Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY gitar - HSH - Audi grå


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har hatt lyst til å sette i sammen en gitar en stund nå.

Da også og få denne lakkert i samme farge som bilen min, en Koksgrå Audi A4:

post-9164-0-97916600-1360504141_thumb.jp

så når GFS hadde super salg på ukjente kropper og halser så slo jeg til.. for totalt 50dollar for kroppen og halsen var det ikke mye som kunne gå tapt.?

Dette er altså kropper og halser fra en stor gitar fabrikk som GFS har kjøpt opp:

Now let’s have an understanding between us, OK?? Everything here is the result of the Great Recession of 2009. Guitar brands from all over the world, faced with dwindling sales and depleted cash, cancelled their orders with factories all over the world. The factories STOPPED production, so they wound up with some routed but unfinished pieces, some finished but un-assembled pieces, and some completed guitars that got disassembled to harvest the metal parts. We bought it ALL. So UNDERSTAND my friends…. NOTHING here is brand new and shiny- we DO sell brand new and shiny warranted parts on our site for a little bit more money. These are all at the very least scuffed up with minor scratches, at the worst they either need luthier skills to finish or need to be stripped and refinished. PRICED ACCORDINGLY.

Så jeg tenkte at for disse prisene kan det være verdt et forsøk, om det blir krise kan jeg bruke hardware'n jeg også kjøpte på en annen gitar senere. (Kjøpe en brukt classic vibe strat eller noe)

Så jeg bestilte da følgende:

post-9164-0-25435200-1360504225_thumb.jpGN008 Import Strat/Tele nut- Black Lo-Friction Polycarbonate Pre-slotted 43mm

post-9164-0-60371500-1360504222_thumb.jpK34 Pair Nickel Butterfly Strat String Trees complete
post-9164-0-98707200-1360504222_thumb.jpK03 Ultra Thick Black Neck Plate with Screws for Strat/Tele
post-9164-0-33961400-1360504223_thumb.jp E52 Gotoh Style Tuxedo Finish Tuners, Black with White Mother of Pearl Button
post-9164-0-66318000-1360504223_thumb.jp D19 Gloss Black Wilkinson Stainless Saddle trem- Fits ALL Strats.
post-9164-0-23612900-1360504224_thumb.jp477_1 HSH Configured Double Cutaway Style Body
post-9164-0-79894100-1360504224_thumb.jp287_13 Maple Neck With Maple Fingerboard Cream Headstock

Så etter et par uker kom da delene :D

post-9164-0-69916300-1360504149_thumb.jp

Jeg begynte først å installere stemmeskruene, dette gikk da smertefritt siden hullene i headstocken var perfekt størrelse:

post-9164-0-06996300-1360504158_thumb.jp

Så var det nut'a.. denne var alt for bred så her måtte det MYE pussing til.. litt etter litt så jeg ikke tok for mye.

post-9164-0-36381800-1360504165_thumb.jp

So far so good..

post-9164-0-63075800-1360504171_thumb.jp

Så var det over til tremoloen.. dette var det mye mer jobb med en jeg hadde trodd..

jeg kjøpte denne litt dyrere typen til Wilkinson som skulle passe på alt av strats, både usa, asia, japan, mexico you name it.. problemet var at denne kroppen jeg har var noe helt annet.. så hullene var milevis unna for å passe.. så da måtte jeg fylle disse.


Dette ble gjort på en enkel men effektiv måte.. step 1: masse trelim nede i hullet, step 2: stapp nedi så mange tannpirkere som overhodet mulig..

post-9164-0-56377600-1360504178_thumb.jp

Jeg lot da denne tørke over natta og begynte å skjære og pusse ned det som stakk over resten av kroppen.

post-9164-0-08866500-1360504187_thumb.jp

Litt fin puss til slutt:

post-9164-0-42460000-1360504194_thumb.jp

Nye hull borret og brua installert:

post-9164-0-71427200-1360504200_thumb.jp

Så da var alt av hardware installert, også disse "String trees" som holder strengene nede på oversiden av nut'a ble installert etter brua.

Jeg intonerte så brua og koblet i en epiphone humbucker jeg hadde liggende for å teste litt.

post-9164-0-97439100-1360504208_thumb.jp

Tapen er fordi jeg ikke fant noen skruer til å holde humbuckeren på plass :P

En så lenge låter gitaren overraskende bra med denne egentlig ubrukelige humbuckeren fra en Epiphone SG special.

Problemet er at selv om gitaren er intonert og spiller rent nedover halsen, og i barregrep / 5r grep osv så låter åpne grep som E, C, D, G osv helt jævlig..

jeg vil tro at dette skyldes at nut'a ikke er intonert så på Torsdag skal jeg ta med gitaren ned til den lokale musikk forretningen så en gitar tech kan se over gitaren og justere truss-rod, nut'a og finjustere intoneringen.


Hvis da gitaren mot alle odds spiller rent og holder stemningen så blir det å plukke hele greie i fra hverandre igjen så pusse ned hele kroppen å klargjøre den for lakkering da den skal lakkeres samtidig som jeg skal lakkere noen speilkapper til bilen i samme farge :)

Men jeg ønsker også en glossy finish på halsen.. ser så billig ut, når det er ubehandlet treverk.. så jeg lurer på at om jeg maskerer alle fretsa, så lar lakkereren fyre på med vanlige klarlakken han ellers vil bruke på kroppen og bildelene over halsen om det vil ha noen innvirkning på spillbarheten? altså om jeg må slipe alle båndene etterpå da? eller om klarlakken bygger så lite at ikke har noe å si ?

