Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Adler 12-strengs bass


MrWalker

Anbefalte innlegg

Må jo fyre litt oppunder denne såkalte ERB-diskusjonen (Extended Range Basses) som ofte foregår på disse Internett-forumene. Alltid like morro å lese de klassiske svarene som "bass skal ha 4 strenger" osv. :D

12str-full.jpg

Les her om hvordan, hvorfor, osv. :) Enjoy (eller ikke... alt etter som!)

http://adlerguitars.com/12string.html

Og denne bassen har et tonalt område som overskrider et piano... de tynneste strengene er tynnere enn dem på en vanlig gitar, de nevner 0.0025' i artikkelen. Ganske heftig.

Min konklusjon er at det nå ikke gir noen mening å utvide med flere strenger, med mindre man gjør intervallet mellom strengene mindre (men da kalles ved instrumentet en harpe?" :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg syntes egentlig det er helt rått. jeg skjønner absolutt poenget med 12 strengers bass, man har evnen til å eksperimentere til de grader (det kan man med en 4 strenger og, men 12 strenger blir sykt :D) og som sagt toneutvalget og varisjonen er helt ekstrem! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes egentlig det er helt rått. jeg skjønner absolutt poenget med 12 strengers bass, man har evnen til å eksperimentere til de grader (det kan man med en 4 strenger og, men 12 strenger blir sykt :D) og som sagt toneutvalget og varisjonen er helt ekstrem! :)

Absolutt! :)

Han stemmer denne fra Bb (en oktav under en "vanlig" fem-strenger) og så i jevne kvarter oppover. Han begynner altså litt under et vanlig piano, og så har han 9 1/2 oktav til rådighet. Et vanlig piano har ca. 10. Han kan m.a.o. spille alt som er skrevet av musikk for piano. :mrgreen:

Jeg beundrer disse gutta for det de står for og mener. Det er mange som synes dette blir helt kokko, men det er ikke det for Garry Goodman og gutta. ;) Jeg ville nok ikke klart å håndtere dette instrumentet, men det betyr ikke at det ikke har livets rett. Jeg kan knapt nok spille piano, for min del, men mener ikke at alle pianoer er sinnsvake på grunn av det... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)  

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Ja, pent er det ikke :)

For min del går grensen definitivt ved 7... og 6 er veldig ok. :) Trenger ikke være så dyrt heller, og Fodera er jo top-of-the-line! Hvilken Fodera er det han har? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på eksperimentering så kan jeg likegjerne legge ut denne. Ikke sikkert absolutt alle er klar over dette.

http://www.hipshotproducts.com/dright2.jpg

Primus bassisten, Les Claypool, har vibrato-arm på 4-strengs bassen sin. Ser ikkje heilt vitsen i det akkurat. Kan ikkje tenke meg broen klare å holde bassen stemt hele tiden.

Den Adler bassen ligner på en Benavente bass jeg har sett på video. Videoen finnes her: http://www.benaventeguitars.com/main.htm Fyren så spiller heter Al Caldwell. Verdt å se videoene av han. 9 strengs (eller 11, husker ikke helt) bass med midi. Morsomme greier.

Ikke noe jeg kunne tenkt meg ihvertfall. Holder med 5-strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det, forsåvidt.. (det med pianoet).

Men det er vel sånn at bassen har etablert seg som et "eget" instrument under eget navn, og så drar navnet med seg etterhvert som den utvikler seg bort fra den opprinnelige rollen.

Det er jo ikke egentlig en gitar, heller!

