Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strøm/støt!


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Fikk en ubehagelig opplevelse på øving i går. Fikk strøm gjennom gitaren. Gjennom strengene. Også på forsterkeren når jeg skulle justere den. Veldig ubehagelig.

Noen idéer hvor dette problemet kan ligge. Er det som regel forsterker?

Brukte en ny skjøteledningspad og en ny wah wah pedal, ellers så var det det vanlige oppsettet som har funka helt fint før.

Alle støpsel er jorda i rommet. Mulig feilen kan ligge i den nye skjøteledningspaden?

Men selv uten jording så skal man vel ikke få støt, hvis forsterkeren er helt i orden? Jording er vel en sikkerhetsordning som skal lede strøm til jord hvis det skulle oppstå en feil?

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Du bruker vel ikke noe phantomspenning? Feilen kan ligge i forsterkeren, men kan også ligge på nettspenningen på øvingsstedet deres eller i skjøteledningspadden. Veldig lurt å få dette sjekket av en elektriker så fort som mulig!

Edit: Ja, jordingen skal fungere slikt som du nevner. Men gitaren er også jordet. Samme med gitarkabelen som kobler jord fra forsterker til gitar. Var det noen andre i bandet som opplevde noe?

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ubehagelig opplevelse på øving i går. Fikk strøm gjennom gitaren. Gjennom strengene. Også på forsterkeren når jeg skulle justere den. Veldig ubehagelig.

Noen idéer hvor dette problemet kan ligge. Er det som regel forsterker?

Brukte en ny skjøteledningspad og en ny wah wah pedal, ellers så var det det vanlige oppsettet som har funka helt fint før.

Alle støpsel er jorda i rommet. Mulig feilen kan ligge i den nye skjøteledningspaden?

Men selv uten jording så skal man vel ikke få støt, hvis forsterkeren er helt i orden? Jording er vel en sikkerhetsordning som skal lede strøm til jord hvis det skulle oppstå en feil?

Noen som har noen tips?

Feilen kan ligge i forsterker, strømkabel til forsterker, strømpad, stikket, kablingen fra stikk til sikringsskap, eller kabling fra skap til jordingspunkt. Selv om stikket ser jordet ut på utsiden så er det ikke sikkert det er det. Og selv om stikket er koblet riktig når du åpner det, så kan det være dårlig kontakt bakover i kjeden.

Du kan få støt selv om forsterkeren er helt i orden, hvis "jordingen" forsterkeren ser ikke er den samme jord som føttene dine står på. Da er det noe feil på strømanlegget i rommet.

Ellers er det helt riktig som du sier, at jording av chassis på forsterkeren din er en sikkerhetsordning.

Du kan prøve å bytte strømkabel til forsterker eller strømpad, eller måle disse med et multimeter. Det skal måle 0 ohm motstand gjennom pad og kabel. Du kan også prøve å måle spenning fra hver side av fasen til jord i stikket ditt. Her skal det være ca. 115VAC på hver side. Og så kan du skru opp stikket og se om ting er koblet til. Hvis ting ikke er koblet riktig, eller hvis målingene dine er rare, ringer du elektriker for å få fikset hele anlegget. En feil av denne typen kommer sjelden alene.

Oi! Du bruker vel ikke noe phantomspenning? Feilen kan ligge i forsterkeren, men kan også ligge på nettspenningen på øvingsstedet deres eller i skjøteledningspadden. Veldig lurt å få dette sjekket av en elektriker så fort som mulig!

Edit: Ja, jordingen skal fungere slikt som du nevner. Men gitaren er også jordet. Samme med gitarkabelen som kobler jord fra forsterker til gitar. Var det noen andre i bandet som opplevde noe?

Bortsett fra et godt råd om elektriker så er det ikke så mye som stemmer her.

Du får aldri støt fra fantommating, hvis det er dette du mener med "phantomspenning". Fantommating gjøres på hot og cold på balanserte signaler, og er referert til skjermleder. Passive mikrofoner og annet utstyr du kobler med fantommatet XLR vil derfor aldri se noen spenning i det hele. Denne tråden, derimot, handler om gitar, og det går mannsaldre mellom hver gang gitarister bruker XLR og balanserte signaler til gitarene sine.

