Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett/topp for metal?


Anbefalte innlegg

50 "rør"-watt spiller som regel sinnsykt høyt. Jeg er tidligere eier av Engl Screamer comboen som Nameless selger. Alene kan den lett konkurrere med 100W gjennom 412. Jeg har prøvd og medgitaristen, som spilte gjennom en 100 watts Marshall JCM900-topp med Orange 412-kabinett, kommenterte til hvor høyt den spilte i forhold til størrelsen. Det eneste du kanskje vil savne er bunndraget og "omph"-en som selvfølgelig er heftigere fra et 412-kabinett enn en openback 112-combo.

Endret av sagi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 "rør"-watt spiller som regel sinnsykt høyt. Jeg er tidligere eier av Engl Screamer comboen som Nameless selger. Alene kan den lett konkurrere med 100W gjennom 412. Jeg har prøvd og medgitaristen, som spilte gjennom en 100 watts Marshall JCM900-topp med Orange 412-kabinett, kommenterte til hvor høyt den spilte i forhold til størrelsen. Det eneste du kanskje vil savne er bunndraget og "omph"-en som selvfølgelig er heftigere fra et 412-kabinett enn en openback 112-combo.

Ok, så den spiller like høyt/høyere, men hvordan er ''trøkket''?

Når jeg skrur høyt opp på komboen min, så blir det bare høyt, mens ''trøkket'' fra kabinettet til kameraten min overdøver så jeg sitter igjen med en nærmest desperat skriking som prøver å komme igjennom dypet fra Marshallen. - Jeg kan helt sikkert teste ut ENGL'en, for jeg har som sagt aldri testa den ut og det er ikke meninga å tråkke på noen tær her, som sagt så er jeg ganske fersk i samspilling siden jeg har spilt mest for meg selv tidligere.

I tillegg er jeg som sagt i utgangspunktet på utkikk etter en topp + kabinett.

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om å tråkke på tær her. Du ønsker å lære, og det er mange her som kommer med nyttig informasjon om dette med utstyr i bandsammenheng. :)

Det er stor forskjell på hvordan du skrur lyden din hjemme alene, og hvordan du blir nødt til å skru lyden din i bandsetting. Du må garantert skru en annen lyd enn det du nødvendigvis hadde gjort hjemme i stua, bare for å komme deg frem i lydbildet og "ta din plass".

Men hvis du har noe å lære meg angående watt og amps så bare fortell, jeg har ikke brydd meg veldig om det, begynte i band for 2 uker sida så har bare hatt ampen min hjemme til nå, å den har fungert kjempe da ;) men prøver å lese litt og lære, er vel på tide nå, hehe.

Endret av Nameless
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser (og vet) at det er mye jeg må lære meg.
Men virket som det brygga opp til storm her, så jeg tenkte jeg skulle si jeg ikke ville tråkke på noen føtter :P

Men som sagt, jeg trenger det ''trøkket'' samme hva jeg velger.

Mørk og varm clean.
Hissig overdrive.
Som skal låte bra uansett om det spilles _høyt_.

^ Om den ENGL ampen kan gjøre dette, så er det ikke meg imot og teste den ut, for all del.
Men var i hovedsak ute etter topp og kabinett.


Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den beste på utstyr her omkring, men det er vel som regel sånn at røramper låter best på høyt volum?

Mulig, jeg er enda verre med tanke på kunnskap om utstyr, er jo en grunn til at jeg ble medlem i forumet.

Tenkte jeg kunne lære en del her. - Min er ikke en rør-amp, vet bare at den ikke høres bra ut på høyt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen du ikke får nok trøkk med en 50w, da... Kanskje jeg skal begynne å gå i kirken :P

Uansett, ENGL'n som du har fått presentert her er et kjempevalg etter alt jeg kan skjønne. Jeg ville til og med anbefalt deg noe mindre, min trauste 22w får sjelden oppleve å kjøre for fult.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan en 50watter blir for lite.

Selv spiller jeg på 180W og har den andre gitaristen i bandet spiller på en 5150 på 120W.

Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg til å benytte alle de 180 wattene mine.

Helst skulle jeg hatt en 30watter, slik at jeg fikk melka den for juice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvordan en 50watter blir for lite.

- Har forstått det nå.

Skal teste den ut hvis jeg får muligheten.

Men nå var det i grunn snakk om topp og kabinett, ikke en kombo (rør, eller ikke)..

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar combo vs. stack debatten også jeg!

Combo:

+ Lettere å transportere (du skulle bruke hjemme og i lokalet?).

+ Lettere å få plass til i hjemmet.

+ Greiere å mikke opp live (1X "x")

Stack:

+ Ser tøft ut.

- Stort og jævlig.

- Får aldri mikket det "rettferdig" opp.

- Ekstra ledninger

Trøkket har jeg utelatt å nevne fordi det trenger å utdypes. I bandsammenheng er ikke trøkket det viktigste, da skal instrumentene utfylle hverandre og ikke stjele av hverandres frekvenser. En forsterker som bøtter ut med bass og trøkk er fett når du spiller alene, men ikke i band. Det viktigste der er at lyden din sitter i mixen.

Jeg vil sterkt anbefale å kjøpe en combo. Jeg har hatt stack jeg også, det ser fett ut, men er kjempe upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett meg hvis jeg tar feil, men det virker som om det mangler en begrunnelse på hvorfor du på død og liv skal ha stack. Er det kun fordi de kule gutta har det, eller er det fordi combo er uaktuelt pga. At det ser pinglete ut i forhold til et stack?

Selv har jeg stack, men kan med hånda på hjertet si at jeg skulle ønske at det fantes en combo-utgave av ampen min.

Det er jo lyden man bør være på utkikk etter. Så hvorfor alle comboer blir avslått uten videre, skjønner jeg ikke helt. Samtlige comboer foreslått i denne trådem vil for det første være mer bang for bucksa i forhold til toppene og kabinettene foreslått, og det hersker etter min mening ingen tvil om at de atpåtil låter bedre også.

Endret av condemned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.