Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Alt i en moduleringspedal som ikke er digital


Guns N' Roses

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå insett at det er meningsløst å ha dyre moduleringseffekter på pedalbrettet mitt når jeg kun bruker dem en sjelden gang. Derfor har jeg bestemt meg for å bytte dem ut med en løsning der jeg har hovedsakelig chorus, phaser, tremolo og kanskje flanger i en pedal.
Jeg har sett på litt forskjellige pedaler, men har ikke funnet helt den riktige.

Her er et par eksempler på omtrent det jeg er ute etter:
http://www.guitarcenter.com/Electro-Harmonix-Tone-Tattoo-Multi-Effects-Guitar-Pedal-108422643-i2519948.gc

http://www.guitarcenter.com/T-Rex-Engineering-Magnus-Boutique-Multi-Effects-Guitar-Pedal-109151415-i3114935.gc

http://www.guitarcenter.com/Carl-Martin-Quattro-Analog-Multi-Effect-Pedal-107229379-i1274655.gc
http://www.guitarcenter.com/Electro-Harmonix-Epitome-Multi-Effects-Guitar-Pedal-109150375-i2932048.gc
http://www.guitarcenter.com/Eventide-ModFactor-Modulation-Guitar-Effects-Pedal-104619382-i1176472.gc
TC Nova Modulater
Erfaringer med overnevnte pedaler settes også stor pris på, da jeg vurderer et par av dem fra før.

(Hvis du ikke kan se effektene i linken, må du skifte land til USA)

Jeg leter etter noe som ikke er alt for stort, som tar plass på +/- 3-4 normale pedaler.
Det er bare å komme med forslag, det er ikke krise hvis den du linker til skulle inneholde noe utover det jeg leter etter eller mangle en av effektene. Prisklassen ligger på rundt 2k, men jeg er fleksibel da jeg kjøper brukt. Jeg ønsker også helst ikke en digital effekt. :)

Endret av Guns N' Roses
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine krav kan du utelukke halvparten av de du har valgt ut..T-rex magnus har ingen av effektene du ser etter, og nova modulator og modfactor er digitalt..

Jeg bruker modulasjon sjeldent, men når jeg trenger det har jeg zoom ms-50g. Liten, billig, låter bra og kan brukes til det meste utenom vreng (som ikke er godkjent digitalt på mitt brett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt m5 og m9. Begge, men spesielt m5, er er kjip. Den tar stor plass, kjører kun en effekt om gangen, trenger mye strøm (manual sier 500mAh men faktisk forbruk ligger 200-300), dårlig preset løsning, og det sies at switchen over tid vil svikte, uten at jeg opplevde problem det halvåret jeg eide de. Zoom sine ms pedaler låter bedre, er billigere, tar mindre plass, er enklere å operere, krever mindre strøm, har større display, kan oppdateres, kan batteriopereres. Den eneste grunnen jeg ville valgt line6 over zoom på kompaktpedaler er expressionutgang og hvordan de har implementert dette.

Men til trådstarter: hvorfor må modulasjon være analogt?

Enn om så, hva med Ehx stereo polychorus?

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dine krav kan du utelukke halvparten av de du har valgt ut..T-rex magnus har ingen av effektene du ser etter, og nova modulator og modfactor er digitalt..

Jeg bruker modulasjon sjeldent, men når jeg trenger det har jeg zoom ms-50g. Liten, billig, låter bra og kan brukes til det meste utenom vreng (som ikke er godkjent digitalt på mitt brett).

De jeg linket til var eksempler for å vise hvilket format jeg tenkte på. T-rex pedalen hadde ingen av effektene, nei, men jeg likte veldig godt formatet den hadde.

Men det ser ut til at jeg har misforstått hva som er analog/digitalt så jeg får revurdere mulighetene mine. Det optimale hadde vært en pedal i dette formatet: http://www.guitarcenter.com/Electro-Harmonix-Epitome-Multi-Effects-Guitar-Pedal-109150375-i2932048.gc bare at med chorus, phaser og tremolo, men det er nok litt vanskelig å finne. Jeg er ikke super fan av pedaler med skjerm, men jeg må vel kanskje bøye meg hvis jeg ikke finner spesifikt det jeg leter etter.

