syntes jeg det var best akustikk i den billigste squieren i butikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.