Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinett/topp for metal?


Anbefalte innlegg

Rett meg hvis jeg tar feil, men det virker som om det mangler en begrunnelse på hvorfor du på død og liv skal ha stack.

Føler det er litt bak mål at jeg må ha en begrunnelse ovenfor andre, på hvorfor jeg vil ha et stack.

Men jeg vil ha et stack fordi den andre gitaristen har det, i tillegg til at jeg aldri har hatt ett og det er noe jeg vil teste ut.

Poenget med hele denne tråden var at jeg skulle få noen tips om hvilke stack som fungerer til metal, ikke at det skulle bli en diskusjon på hvorfor jeg ikke ønsker å kjøpe meg en combo, eller på hvorfor jeg avslår tanken på en combo. :unsure:

Endret av kidCha0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er litt bak mål at jeg må ha en begrunnelse ovenfor andre, på hvorfor jeg vil ha et stack.

Men jeg vil ha et stack fordi den andre gitaristen har det, i tillegg til at jeg aldri har hatt ett og det er noe jeg vil teste ut.

Poenget med hele denne tråden var at jeg skulle få noen tips om hvilke stack som fungerer til metal, ikke at det skulle bli en diskusjon på hvorfor jeg ikke ønsker å kjøpe meg en combo, eller på hvorfor jeg avslår tanken på en combo. :unsure:

Det jeg tror folk flest her mener er vel heller det at du bør fokusere mer på å få noen tips om hvilke amper som fungerer til metal, enn det å bare få tips om stacks. Vær heller litt mer åpen for forslag til gode amper til ditt bruk. :)

Men for all del. Hehe.

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler det er litt bak mål at jeg må ha en begrunnelse ovenfor andre, på hvorfor jeg vil ha et stack.

Men jeg vil ha et stack fordi den andre gitaristen har det, i tillegg til at jeg aldri har hatt ett og det er noe jeg vil teste ut.

Spør du om råd, får du det.

Grunnen til at flere foreslår combo er fordi flere har vært gjennom masket med stack. Det er et velment tips, gitt fordi folk ønsker at du skal ha en god opplevelse med utstyret ditt.

Ingen her inne venter på dagen du skal kjøpe combo også tenker de med seg selv: "ha, nå fikk vi idioten til å kjøpe combo! Nå blir han skikkelig missfornøyd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Musikk har butikk i Tåsenveien, og har agentur på Hughes & Kettner. Om du klarer å gå littegrann opp på budsjett vil jeg anbefale deg å sjekke ut H&K Tubemeister 36. Ampen ligger på 8500, også tråler du finn etter et godt, brukt kabinett eller kjøper deg et Harley Benton 2x12 med V30 fra Thomann.

http://norskmusikk.net/produkt/0/hele_produktutvalget/4800020/hughes__kettner_tubemeister_36_head_gitarforsterker.do

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Madamp på ca 15-18W rør som spiller høyere enn de fleste 100-200W transistorene jeg har prøvd :P

I rørforsterkere handler det mest om headroom og dynamikk når man snakker om effekt/wattstyrke.. Ikke volum!
50-100W er godt nok til det meste :)

VIlle gitt ENGL en sjanse ihvertfall.. Lenge siden jeg spilte på Screamer, men husker ihvertfall at det var en ganske allsidig og god forsterker for pengene. Men jeg hadde nok heller kjøpt en ENGL Blackmore eller lagt på penger og spanta på meg en ENGL Savage. Hadde en ENGL Fireball før som låt helt ekstremt bra, men var for midscooped. Kjøpte meg en JVM og er meget fornøyd. Men den skal erstattes av en Savage når jeg har råd til det.

H&K og Blackstar er også mye amper for pengene!

Skal du ha et rent metamonster, så er jo 5150/6505 en sikker vinner :)

MItt tips er å prøve ALT du kommer over og gi alt en sjanse, på den måten finner du ampen som er laget for deg. Jeg kan liste mange titals gode amper, men alle låter bra men likevel veldig forskjellig fra hverandre.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stack er fett dersom du slipper å flytte det, allerede har en gigantisk bil og kjempekrefter, men det er en del bakdeler også som nevnt over her. Et annet fett alternativ er å kjøpe en combo rørforsterker med flere utganger. Dersom du opplever å ikke høre deg selv på øving (sjelden noe problem, jeg har nedgradert til en 18w rørtopp men synes fremdeles den spiller for høyt selv om volumet står lavt) så kjøper du et høyttalerkabinett med 4x12 og setter comboen oppå. Dersom du fremdeles ikke hører deg selv skikkelig da er det sannsynligvis hørselen eller plassering din ift forsterkeren som egentlig er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler også om hvordan du skrur lyden.
Kjører du på med feil miks på ampens EQ i bandsammenheng, vil du drukne i frekvensene til de andre.

Det som høres fett ut på gutterommet, alene eller whatever når du ikke spiller med andre - vil ikke alltid funke så bra med andre instrumenter som har definerte frekvensområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.