Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett/topp for metal?


Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde tenkt å få oppgradert lyden her!
Har nå en lojal Fender 212Fmr som alltid har vært der, men lyden blir litt spak med tanke på øving.


Lurer da på om jeg kunne få noen pekepinner på hva jeg burde teste ut? Kunne vært greit med et par anbefalinger i og med at det er et hav av topper og kabinetter der ute. :huh:

Jeg spiller ren metal, men liker og ha en skikkelig varm, dyp clean lyd også.
Bruker en del effekter på clean, men vil helst holde det til et minimum på overdrive, så det som blir anbefalt må kicke skikkelig når du skrur opp gainen, ønsker ikke å få noe 80's rock lyd, men en skikkelig sinna metalvreng :)

Prisen skal helst havne under 10k, og om det er mulig å få tak i noe brukt som fungerer så går jeg nok for det også.
Men som sagt, sleng inn noe anbefalinger så jeg kan komme meg ut å få testa! :P


  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å anbefale deg Hughes & Kettner TriAmp, men med et kabinett i tillegg så havner du som regel et godt stykke over ti lapper. Hvis rør ikke er et must så får AMT Stonehead mye lovord rundt omkring, ligger vel på 4600,- fra Thomann. Du kan også sjekke ut HT-serien til Blackstar og Tubemeister-serien til Hughes & Kettner.

Kabinettmessig ville jeg gått for et openback(med mulighet for lukket) slanted 212 med V30 elementer. Kun mine smakspreferanser som skinner igjennom, men det låter altså kuler og krutt koblet opp med en skikkelig forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du vil komme "billig" unna så kan du kjøpe en bugera 333xl 120watt rør topp til under 4000kr ny. Den har en hissig vreng-kanal og en god clean. hvis ikke clean er viktig så en 5150/6505. bruk resten av pengene på en bra kabinett! bra cab er så og si like viktig som en bra amp. kjøp deg et 4x12(eller 2x12) med vintage 30 eller G12k-100 elementer som er lukket bak(for mest punch). Merke: Orange, Mesa, Engl, bogner, diezel, soldano, Marshall(1960 4x12), blackstar S1 osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Openback er ikke tight nok for metallfolket vettu, Skoggy! :P

Pffft, er vel ikke kabinettet sin feil at folk spiller sloppy! :P Men ja, var vel en grunn til at jeg sa Openback(med mulighet til lukket), sånn som jeg har på mitt. Spiller det "utight", så steng det. Problem solved. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig ikke sånne "jeg selger, kjøp av meg!"-poster.. Men! Jeg selger en Engl Screamer 50 kombo :P. Hvis det kunne vært interessant, et bredt utvalg lyder og plenty med metal! Fin fin clean også. Verdt en titt sikkert :) prisen kan sikkert diskuteres ved raske avgjørelser ;)

http://forum.gitarnorge.no/topic/49068-selgesbyttes-engl-screamer-50-combo/#entry624724

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig ikke sånne "jeg selger, kjøp av meg!"-poster.. Men! Jeg selger en Engl Screamer 50 kombo :P. Hvis det kunne vært interessant, et bredt utvalg lyder og plenty med metal! Fin fin clean også. Verdt en titt sikkert :) prisen kan sikkert diskuteres ved raske avgjørelser ;)

http://forum.gitarnorge.no/topic/49068-selgesbyttes-engl-screamer-50-combo/#entry624724

Takker for tilbudet, men må opp litt i størrelse :)

Blir nok å sjekke ut 5150 toppen, bare etter å ha sjekket den på Youtube så fikk jeg urgen til å teste den ut. Høres jo helt vill ut.

Det samme synes jeg om Bugera 333XL, Line6'en og jeg må selvfølgelig prøve ut ENGL'en som ble nevnt, har hørt mye bra om ENGL, men har aldri fått testa det ut :/

Takker for veldig bra svar, alle sammen :D - Da er det bare også prøve å finne plasser som har disse så jeg får testa det ut. (Jada, hvis noen har noen ideer på sjapper i Oslo/Østfold utenom Myrbraathen og 4Sound som har noe av dette så bare si fra! Skal prøve å overgå latskapen min og google litt selv, men)

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor du har tenkt å bruke ampen siden en Engl på 50 watt er "for lite".
Kjører en peavey 6505 (nyere 5150) med et 2x12 cab, såvidt jeg fikk lov til å bruke den live. Det blir såppass høyt att man som regel ikke får skru frem godtonen.

Viss det finnes PA-anlegg som brukes til å mikke opp forsterkere; går knapt bra med 50-wattere. Dersom du skal øve høyt i øvingslokalet med en svært over the top høylydt trommis, da er en 120 watt rørtopp ganske morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor du har tenkt å bruke ampen siden en Engl på 50 watt er "for lite".

Kjører en peavey 6505 (nyere 5150) med et 2x12 cab, såvidt jeg fikk lov til å bruke den live. Det blir såppass høyt att man som regel ikke får skru frem godtonen.

Viss det finnes PA-anlegg som brukes til å mikke opp forsterkere; går knapt bra med 50-wattere. Dersom du skal øve høyt i øvingslokalet med en svært over the top høylydt trommis, da er en 120 watt rørtopp ganske morsomt.

Tenker å ha en til både øving (med høylytt trommis? :P) i tillegg til å kunne bruke den på fremtidige gigs.

Jeg må klare og spille sammen med den andre gitaristen vår og han pumper en Marshall JVM800 med 4x12 kabinett, og forsterkeren jeg har nå dabber veldig ut midt oppi lyden av forsterkeren hans + trommer. Ampen jeg har nå er 100W, men mulig den er crappy i forhold, det veit ikke jeg.

Har aldri testa ut en Engl på 50 watt, men ser for meg at å gå ned i watt og størrelse ikke er løsninga på problemet? - Nå er vel JVM800 også 100 watt hvis jeg ikke tar helt feil, men lyden min forsvinner omtrent. Kan heller ikke skru lyden på ampen hans særlig ned siden vi trenger et visst volum med tanke på trommene..

Men hvis du har noe å lære meg angående watt og amps så bare fortell, jeg har ikke brydd meg veldig om det, begynte i band for 2 uker sida så har bare hatt ampen min hjemme til nå, å den har fungert kjempe da ;) men prøver å lese litt og lære, er vel på tide nå, hehe.

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.