Jeg har kikket på Line 6 m5 fra før, men det er litt problematisk at jeg ikke kan bruke flere effekter samtidig. Det optimale hadde vært en pedal der jeg kan bruke den i single stompbox mode. Line 6 MM4 kunne vært aktuell, kan man bruke denne slik at jeg kan bytte mellom effekter uten å måtte ned og skru på den?

Nova system vet jeg at er bra, men denne blir nok for stor da tanken er at den skal passe på en rad vertikalt. Jeg har to rader på pedalbrettet mitt og den første er allerede full av OD/Fuzz pedaler.

Takk for forslag så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for Zoom MS50/70/100.
Tar liten plass, enkel å bruke og du kan kjøre flere effekter om gangen(noe du ikke kan med Line 6 M5 og MM4).
Eneste modulasjonseffekter jeg bruker selv er tremolo, men de gangene jeg har lekt meg litt med phaser, univibe, vibrato etc,

så låter det bra nok. Ellers er det jo fint å ha tilgang til andre effekter en plutselig "trenger".
Den funker jo som backup for det meste som står på brettet.

I tillegg så er den genial å dra med seg rundt om kring. På ferie og lignende.
Jeg skal f.eks gjøre en kort konsert med rockebandet mitt i kveld.
Vi skal bare spille 3-4 låter og det er mange andre band som spiller også, så vil gjøre det enklest mulig med opp og nedrigg.
Løsning: Lager en patch med en slapback-delay som skal stå på hele tiden og en vreng som kan skrus av og på med fotbryteren.
Ferdig! I tillegg har den tuner, så da slipper jeg å tenke på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo z vex sin q mod..

http://www.zcatpedals.com/?dir=view&id=q-mod

Men igjen: den er digital som zoom sine ms pedaler, er samme størrelse, kan ikke velge mellom de forskjellige effektene uten å bøye deg ned (zoom kan cycle presets med fotbryteren) og har mindre utvalg i modulasjonseffekter og parametre. Så har du alt det andre zoom tilbyr, som 6-bånds eller parametrisk EQ, romklang, delay etc, hvor du kan kjøre opp til 6 effekter samtidig.

Jeg har droppet MXR ten band EQ, TC electronics HOF, ibanez CS-9 og EHX super ego fordi zoom ms kan gjøre mye nesten like bra. I tillegg bruker jeg den til boost og tuner. Så har jeg resten av plassen på brettet til analoge vrenger, analog oktav og analog cab sim.

Er rett før jeg får jobbtilbud fra zoom nå, men jeg synest de er helt konge som wildcard på brettet. (Har du i-produkter ville jeg gått for ms-100bt, stereo inn/ut, 100++ effekter og mer å laste trådløst til pedalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TC Electronic The Dreamscape + en eller annen phase 90 klone, f.eks. Mooer Ninety Orange.

Ellers er de små Zoom-pedalene som folk nevner bra. Har bassversjonen selv (MS60B). Det er vel bare Phaser-effekten jeg ikke er helt fornøyd med der (den har mer "sveipestøy" enn de analoge phase 90-klonene mine.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på zoom pedalene, men jeg tror nok at jeg skal legge litt mer penger i det når jeg først kjøper en pedal til å dekke alle. :)

Nå har jeg dessverre forelsket meg i Eventide sin modfactor og TC Nova mod pga deres perfekte format og at jeg kan skifte effekter uten å måtte ned på kne. Da spørs det bare å se hvor langt lommeboken rekker.
Men tusen takk for alle forslag! :) Siden så mange har foreslått zoom lurer jeg litt på om jeg skal vurdere den som en alt i en pedal når jeg har bandøving og ikke vil ha med meg et helt pedalbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.