Det blir litt det samme paradokset som uttrykkene "Piccolo bass" og "tenor bass." :)

Apropos vib system, så har vel Victor Wooten også en sånn på en av bassene sine. kan ikke tenke meg at stemming er noe stort problem, siden disse folkene bruker det? Har til og med sett en fretless med slikt system, og DET kan vel kanskje ikke være så mye vits i?! :D Men på en båndbass kan jeg forsåvidt se for meg at det kan ha sitt bruksområde. Men ikke noe for meg. :)

Al Caldwell, ja... han er en av noen få som virkelig kan håndtere så mange strenger. Så er det Bill Dickens, Garry Goldman, John Turner og Stew McKinsley... finnes nok flere, også, men disse er de jeg kommer på i farta. Har sett bilder av en 10-strengers Conklin i bruk, og den høyre-håndsposisjonen ser ikke behagelig ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)  

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Ja, pent er det ikke :)

For min del går grensen definitivt ved 7... og 6 er veldig ok. :) Trenger ikke være så dyrt heller, og Fodera er jo top-of-the-line! Hvilken Fodera er det han har? :)

Tror det er en emperor....eller, husker ikke helt, men synes i alle fall den likner mest. Utrolig digg bass ja, og låter kule! Fodera generelt låter jo fantastisk - trenger bare å si Vic Wooten:) Jeg har ingen erfaring med 6 strenger, men i følge lærer'n min er det veldig praktisk i Jazz - man får flere muligheter. John Turner er en dyktig fyr ja...har derimot IKKE sans for Bill DICKens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en emperor....eller, husker ikke helt, men synes i alle fall den likner mest. Utrolig digg bass ja, og låter kule! Fodera generelt låter jo fantastisk - trenger bare å si Vic Wooten:) Jeg har ingen erfaring med 6 strenger, men i følge lærer'n min er det veldig praktisk i Jazz - man får flere muligheter. John Turner er en dyktig fyr ja...har derimot IKKE sans for Bill DICKens...

Nei, Bill Dickens kan ofte låte litt vel "bass-onani" til tider, men han har sine lyse øyeblikk. :D Selv må jeg innrømme at Anthony Jackson alltid har vært en stor inspirasjonskilde. Den mannen kan sine saker! :)

Har vært på flere jazz-konserter der bassistene har brukt Fodera-basser (Matthew Garrison med John McLaughlin, Lincoln Goines med Mike Stern, James Genus med Michel Camilo), og det låter unektelig rått. :) Men så koster det penger, da... jeg for min del føler ikke at det er verdt investeringen, jeg synes jeg låter bra nok på billigere basser (så kan jeg heller unne meg den luksusen det er å ha litt flere). :D Må nok være mer enn en glad amatør for å kunne "forsvare" så dyre instrumenter!

Fant forresten en del bilder av bassisten i Brotherhood of Groove (Stew McKinsley, tror jeg han heter), der han spiller på sin nyeste bass, en 10-strengers Conklin. Synes det ser utrolig lite behagelig ut å spille. Selv er jeg opptatt av at venstrehånden skal ha en helt annen stilling enn det som er mulig på denne bassen. Bare se selv:

BOG-Noho-0161.jpg

No er dette rett nok på den nest nederste strengen, som vel er en H eller noe sånt, men likevel... det er i hvert fall ikke noe for mine hender! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere bassisten i Brotherhood of groove :wink:

Får vondt i håndleddet bare av å se bildet!

Ja, man betaler nok litt for merket. MEN, Wooten låter ikke like fett når han ikke spiller fodera - så den har nok en del å si på lyden. Har også hørt at fodera-preampen har mye å si.

Er forøvrig enig i at flere basser er å foretrekke. På den annen side - med foderaen kan man få de fleste lyder. Men selv om bassen låser som en jazzbass, føles det ikke som en:)

Jeg har bare en bass, men har alvorlige planer i å investere i en Jazz snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tidligere bassisten i Brotherhood of groove :wink:  

Får vondt i håndleddet bare av å se bildet!  

Tidligere?? Han var på turne med det bandet så sent som i februar... da må det i så fall ha skjedd noe siden det! :)

Jeg har faktisk ingen Jazz bass.. burde kanskje hatt det, men jeg har en Grendel som låter omtrent som en, så jeg har ikke savnet en. Hvilken bass er det du har, da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.