Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD: Bacchus Blp-STD FM


syndromet

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden kom jeg frem til at det var på tide å kvitte meg med et gammelt trekkspill etter min farfar, og heller investere pengene i en god gitar. Etter en god del research kom jeg frem til at den beste gitaren jeg kunne få innenfor mitt budsjett antakelig var en japanskbygd les paul, og valget falt på en Bacchus da dette tydligvis gav mest valutta for pengene.

Jeg engasjerte mistuursparkle fra tokyoguitarsafari.com til å hjelpe meg med den praktiske delen av handelen i japan, og fikk han til å bestille gitaren fra Ikebe Gakki.

Etter en liten stopp i tollen var gitaren på mitt lokale postkontor, og en time etter dette hadde jeg en grå pappeske liggende på stuegulvet hjemme.

IMG_0458_zps8d711027.jpg

Det ble fort tydlig at mistuursparkle har gjort en fantastisk jobb med å pakke gitaren. jeg har tidligere mottatt flere gitarer i poste, og ingen av dem har vært like forsvarlig pakket som denne. jeg vil uten tvil benytte mistuursparkle igjen dersom jeg bestiller flere gitarer fra japan, slik at jeg er forsikret at gitaren kommer hel frem.

IMG_0460_zps9b95a4b1.jpg

Etter å ha fjernet et hav av bobleplast avdekket jeg en solid gigbag. Baggen er utført i solid nylonstoff, med skinnremer og skikkelig solide glidelåser. Jeg føler imidlertid at en gitar av dette kaliberet burde leveres med hardcase, og syntes det er merkelig at dette ikke er standard fra Bacchus sin side.

IMG_0461_zps9d9a9589.jpg

Inni baggen lå det en helt fantastisk les paul! Jeg håpet at bildene på Ikebe Gakki sine hjemmesider var misvisende, da de viste gitaren som mye rødere enn andre Bacchuser jeg har sett i honey burst, og heldigvis hadde jeg rett i det. Da jeg forsøkte å fotografere gitaren selv så jeg at den også fremstod langt rødere på mine bilder enn hva den virkelig er. Jeg har også problemer med å fotografere spillet i flammelønnstoppen på gitaren, og toppen er i virkeligheten langt mer livlig enn den fremstår på bildene.

Gitaren er håndlagd i japan, med kropp i et stykke afrikansk mahogny og med solid flammelønnstopp. halsen er også i et stykke afrikansk mahogny, og er festet i kroppen med en såkalt long tennon. gripebrettet er av indisk rosentre, og all hardware er fra gotoh. Pickuppene er bacchus' egne kreasjoner, og består av en bridgepickup med kjeramisk magnet og en neck med alnico 5. Lakken består av et grunnstrøk av poly med nitrolakk på toppen.

Gitaren er virkelig solid bygd, og av en enestående kvalitet. Lakken er helt feilfri, og føles tynn og "riktig" i hendene. Man både ser og føler at det er lagt vekt på hver minste detalj under konstruksjonen, og at gitaren er bygd av folk som elsker faget sitt.

halsen er skikkelig feit, og minner vist om gibsons r8-profil. Selv om halsen er såpass tykk er den lettspilt som få. Gitaren veier 4,2 kg, og var perfekt satt opp og intonert når den ankom. Den var til og med nesten stemt! Både spillemessig, konstruksjonsmessig og lymessig er gitaren langt bedre enn alle USA-gibson jeg noengang har prøvd. Den er også fult på høyde med de få customshop gibsnene jeg har prøvd.

Plugget i forsterker låter den akkurt som en god LP skal, noe som overrasket meg litt da bridgepickuppen har høy DC-motstand og en kjeramisk pickupper. Pickuppene vil bli byttet i et sett egenspunnede PAF-replikaer, selv om de som allerede sitter i gitaren låter helt fortreffelig.

Alt i alt er dette en fantastisk gitar til en fornuftig pris, og jeg vil ikke nøle med å anbefale hverken Bacchus eller mistuursparkles tjenester.

IMG_0485_zps7de293df.jpgIMG_0480_zpsbbc40052.jpgIMG_0479_zpsae04e94d.jpgIMG_0471_zps834e3306.jpgIMG_0470_zpsa13ccc20.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott LP, synes det var skikkelig fint spill i toppen! Grættis! Får man lov å spørre på hvor man hadde endt opp i Gibson-sjiktet, rent prismessig, kontra denne her?

Klart an kan spørre om det. Ferdig fraktet og tollet til norge kom gitaren på rett i underkant av 9000, noe som vel gjør at man ligger i samme prisområde som en SG standard, eller en LP studio med litt forhandling..

Nå skal det sies at gitaren var på salg til halv pris hos Ikebe. Men må nok regne med å betale minst 13 laken for en tilsvarende gitar fra en annen forhandler.

Endret av syndromet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig gitar, gratulerer! Blir muligens japansk på meg når jeg en gang skal ha en Goldtop P90.

I såfall kan jeg virkelig anbefale bacchus! Her har du noen P90 goltop, bare for å fyre oppunder GAS'en. :)

http://www.deviser.co.jp/blog/2010/11/bacchus-classic-seriesblp-p-90-1.html

http://www.deviser.co.jp/blog/2010/11/bacchus-classic-seriesblp-p-90.html

http://www.deviser.co.jp/blog/2010/11/bacchus-classic-seriesblp-std-s.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.