Web Analytics
Jump to content

Fender Strat MIM MIJ Squire MIJ kvalitet & verdi ?


Sugardaddy65
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og bygger noen rimelige super stratter , men da jeg er Gibson/PRS "fan" så har jeg lite peil om alle disse Fenderne .

Antar det jukses en del med slike da disse har påskrudd hals .

Jeg lurer på generell kvalitet på MIM , MIJ , Squire MIJ gitarer og eventuell verdi på disse . Og eventuelle "bra" årstall på disse .

USA Fender blir foreløpig for dyrt da jeg ikke vil legge ut masse på dette foreløpig , da dette er mer prøveprosjekt .

Kjøper mest fra USA og eventuelt Japan hvis de klarer grei frakt ( noe de fleste der IKKE klarer) .

Vil helst tape minst mulig hvis jeg må selge her , og det er snakk om LEFTY gitarer ( så lite å finne i Norge) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gode å spille på en 90-talls MIJ strat/tele som ikke føles ut som et solid håndverk. MIM fra samme periode kan derimot være både óg. MIM fra ca midten av 2000-tallet syntes jeg har blitt utrolig mye bedre, da spesielt fretworket.

For en mer spesifikk tilbakemelding må du nok legge litt mer ut om akkurat hva du kunne tenke deg

Link to comment
Share on other sites

...at de f.eks bruker en ekte hals og annen kropp/deler fra billig versjon .

Vanskelig å sjekke for meg uten å være ekspert på Fender .

Kikker på en Japan 93-94 Fender Stratocaster i bra stand .

Kan få den hjem for rundt 4k....men er redd det er for dyrt og jeg vil tape mye hvis jeg må selge den .

Får vel ikke mer enn 1500-2500 for en slik MIJ Fender her i Norge ?

Kan få en midten av 80 talls Fender MIJ Strat for bittelitt mer i USA . De er kanskje kjent som "bedre" ?

MIM gidder jeg ikke betale stort for . De går billig BRUKT på Ebay 200-250 USD .

Har en MIM Strat , men er ikke helt fornøyd med den . Halsen er grei nok men litt "død" sustain i den .

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si hvor mye du vil få for en gitar hvis du ikke vet hvilken modell den er, hvilken stand den er i eller om den består av orginale deler.

80-talls MIJ Squiers har hatt en tendens til å være lovpriset for å være gode gitarer, men dette må ses i lys av hvilken utrolig lav pris de ble solgt for. 'JV'-serien, som faktisk brukte Am. Fender pickups og hadde spaghetti-logoen til Fender, fra begynnelsen av 80-tallet er for eksempel mer etterspurt enn den noe senere Contemporary Series.

Som sagt, trenger mer info (og gjerne bilder) om en skal begynne å gjette seg frem til noen norsk gatepris :)

Edited by UglyCasanova
Link to comment
Share on other sites

I så fall kan det være MIA-deler som ble sendt til Mexico for lakkering og montering.

Japansk squier er sjenerelt ganske så kurant, men helst da type reissue og jo eldre jo bedre, men ikke nødvendigvis JV. Finnes fine post-JV squier som holder mål. Ny Squier i classic vibe-gata er også veldig brukbart. Classic series/Player MIM er mer enn brukbart. Standard MIM av nyere dato er også brukbart.

En '85 MIJ Squier for 3k er fair, men etter tollavgift så er den over hva en brukt MIM Classic Player går for som er en vel så bra gitar og som sikkert ikke trenger noe annet enn et setup (dvs gode nok bånd, kurant elektronikk osv).

Dagens "billiggitarer" er så bra at rimelige 80-talls "bargain" ikke nødvendigvis er så "bargain" lenger.

Link to comment
Share on other sites

80-talls MIJ Squiers har hatt en tendens til å være lovpriset for å være gode gitarer, men dette må ses i lys av hvilken utrolig lav pris de ble solgt for. 'JV'-serien, som faktisk brukte Am. Fender pickups og hadde spaghetti-logoen til Fender, fra begynnelsen av 80-tallet er for eksempel mer etterspurt enn den noe senere Contemporary Series.

