Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har tips til bra cleanboost pedal?


morten

Anbefalte innlegg

takker for tipsene! eq pedal er uaktuelt, jeg vil ha akkurat den tonen som ampen min gir, gå opp og ned i volum. funker ikke Mesa Boggie toppen, så selger jeg den. Oppsettet jeg har på Koch ampen fungerer optimalt... Er bare ute etter en lit lettere amp. Men om ikke dette blir fleksibelt nok så dropper jeg hele opplegget.. helt uaktuelt med en masse bokser koblinger og ledninger på et livopsett. Koch ampen leverer live og i studio, en lydmann sa at han ikke skrudde noe som helt på eq under optak med denne ampen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En volumpedal er i hvert fall ikke løsningen her.

Sett en cleanboost i loopen. Virker som du bruker enorme mengder preampvreng, så da er det den eneste muligheten er jeg redd.

Med mindre du gir et lite vink til lydmannen, og får han til å skru opp for deg.

Men, for å være litt frekk i trynet vil jeg jo si at det høres ut som en håpløs idé og bruke samme lyd til soloer som til rytme.

Grunnen til at tubescreameren er så populær er nettop det at den booster de rette frekvensene for å høres bedre i en mix.

Resultatet ditt blir nok en overdøvende kjip lyd som kutter huet av de som står foran ampen din, noe du ville unngått ved å heller forme om lyden din bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En volumpedal er i hvert fall ikke løsningen her.

Sett en cleanboost i loopen. Virker som du bruker enorme mengder preampvreng, så da er det den eneste muligheten er jeg redd.

Med mindre du gir et lite vink til lydmannen, og får han til å skru opp for deg.

Men, for å være litt frekk i trynet vil jeg jo si at det høres ut som en håpløs idé og bruke samme lyd til soloer som til rytme.

Grunnen til at tubescreameren er så populær er nettop det at den booster de rette frekvensene for å høres bedre i en mix.

Resultatet ditt blir nok en overdøvende kjip lyd som kutter huet av de som står foran ampen din, noe du ville unngått ved å heller forme om lyden din bittelitt.

Jeg spiller mest med clean og breakupvreng, veldig lite highgain. Jeg er vant til å spille på amp med solovolum og for meg har dette fungert utmerket.. hvorfor er det en håpløs ide å bruke samme lyd i rytme som i solo? den må du utdype..Jeg er den eneste elgitaren i bandet og er nødt til å høres på introer soloer og outroer. jeg har master på alle tre kanalene mine slik jeg har det nå, og en hovedmaster med rytme/solovolum.. dette er helt genialt spessielt på highgainkanalen der komprimeringen gjør rytmelyden tight og fin, mens den åpner opp på solo. Jeg bruker ingen eksterne pedaler og bruker vrengkanaler på ampen. For efekter bruker jeg TC G-Force i effektloopen med midikontroller. Det er faktisk reinbarka hevy/metal gitarister som har kommet å skrytt av gitarlyden min, og det er mange gitarnerder som har kommet opp å lurt på hvilket opsett jeg har, fordi dem har likt lyden min. Selfølgelig ligger nok lyd feel og attak i fingrene, men tror Koch ampen må få en del av æren også. når studiofolk ikke gjør noe med eq eller frekvenser ser jeg ingen grunn til å forme om lyden min! ampen min spiller ikke ut, det er det PA`n som gjør. Ampen står vridd inn mot senen.

Vi får se hvordan Mesaen vil takle mine utfordringer, selger jo uansett ikke Koch 'en. Men jeg er sikker på at Mesaen kan være kul på sin måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg gikk automatisk ut ifra at du brukte store mengder vreng etter svarene fra andre forumitter her.

Så for meg John Petrucci-type mesarig og overprosessert gitarlyd, da er det fort vanskelig.

Med mindre vreng vil man kunne høre forskjell med en cleanboost foran amp, men i verste fall kan du sette den i loopen om du ikke oppnår ønsket resultat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xotic EP-booster er vel også en bra booster.

Problemet med volumpedal er som du sier å komme seg tilbake på samme nivå igjen.

Mener en får volumpedaler der en kan velge nedre volum. Slik at du kan bruke den fra f.eks. 5-10.

Eller lim en kloss under pedalen som matcher minimumvolumet :)

Vil ikke forresten en volumpedal også farge lyden litt når en går av fra max volum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xotic EP-booster er vel også en bra booster. Problemet med volumpedal er som du sier å komme seg tilbake på samme nivå igjen. Mener en får volumpedaler der en kan velge nedre volum. Slik at du kan bruke den fra f.eks. 5-10. Eller lim en kloss under pedalen som matcher minimumvolumet :) Vil ikke forresten en volumpedal også farge lyden litt når en går av fra max volum?

for meg ville en totrinnsvolumpedal vært optimalt! en avstandskloss på en volumpedal var et genialt tips! kansje jeg skal prøve å modifisere den pedalen jeg har liggende på musikkrommet hehe.

Beklager, jeg gikk automatisk ut ifra at du brukte store mengder vreng etter svarene fra andre forumitter her.

Så for meg John Petrucci-type mesarig og overprosessert gitarlyd, da er det fort vanskelig.

Med mindre vreng vil man kunne høre forskjell med en cleanboost foran amp, men i verste fall kan du sette den i loopen om du ikke oppnår ønsket resultat. :)

nei jeg bruker kun en TC G-force prosessor i tillegg til ampen, og den brukes kun til reverb og forskjellige typer dely samt lit annen småsnacks, bruker egentlig veldig lite av det som går an å gjøre med den, men synes den er fin fordi den netopp ikke farger lyden fra ampen + at jeg er i mot strømmen å ha masse bokser og knotter forran meg. samtidig er den G-forcen nyttig i revy eller kor sammenheng der man må spille masse forskjellige låter og stilarter.. den kan gjennskape omtrent hvilken som helst gitarlyd/effekt fra 70-90tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingenting i mot boost pedaler! om du leser mitt første spørsmål så lurer jeg på om noen har tips til en clean boost som ikke farger lyden, men tar opp volumnivået.. jeg er ikke ute etter overdrive..

grunnen til mit spørsmål er at det snart dukker opp en mesa mini rectifier som flere har gitt masse skryt av. Når jeg er vant med amp som har solovolum, er jeg ute etter en eller annen pedal som kan variere volumet fra rytme til solo, slik jeg er vant med..

en enkel sak men likevel komplisert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å skille boost og overdrive pedaler fra hverandre nå for tiden.

De fleste boost pedaler kan tilføre en god del forvrengning,

og overdrive pedaler kan være glimrende boost pedaler med gain helt nede.

Forskjellige erfaringer ute og går er det også.

Jeg bruker EP-booster til vreng, og syns den tilfører en god del forvrengning når den blir satt ca. kl.12.

Klonen min som er en overdrive bruker jeg til clean boost med gain på null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.