Web Analytics
Jump to content

Fender Strat MIM MIJ Squire MIJ kvalitet & verdi ?


Sugardaddy65

Recommended Posts

Jeg driver og bygger noen rimelige super stratter , men da jeg er Gibson/PRS "fan" så har jeg lite peil om alle disse Fenderne .

Antar det jukses en del med slike da disse har påskrudd hals .

Jeg lurer på generell kvalitet på MIM , MIJ , Squire MIJ gitarer og eventuell verdi på disse . Og eventuelle "bra" årstall på disse .

USA Fender blir foreløpig for dyrt da jeg ikke vil legge ut masse på dette foreløpig , da dette er mer prøveprosjekt .

Kjøper mest fra USA og eventuelt Japan hvis de klarer grei frakt ( noe de fleste der IKKE klarer) .

Vil helst tape minst mulig hvis jeg må selge her , og det er snakk om LEFTY gitarer ( så lite å finne i Norge) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gode å spille på en 90-talls MIJ strat/tele som ikke føles ut som et solid håndverk. MIM fra samme periode kan derimot være både óg. MIM fra ca midten av 2000-tallet syntes jeg har blitt utrolig mye bedre, da spesielt fretworket.

For en mer spesifikk tilbakemelding må du nok legge litt mer ut om akkurat hva du kunne tenke deg

Link to comment
Share on other sites

...at de f.eks bruker en ekte hals og annen kropp/deler fra billig versjon .

Vanskelig å sjekke for meg uten å være ekspert på Fender .

Kikker på en Japan 93-94 Fender Stratocaster i bra stand .

Kan få den hjem for rundt 4k....men er redd det er for dyrt og jeg vil tape mye hvis jeg må selge den .

Får vel ikke mer enn 1500-2500 for en slik MIJ Fender her i Norge ?

Kan få en midten av 80 talls Fender MIJ Strat for bittelitt mer i USA . De er kanskje kjent som "bedre" ?

MIM gidder jeg ikke betale stort for . De går billig BRUKT på Ebay 200-250 USD .

Har en MIM Strat , men er ikke helt fornøyd med den . Halsen er grei nok men litt "død" sustain i den .

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si hvor mye du vil få for en gitar hvis du ikke vet hvilken modell den er, hvilken stand den er i eller om den består av orginale deler.

80-talls MIJ Squiers har hatt en tendens til å være lovpriset for å være gode gitarer, men dette må ses i lys av hvilken utrolig lav pris de ble solgt for. 'JV'-serien, som faktisk brukte Am. Fender pickups og hadde spaghetti-logoen til Fender, fra begynnelsen av 80-tallet er for eksempel mer etterspurt enn den noe senere Contemporary Series.

Som sagt, trenger mer info (og gjerne bilder) om en skal begynne å gjette seg frem til noen norsk gatepris :)

Edited by UglyCasanova
Link to comment
Share on other sites

I så fall kan det være MIA-deler som ble sendt til Mexico for lakkering og montering.

Japansk squier er sjenerelt ganske så kurant, men helst da type reissue og jo eldre jo bedre, men ikke nødvendigvis JV. Finnes fine post-JV squier som holder mål. Ny Squier i classic vibe-gata er også veldig brukbart. Classic series/Player MIM er mer enn brukbart. Standard MIM av nyere dato er også brukbart.

En '85 MIJ Squier for 3k er fair, men etter tollavgift så er den over hva en brukt MIM Classic Player går for som er en vel så bra gitar og som sikkert ikke trenger noe annet enn et setup (dvs gode nok bånd, kurant elektronikk osv).

Dagens "billiggitarer" er så bra at rimelige 80-talls "bargain" ikke nødvendigvis er så "bargain" lenger.

Link to comment
Share on other sites

80-talls MIJ Squiers har hatt en tendens til å være lovpriset for å være gode gitarer, men dette må ses i lys av hvilken utrolig lav pris de ble solgt for. 'JV'-serien, som faktisk brukte Am. Fender pickups og hadde spaghetti-logoen til Fender, fra begynnelsen av 80-tallet er for eksempel mer etterspurt enn den noe senere Contemporary Series.

Det her er viktig å huske.

Har selv en 85 MIJ Squier og en 94 MIJ Fender, begge to er bra gitarer, men de er ikke noe bedre enn det en bra ny amerikansk strat er.

Viktig å huske at de er vintagespeca, altså 7.25" radius, små bånd og 6-skrus tremolo.

Edited by KristianF
Link to comment
Share on other sites

Fender Japan sine Reissue modeller 57 og 62 er regnet som svært gode gitarer og er så langt jeg har kunne lest meg til best i periodene:

* 1982 - 1984 for Squier (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

* 1984 - 1989 for Fender (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

Lite forskjell på en 84 Squier og en 85 Fender annet enn markedsføring, strategiske valg hos Fender osv (Greco stratter fra samme perioden før er nok samme gitarene også). Dvs en Squier JV series er mye det samme som en Fender E series.

Hva skjedde senere? Tja, basswood kropper, mikrofoner som bare hadde deksel som om de var reissuer modeller osv...noen klager også på at konturene ikke er like myke.

MERK: Det ble også produsert billige Squier i samme perioden og, sist, som en poster over skrev har disse vintage specs (passer det din Superstrat tilnærming?).

Edited by blaamann
Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg litt mer hva som er best å se etter .

Drøyer Squire MIJ hvis det ikke er skambillig ...som de vanligvis ikke er .

Fender MIJ 80 talls hvis jeg får de for grei pris er aktuelle .

Er ikke helt borte med en USA Fender heller, men de er generelt for dyre til at jeg gidder påkoste det foreløpig . I hvert fall ikke kjøpe en slik uten å prøve først .

Har en Fender MIM som jeg satte på en Squire Indonesia rosewood hals på . Likte bedre den halsen enn Maple mim halsen .

Men prøver å finne en annen bra rosewood Fender hals til den . Satte på en 1979 Dimarzio X2N , men den er litt vel drøy ....

Prøver med noe Gibson etter hvert som jeg får inn , eller en eldre Dimarzio SD .

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye enklere å få solgt Fender MIJ enn Squire MIJ her i Norge .

Så blir nok Fender MIJ som blir prioritert nå foreløpig , hvis jeg kan finne noen til grei pris .

Syns de fleste i Japan ( Ebay) ligger noe for høyt priset ( og dyr frakt) .

Link to comment
Share on other sites

Fender Japan sine Reissue modeller 57 og 62 er regnet som svært gode gitarer og er så langt jeg har kunne lest meg til best i periodene:

* 1982 - 1984 for Squier (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

* 1984 - 1989 for Fender (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

Lite forskjell på en 84 Squier og en 85 Fender annet enn markedsføring, strategiske valg hos Fender osv (Greco stratter fra samme perioden før er nok samme gitarene også). Dvs en Squier JV series er mye det samme som en Fender E series.

Hva skjedde senere? Tja, basswood kropper, mikrofoner som bare hadde deksel som om de var reissuer modeller osv...noen klager også på at konturene ikke er like myke.

MERK: Det ble også produsert billige Squier i samme perioden og, sist, som en poster over skrev har disse vintage specs (passer det din Superstrat tilnærming?).

Nevne årstall må være de dårligste fra Japan noensinne.

AMERIKANSKE deler slår vel hele den japanske kvaliteten i fillebiter og til et japansk lavnivå?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.