Gå til innhold
kalli

Egen strømforsyning til pedaler VS. strømforgreining.

Anbefalte innlegg

Hei! Prøvde søke opp om det hadde vært noe spørsmål om dette før, men var vanskelig å finne (mulig jeg suger på å bruke riktig søkeord).

Spørsmålet er altså om det kan være like bra med en strømforgreining ala OneSpot som med en egen strømforsyning ala Fueltank.

Er klar over at om det er mange pedaler er det klart best med strømforsyning. Jeg har for tiden bare 6 pedaler på brettet mitt å tenkte da det kunne være like greit med en OneSpot med 8 strømkabler til. Bruker det allerede til mine fem (har bare fem kabler også, så den sjette pedalen går på batteri), og funker bra. Men er det noe som kan ødelegge pedalene, eller er det like greit så lenge man har mindre enn åtte pedaler?

- Kalli :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du ødelegger ikke pedalene, men du KAN få en del mer støy enn med en strømforsyning med isolerte utganger. Dette kommer an på en hel rekke faktorer, så det er vel egentlig bare å prøve... Er visst en på forumet her som får MER støy med isolerte utganger også, så YMMV :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er greit å vite at f.eks. Fueltank classic er en daisychain i forkledning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Milde skaper, for en pris! Se heller på Cioks sine løsninger du :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er de bedre? IKke prisen jeg så på, du får dem billigere f.eks. her: http://www.amazon.com/BBE-Charger-Output-Performance-Supply/dp/B001DL6W0W

Og BBE er ikke akkurat kjent for å lage billig dritt.

Bedre vet jeg ikke om de er, men halv pris er alltid bedre for min del så lenge jeg vet at ting gjør jobben i lassevis :) BBE er vel heller ikke mest kjent for strømforsyninger, noe Cioks er...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale Voodoo Lab. Koster litt, men det er en grunn til at det er industristandarden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bra svar! :) Da kan det virke som jeg kan klare meg med daisy chain hvertfall fram til jeg får råd til større pedalbrett og en ordentlig strømforsyning :)

Bare å fortsette å diskutere strømforsyninger om noen lurer på mer. Jeg fikk i hvertfall noen gode tips ut av det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke skal ha mer enn seks pedaler så kan jeg varmt anbefale Cioks Schizophrenic, den fungerer helt ypperlig. Vet ikke hva den ligger på i pris nå, men kosta vel rundt 800 da jeg kjøpte den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den BEE-dingsen har to utganger på 200mA. Det er gull verdt om du bruker digitale stompbokser. Det er det slett ikke alle strømforsyninger med isolerte utganger som har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du kanskje skjønner av svarene fra Aph og Sarge, så handler dette egentlig om hvorvidt du kjenner behovet ditt, eller om du vil finne deg en bankers løsning som dekker ethvert behov. Flere multieffekter krever fra 100 til 200 mA. Noen eldre pedaler skal ha 12 eller 18V, mens de fleste nyerer stompboxer klarer seg med 9. Ække lett serru... :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du kanskje skjønner av svarene fra Aph og Sarge, så handler dette egentlig om hvorvidt du kjenner behovet ditt, eller om du vil finne deg en bankers løsning som dekker ethvert behov. Flere multieffekter krever fra 100 til 200 mA. Noen eldre pedaler skal ha 12 eller 18V, mens de fleste nyerer stompboxer klarer seg med 9. Ække lett serru... :D

Tydeligvis litt å tenke på ja! hehe.

Kommer litt an på lommeboka også... Den er nesten like vanskelig :P Mye forskjellige priser på de forskjellige modellene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BBE er vel heller ikke mest kjent for strømforsyninger, noe Cioks er...

BBE er i USA i profesjonelle kretser kjent for signalbehandling av lyd til lyd- og filmstudioer, og bruker den teknologien i stompbokser og sceneutstyr, også. Strømforsyninger begynte de å lage fordi det var så mange dårlige med støy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Troll
      Hvis jeg skulle brukt en tusenlapp på en reverb, hva burde jeg gått for? Tc Hall of Fame 2? Ser de går for rett over tusenlappen helt ny.
      Ligger et par EH Cathedral på finn. Er det noe stas? 
      Fordel om den har shimmer. Kunne tenkt meg Strymon Big Sky, men den blir for heftig siden jeg kun skal bruke det til litt testing og leking i loopen på Mooer Preamp Live. 
    • Av Bendik1
      Vurderer å kjøpe en av disse:
      Carl martin Plexitone
      Fulldrive II Mosfet.
      Noen som har erfaring med disse eller evt har andre anbefalinger? 
    • Av WelhavenT
      Lett å gå seg vill i pedaljungelen, så mye kult der ute. De fleste pedalene jeg kjøper nå om dagen er til hjemmebruk, siden i bandet er det stort sett de tre favoritt-pedalene mine jeg bruker:
      Tuner - egentlig ikke så nøye med merke så lenge den funker, men liker PolyTune. Mer en nødvendighet enn en effekt. 
      OCD - vært en favoritt i ti år. Har prøvd mye annet de siste par årene, men ender alltid opp med OCDen igjen. Låter så bra med stratten min, at jeg ikke gidder å teste noe annet med det første. 
      Small Stone Nano - har elsket denne siden jeg tråkka på den første gang. En pedal som låt nøyaktig slik jeg ville. 
      Hva er dine favoritter? KoT? TS? Big Muff? Miku?

• Av Gitarcowboy
      Hei!
      Nå har jeg disse:
      Orange Kongpressor Klasse A Kompressorpedal

Strymon El Capistan dTape Echo

Etter å ha lest og sett på videoer på nettet så bestilte jeg denne:
      Friedman Buxom Boost Pedal

Bestilte boosten fra effektpedaler.dk
      https://effektpedaler.dk/produkt/friedman-buxom-boost/
      Det virket som den beste prisen.
      Vi får se da den er klar for henting på posthuset.

• Av Gitarcowboy
      Hei!
      Jeg er ny på gitarutstyr og ganske grønn på pedaler.
      Boss MS-3 er sikkert en glimrende digital effektpedal med haugevis av muligheter:

Men... det er for mye å velge i, spesielt for en nybegynner. Jeg tror at jeg kommer til å grave meg ned i lyder og justering, så det blir lite gitarspilling.
      Samme problem med denne:
      Boss MD-500 modulering effektprosessor

Og denne...:
      Boss RV-500 Reverb effektprosessor.

Alle er veldig dyre og altfor omfattende for en amatør.
      Derfor har jeg bestemt meg for denne:
      Atomic Ampli-Firebox

Den er liten, billig, kan kobles til PC med medfølgende program og har det meste av grunnleggende lyder som en nybegynner trenger.
      Den koster 3000 kr og nærmer seg prisen på de ovenfornevnte, men den er forholdsvis enkel i bruk.
      Bare se på Danske Pete [Peter Honoré] og Joss i den nye Andertons videoen her (for de som ikke har sett den):
      Håper at dere liker innlegget

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.