Hvis da gitaren er spillbar vil jeg koste på den litt bedre elektronikk også, så jeg har tenkt ut følgende combo:

Dream 90 i neck:

post-9164-0-05772100-1360504221_thumb.jp

Dream 180 i bridge:

post-9164-0-02596600-1360504222_thumb.jp

Så kanskje en texas special strat pickup i midt?

så blir det vel hvordan jeg skal koble opp alt dette da jeg skal ha litt diverse coiltap osv. men får se på det senere :)

Custom headstock decal må også på plass..

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å maskere båndene. Lakken slites bort veldig fort. Hvis du vil, kan du skrape over båndene først med noe "passe skarpt" før du setter på strenger.

Okey, selve metall "fretsa" du tenker på da sant?

er litt usikker siden klarlakken som brukes på bil er jævlig hard.. men den vil vel kanskje ikke feste seg noe særlig på bart metall, eventuelt bare maskere en liten stripe helt på toppen så pusse rundt kantene av båndet etterpå.

Men blir ingen problem med klarlakk rett på treverket på båndene der? tipper det bygger såpass lite at ikke har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av verdens gitarer lakkes jo med billakk fra før. Jeg tenker på selve "fretsa", ja. Det er jo slik fabrikkene lager halser der gripebrettet lakkeres.

Forresten, du bør nok regne med å legge noe primer over området der du har fylt opp, og har bart tre. Men kanskje lakkereren din tar seg av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føles halsen ellers? Har lurt på å handle på det salget selv, bare noe passende dukker opp.

Hva ble fraktkostnadene på kroppen og halsen?

69,40 dollar i frakt ga jeg for alt.

Frakta ble også ikke tatt med i verdien på sendinga så jeg slapp unna med 300kr i moms og gebyrer.

Halsen føles helt ok i grunn, fretsa var slipt ganske bra, men jeg tok en kjapp runde med 150papir over kantene så det ble helt smooth.

Ellers er det jo slotta ut til et fret nederst som ikke var der, dette er nok et spor som har blitt skjært feil som sikkert er grunnen til at halsen ble kassert og solgt billig.

Men det har jo ingenting å si for spillbarheten til halsen.

Ellers føles den helt "ok" men jeg liker at det er litt lakk på halsene så føles litt billig ut for min del enda da den er ubehandlet.. men blir nok et helt annet kvalitets inntrykk når jeg får på klarlakk over hele så litt stålull bak.

Men alt i alt føles gitaren helt ok, litt som en litt bedre Squire men når ikke helt opp til classic vibe gitaren enda, mye pga mangel på finish..

Men ja total kostnaden med elektronikk og lakk blir vel ca 2500 for min del, så vil tro at den til slutt blir vært det.

Så mye av gleden ligger nok her at man gjør det meste selv, bryr man seg ikke om det å vil bare ha en god gitar og evt bytte ut litt elektronikk er jo en classic vibe et bedre valg.. men blir ikke helt det samme ;)

når jeg tenker på det har jo classic vibe gitarene pickups som er identiske med toneriders så kanskje ikke noe vits det heller.. :P

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje :)

kjører med bare klarlakk på denne da jeg ønsker type helt hvit neck men med glossy finish..?

type slik:

00064727.jpg

Vil tro det er noe slikt de har gjort for å få en slik finish? bare pusse halsen helt "hvit" så spraye over klarlakk ?

Vil tro at olje ikke får samme feelinga som en lakkert finish.. jeg liker faktisk at det er lakkert, både bak på halsen og på fingerboardet

fordelen videre er jo at du slipper vedlikehold med å smøre halsen samt når du sliter gjennom klarlakken så treverket der du sliter gjennom blir mørkt så ser det ekstremt tøft ut :D

Tenkte skulle se på et par fendere med slik finish jeg vil ha på Torsdag når leverer gitaren til justering av Nut, mener de har bare klarlakk utenpå?

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt lys hals ser jo ser jo ut som en cheapo IKEA-hylle uansett om det er lakkert eller ikke, mye bedre med litt «vintage tint» :)

Tja smak og behag..

Jeg synes grå fargen desidert blir best mest lysest mulig hals, fargen blir jo veldig lik den grå clapton strat'n som også har tilnærmet helt lys hals.. synes det bare ser deilig ut, så får den heller få litt sliten look når man har spilt seg gjennom klarlakken litt steder som da blir mørke :P

PewterEricClaptonStrat.jpg

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har gitaren vært en runde med Pluto nede på Gjøvik Musikk.

Så da har han filt nøtta skikkelig, intonert brua litt bedre en hva jeg kan selv og justerte truss-rod.

Så da ble konklusjonen at ikke er noe problem med å få denne til å bli en god gitar :D

Ble helt konge å spille på med litt lavere strenge høyde.

Var veldig spendt på hvor godt den holdt stemminga med tremolo bru osv men dette er vist ikke noe problem i det heletatt ^_^

har "voldtatt" vib armen nå og den spiller fortsatt rent, noe som er et stort pluss!

Så da gasser jeg bare på videre da jeg er utrolig fornøyd med spillbarheten nå.

Blir det å bestille pickups, brytere og div så demontere hele gitaren igjen å gå løs på nedpussinga før det blir lakkering ^_^

så må jeg få laga meg et design til headstock dekalen :wub:

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.