Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kabinett og watt


Gjest Hans Hansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Dumbass spørsmål her men men..

har kjøpt en Vintage Modern 2266 50w topp som egentlig høres litt lav ut i volum ved full pupp på PPC 412 kab samt 1960 jcm 800 lead cab. Trenger ikke ørepropper ved fullt øs.

Slik det er nå Kan jeg lett spille med volum på 10 på en mindre gig.

Ppc er 240 watt og jcm 800 er 300 w.

har bestilt 1960 ax kab men det er kun 100w. Vil overall volum bli enda lavere med lab på 100w kontra 240 og 300w?

Kanskje jeg bør kjøpe ett kab med mere w?

Trodde denne ampen skulle være LOUD.

alt er koblet riktig og kabinettene er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du LDR eller HDR?

Vintage Modern 2266 er ikke en høylydt amp... spesielt ikke 2266. En del mer trøkk å finne i 2466 (100W).

Har hatt 2266C selv og den kunne jeg dra ganske fint på selv hjemme (jeg brukte utelukkende LDR).

Jeg har også hatt en JCM800 1987 (50W) og den var langt mer høylydt enn Vintage Modern.

Vintage Modern tror jeg jobber med Disney Watt :)

Men det er en knallbra amp da... uten tvil.

Angrer fortsatt litt på at jeg kvitta meg med min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt sier ingenting om hvor høyt et kabinett spiller. Det er effektiviteten som sier noe om det.

Da måles dB ved 1kHz, 1m og 1w. F.eks. måler da Celestion Blå, Vintage 30 og Celestion G12H 100dB.

Det er en del mer enn en Greenback som måler 97dB. Den 3dB forskjellen er det samme som å doble wattstyrken.

Vintage Modern forsterkerne er heller ikke like kraftige som andre 50w og 100w Marshall amper.

Med to KT66 i sluttrinnet ligner en 50w mer på en JTM-45 på 30w i output.

Hvordan man måler watt i en amp er helt avhengig av om man måler clean eller med forvrengning.

50w på en Vintage Modern er nok målt med vreng og ikke cleant, slik det er på de fleste 50w Marshall.

Så en Vintage Modern 50w med Greenbacks vil da spille mye lavere enn f.eks. en Vox AC30 med Blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Det sitter ikke originale rør i ampen lenger, forrige eier fikk satt inn NOS Mullard for å få mer "ekte" vintage Marshall lyd.

Øyvin Fjeld er mannen som gjorde tech på denne ampen og rørene var spilt på ca 5 timer før jeg kjøpte den. Mr Fjeld er vel Norges fremste på slike ting så tviler på at det er noe feil med ampen siden den nylig var på service hos ham.

På clean (low) så blir det ikke veldig høyt nei, så denne ampen funker ikke som to kanals amp og det er jo ikke meningen heller.

Jeg testet den derfor mest med HDR setting og jeg spilte med full gitar volum og amp volum på 8 og 10 Noe lavere enn dette og da kommer jeg garantert ikke til å høres i band mixen. Body og detail på ca kl 14. MID knappen off.

Brukte en decibel app og den målte 94.4 på det høyeste når jeg dro en E akkort. Er høyt nok for en gig antar jeg men lurer på om jeg kommer til å drukne med trommis og en gitarist med Rectoverb og Mesa 412 kab :unsure:

Får en Micro Amp på man som jeg skal sette i FX loopen så det hjelper kanskje litt.

Jeg får heller be han andre på gitar dempe seg :D

Endret av frankajoerg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fabrikk kommer 2266 med kinesiske Shuguang KT66 merket med Marshall-logo.

Det koster ganske mange tusen for to stykk Mullard KT66, godt mulig de rørene er dyrere enn selve ampen. Bra score hvis du har sånne rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Kjørte ampen på 8.5 på master. Funker fint det. Han på mesa hadde vel master på 3... :)

Noen som forresten har erfaring med jcm 900 kab? Any good?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Skal åpne bak i morgen og se på rørene.

men mener selger sa det var godbiter all the way. Han hadde bare krem utstyr den karen.. vintage amps og gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.