Det her er viktig å huske.

Har selv en 85 MIJ Squier og en 94 MIJ Fender, begge to er bra gitarer, men de er ikke noe bedre enn det en bra ny amerikansk strat er.

Viktig å huske at de er vintagespeca, altså 7.25" radius, små bånd og 6-skrus tremolo.

Edited by KristianF
Link to comment
Share on other sites

Fender Japan sine Reissue modeller 57 og 62 er regnet som svært gode gitarer og er så langt jeg har kunne lest meg til best i periodene:

* 1982 - 1984 for Squier (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

* 1984 - 1989 for Fender (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

Lite forskjell på en 84 Squier og en 85 Fender annet enn markedsføring, strategiske valg hos Fender osv (Greco stratter fra samme perioden før er nok samme gitarene også). Dvs en Squier JV series er mye det samme som en Fender E series.

Hva skjedde senere? Tja, basswood kropper, mikrofoner som bare hadde deksel som om de var reissuer modeller osv...noen klager også på at konturene ikke er like myke.

MERK: Det ble også produsert billige Squier i samme perioden og, sist, som en poster over skrev har disse vintage specs (passer det din Superstrat tilnærming?).

Edited by blaamann
Link to comment
Share on other sites

Da vet jeg litt mer hva som er best å se etter .

Drøyer Squire MIJ hvis det ikke er skambillig ...som de vanligvis ikke er .

Fender MIJ 80 talls hvis jeg får de for grei pris er aktuelle .

Er ikke helt borte med en USA Fender heller, men de er generelt for dyre til at jeg gidder påkoste det foreløpig . I hvert fall ikke kjøpe en slik uten å prøve først .

Har en Fender MIM som jeg satte på en Squire Indonesia rosewood hals på . Likte bedre den halsen enn Maple mim halsen .

Men prøver å finne en annen bra rosewood Fender hals til den . Satte på en 1979 Dimarzio X2N , men den er litt vel drøy ....

Prøver med noe Gibson etter hvert som jeg får inn , eller en eldre Dimarzio SD .

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye enklere å få solgt Fender MIJ enn Squire MIJ her i Norge .

Så blir nok Fender MIJ som blir prioritert nå foreløpig , hvis jeg kan finne noen til grei pris .

Syns de fleste i Japan ( Ebay) ligger noe for høyt priset ( og dyr frakt) .

Link to comment
Share on other sites

Fender Japan sine Reissue modeller 57 og 62 er regnet som svært gode gitarer og er så langt jeg har kunne lest meg til best i periodene:

* 1982 - 1984 for Squier (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

* 1984 - 1989 for Fender (Produsert hos Fujigen Gakki med både egenproduserte deler og deler fra Fender US)

Lite forskjell på en 84 Squier og en 85 Fender annet enn markedsføring, strategiske valg hos Fender osv (Greco stratter fra samme perioden før er nok samme gitarene også). Dvs en Squier JV series er mye det samme som en Fender E series.

Hva skjedde senere? Tja, basswood kropper, mikrofoner som bare hadde deksel som om de var reissuer modeller osv...noen klager også på at konturene ikke er like myke.

MERK: Det ble også produsert billige Squier i samme perioden og, sist, som en poster over skrev har disse vintage specs (passer det din Superstrat tilnærming?).

Nevne årstall må være de dårligste fra Japan noensinne.

AMERIKANSKE deler slår vel hele den japanske kvaliteten i fillebiter og til et japansk lavnivå?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
    • Hvordan drives potmeteret? Kan jo være noe mekanisk der som har hoppet av.  Alt er jo fiksbart. Spørsmålet er hva du ev. kan gjøre selv. Må du ta den til en proff, skal det jo ikke mye til før det koster mer å reparere enn å kjøpe nytt, men jeg vil si at det i høyeste grad er smart å sjekke.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.