Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Adler 12-strengs bass


MrWalker

Anbefalte innlegg

Når det gjelder store basser med mange strenger så sjønnereg ikkje heilt poenget :blink: det er greit att det ska være muligheter og sånn men allvorlig .....kor mange klarer og spille på ein 12 strengs bass ?? og kem bruker det på konserter????? det blir liksom litt mye .... min meining er att det er bedre og bli god på 4 eller 5 strengs bass enn og gå så mue lengre en det.... :D

At du ikke skjønner poenget betyr at en slik bass ikke er for deg.

Men du foretrekker kanskje en synth foran et piano fordi det er passelig mange tangenter? Jeg mener at det er bedre å bli god på 12 tangenter enn å slite med alle 70. (Pun intended) ;)

Poenget er at enkelte musikere bruker instrument til noe mer enn å spille bass-riff. Disse bassen blir bl.a. ofte brukt til tapping-teknikker, og da har man en helt annen rekkevidde, og instrumentet går nærmest inn i Chapman stick-verden. Og det som er motivasjonen for Gary Goodman som fikk laget den Adler-bassen vi begynte denne tråden med, var at han ønsket et instrument med samme toneomfang som et piano.

Og hvorfor skulle det bli feil? Glem "bass", tenk "instrument." da blir antallet strenger litt underordnet.

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det gjelder store basser med mange strenger så sjønnereg ikkje heilt poenget :blink: det er greit att det ska være muligheter og sånn men allvorlig .....kor mange klarer og spille på ein 12 strengs bass ?? og kem bruker det på konserter????? det blir liksom litt mye .... min meining er att det er bedre og bli god på 4 eller 5 strengs bass enn og gå så mue lengre en det.... :D

At du ikke skjønner poenget betyr at en slik bass ikke er for deg.

Men du foretrekker kanskje en synth foran et piano fordi det er passelig mange tangenter? Jeg mener at det er bedre å bli god på 12 tangenter enn å slite med alle 70. (Pun intended) ;)

Poenget er at enkelte musikere bruker instrument til noe mer enn å spille bass-riff. Disse bassen blir bl.a. ofte brukt til tapping-teknikker, og da har man en helt annen rekkevidde, og instrumentet går nærmest inn i Chapman stick-verden. Og det som er motivasjonen for Gary Goodman som fikk laget den Adler-bassen vi begynte denne tråden med, var at han ønsket et instrument med samme toneomfang som et piano.

Og hvorfor skulle det bli feil? Glem "bass", tenk "instrument." da blir antallet strenger litt underordnet.

ja eg sjønner deg.....mn eg holder meg til 4 strengs bass eg kan få mye bra ut av det og hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja eg sjønner deg.....mn eg holder meg til 4 strengs bass eg kan få mye bra ut av det og hehe

Eg har en 7-strenger... det er absolutt nok for meg (og kanskje litt i meste laget, til og med) :D

Jeg trives best med 5-strengere, gjerne stemt E-C, selv om 6-strengere også er interessant.

Så det er klart at dette er individuelt. Er bare litt lei av å diskutere "fler-strengs" basser på denne måten, så tok vel litt av. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja eg sjønner deg.....mn eg holder meg til 4 strengs bass eg kan få mye bra ut av det og hehe

Eg har en 7-strenger... det er absolutt nok for meg (og kanskje litt i meste laget, til og med) :D

Jeg trives best med 5-strengere, gjerne stemt E-C, selv om 6-strengere også er interessant.

Så det er klart at dette er individuelt. Er bare litt lei av å diskutere "fler-strengs" basser på denne måten, så tok vel litt av. :D :D

ja det kan bli mue vist alle sier sin mening om dette temaet for her er det mange forsjelige meninger.... B):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan bli mue vist alle sier sin mening om dette temaet for her er det mange forsjelige meninger.... B):lol:

Det er greit for meg at folk har meninger, og de må vi gjerne diskutere.

Det jeg blir så fordømrade lei av er utsagn som "Det er for mange strenger," eller "basser skal ha 4 strenger," eller "Det er ikke en bass lenger."

Det er nemlig ikke en mening. Det er en fordom eller subjektiv oppfatning (for å si det litt penere). :)

En mening bør man kunne begrunne noe mer. Jeg kan f.eks. si at for meg vil ikke en 12-strenger fungere, fordi jeg a) ikke har behov for den rekkevidden, B) teknikken min tillater meg ikke å spille effektivt på et sånt instrument, c) jeg kan ikke tappe, d) jeg har ikke råd. :)

Det blir det samme som om folk sier til meg "Du trenger ikke mer enn 1 bass."

Jo, det gjør jeg. Det er mulig ikke DU trenger det, men JEG trenger det. :) Jeg kan også begrunne hvorfor. Jeg kan også begrunne hvorfor jeg mener det er nyttig å ha flere enn 4, selv om jeg kan være enig i at det ikke nødvendigvis er nødvendig.

Jean Beaudin har mange basser, og for Jonki blir det for mange basser. Det blir det øyensynlig hverken for Jean Beaudin eller lommeboka hans. ;) Hva som er nødvendig eller unødvendig er det vanskeligere å si noe om.

Jaja... nok om det. :)

Jeg kunne godt tenkt meg flere basser for min del. Får nok aldri "nok". ;)

Nå kan dere diskutere hva som er "nok" basser. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stilen med å spille 4 strengers bass :D

Til å begynne med var jeg en sånn "4 strenger er nok"-type. Men jeg må innrøm at med tiden fått veldig lyst på en 6 strengers. Kunne tenkte meg muligheten til å spille litt mer variert :D

Men, jeg vil nok alltid like spinkle 4 strengers bass best!

Det er ingenting som synet av halsen på en Jazz Bass:D Jeg blir helt betatt av det :P

Endret av Leonard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de av dere som lurer på hvordan han bruker disse bassene, så se her:

http://www.ifilm.com/ifilmdetail/2684711?h...2&htv=12&htv=12

Ganske tøft, synes nå jeg, i hvert fall. :)

EDIT: Og her, også:

http://www.myspace.com/jeanbaudin

Vakkert, spør du meg!

Jeg kommer aldri til å beherske det der... men du verden så pent det er når det er gjort riktig!

Endret av MrWalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Så er tiden kommet for å gjenopplive denne tråden, siden Yves Carbonne nylig har mottatt sin nye 12-strenger fretless Jerzy Drozd ....bass.....

Flere bilder her på TB.

Etter hva jeg er blitt fortalt, er den stemt fra H00 (det er en oktav under vanlig lav H - det er rundt 15 Hz) og så i kvarter oppover... dvs. H E A D G C F Bb Eb Ab Db Gb eller noe slikt.

Jeg synest den er fin, jeg.

1.jpg

2.jpg

8.jpg

9.jpg

Endret av elros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.