Hvis noen tror de har fått støt fra fantommating så har de egentlig fått støt fordi de har laget en bro mellom ulike jordreferanser, for eksempel noe utstyr med referanse og noe utstyr uten. På den typiske norske konsertscene så skjer dette når FOH og mikrofonene henter strøm fra et stikk nær FOH, mens gitaristene og backline henter strøm fra et stikk oppe på scenen. Ofte går disse på forskjellige kurser hvor det kan være ulikt jordpotensiale, og gitaristen kan dermed få støt fra mikrofonen når han holder i gitarstrengene, og dette potensialet lades ut mellom munnen og fingrene hans. Løsningen på dette problemet er at FOH henter strøm fra samme kurs som backline, men dette er way off topic.

Feilen kan ikke ligge på nettspenningen. Den ligger sannsynligvis i manglende eller dårlig referanse.

Gitaren er ikke jordet, men den kobles vanligvis til en forsterker som kan være jordet. Gitarkabelen er heller ikke jordet, den er skjermet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, jeg har uttalt meg dårlig og brukt ordet "nettspenning" som strøm "hvor som helst" helt fra sikringsskap og til skjøtekabler med stikk. Men takk for rettelse!

Nå vet jeg hvertfall hvorfor jeg har fått støt med utstyr som har krevd phantommating før også. Dette løste teknikeren med en teip over jordinga. "Smart".

Gitaren(e) min(e) har jo jordingspunkter og det er vel koblet til -/jordingspunkt? Er ikke minus og jordingspunktet i forsterkeren det samme?

Correct me if I'm wrong=)

Endret av RalphDarwin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starter med å skifte ut paden, da den er det eneste nye i kjeden.

Lokalet er en skole, så jeg håper de har det elektriske anlegget sitt i orden.

Det var ingen andre som oppdaget noe.

Jeg brukte vokalisten til å justere forsterkeren, og han merka ingenting ;) .

Det skal også sies at han hadde sko på ,og ikke jeg. (jeg tok dem på meg etterpå!)

Men det er altså helt utelukket at det er noe feil med gitaren? Siden jeg har "mekka den sjæl".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tips som vil forhindre farlig strømspenning gjennom strengene hvis det oppstår en feil på noe utstyr. Man vil kjenne litt, men det vil ikke være (livs)farlig:

Lodd sammen kondensatoren og motstanden i parallel (side ved side), og ha dette mellom jordledningen til strengene. Når man bruker aktive pickuper som ikke trenger jording til strengene, som EMG, trenger man ikke dette. Dvs - man får ikke støt gjennom strengene med EMG pickuper.

http://www.ebay.co.uk/itm/0-001-F-500V-20-Hi-Q-Ceramic-Disc-Capacitor-pk-2-/130845996147

http://www.ebay.co.uk/itm/Resistors-220K-Ohm-0-5W-pk-5-/130845996043?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item1e7707740b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan regne med at menneske har 1M motstand, som spenningen møter. Dersom man har enda en 1M i serie vil, ved eventuelle strømmer, halvparten av spenningen fordele seg på hver av motstandene, og man får halvparten så sterk spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en ubehagelig opplevelse på øving i går. Fikk strøm gjennom gitaren. Gjennom strengene. Også på forsterkeren når jeg skulle justere den. Veldig ubehagelig.

Noen idéer hvor dette problemet kan ligge. Er det som regel forsterker?

Brukte en ny skjøteledningspad og en ny wah wah pedal, ellers så var det det vanlige oppsettet som har funka helt fint før.

Alle støpsel er jorda i rommet. Mulig feilen kan ligge i den nye skjøteledningspaden?

Men selv uten jording så skal man vel ikke få støt, hvis forsterkeren er helt i orden? Jording er vel en sikkerhetsordning som skal lede strøm til jord hvis det skulle oppstå en feil?

Noen som har noen tips?

Husker at en ung, spirende gitarist fra mitt hjemsted lånte sin fars Fender en gang på en bandøving medsitt første band). I løpet av øvinga, som faren overså, fikk han elektrisk støt og stoppet opp i spillinga og klaget sin nød. Da brøt faren inn med følgende: Det e da en elektrisk gitar, din tufs!!! :D Er ikke alltid at foreldre kan stille opp med løsninger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.