Web Analytics
Jump to content

Adler 12-strengs bass


MrWalker

Recommended Posts

Må jo fyre litt oppunder denne såkalte ERB-diskusjonen (Extended Range Basses) som ofte foregår på disse Internett-forumene. Alltid like morro å lese de klassiske svarene som "bass skal ha 4 strenger" osv. :D

12str-full.jpg

Les her om hvordan, hvorfor, osv. :) Enjoy (eller ikke... alt etter som!)

http://adlerguitars.com/12string.html

Og denne bassen har et tonalt område som overskrider et piano... de tynneste strengene er tynnere enn dem på en vanlig gitar, de nevner 0.0025' i artikkelen. Ganske heftig.

Min konklusjon er at det nå ikke gir noen mening å utvide med flere strenger, med mindre man gjør intervallet mellom strengene mindre (men da kalles ved instrumentet en harpe?" :D :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jeg syntes egentlig det er helt rått. jeg skjønner absolutt poenget med 12 strengers bass, man har evnen til å eksperimentere til de grader (det kan man med en 4 strenger og, men 12 strenger blir sykt :D) og som sagt toneutvalget og varisjonen er helt ekstrem! :)

Link to comment
Share on other sites

jeg syntes egentlig det er helt rått. jeg skjønner absolutt poenget med 12 strengers bass, man har evnen til å eksperimentere til de grader (det kan man med en 4 strenger og, men 12 strenger blir sykt :D) og som sagt toneutvalget og varisjonen er helt ekstrem! :)

Absolutt! :)

Han stemmer denne fra Bb (en oktav under en "vanlig" fem-strenger) og så i jevne kvarter oppover. Han begynner altså litt under et vanlig piano, og så har han 9 1/2 oktav til rådighet. Et vanlig piano har ca. 10. Han kan m.a.o. spille alt som er skrevet av musikk for piano. :mrgreen:

Jeg beundrer disse gutta for det de står for og mener. Det er mange som synes dette blir helt kokko, men det er ikke det for Garry Goodman og gutta. ;) Jeg ville nok ikke klart å håndtere dette instrumentet, men det betyr ikke at det ikke har livets rett. Jeg kan knapt nok spille piano, for min del, men mener ikke at alle pianoer er sinnsvake på grunn av det... ;)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)  

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Ja, pent er det ikke :)

For min del går grensen definitivt ved 7... og 6 er veldig ok. :) Trenger ikke være så dyrt heller, og Fodera er jo top-of-the-line! Hvilken Fodera er det han har? :)

Link to comment
Share on other sites

Når vi er inne på eksperimentering så kan jeg likegjerne legge ut denne. Ikke sikkert absolutt alle er klar over dette.

http://www.hipshotproducts.com/dright2.jpg

Primus bassisten, Les Claypool, har vibrato-arm på 4-strengs bassen sin. Ser ikkje heilt vitsen i det akkurat. Kan ikkje tenke meg broen klare å holde bassen stemt hele tiden.

Den Adler bassen ligner på en Benavente bass jeg har sett på video. Videoen finnes her: http://www.benaventeguitars.com/main.htm Fyren så spiller heter Al Caldwell. Verdt å se videoene av han. 9 strengs (eller 11, husker ikke helt) bass med midi. Morsomme greier.

Ikke noe jeg kunne tenkt meg ihvertfall. Holder med 5-strenger.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det, forsåvidt.. (det med pianoet).

Men det er vel sånn at bassen har etablert seg som et "eget" instrument under eget navn, og så drar navnet med seg etterhvert som den utvikler seg bort fra den opprinnelige rollen.

Det er jo ikke egentlig en gitar, heller!

Det blir litt det samme paradokset som uttrykkene "Piccolo bass" og "tenor bass." :)

Apropos vib system, så har vel Victor Wooten også en sånn på en av bassene sine. kan ikke tenke meg at stemming er noe stort problem, siden disse folkene bruker det? Har til og med sett en fretless med slikt system, og DET kan vel kanskje ikke være så mye vits i?! :D Men på en båndbass kan jeg forsåvidt se for meg at det kan ha sitt bruksområde. Men ikke noe for meg. :)

Al Caldwell, ja... han er en av noen få som virkelig kan håndtere så mange strenger. Så er det Bill Dickens, Garry Goldman, John Turner og Stew McKinsley... finnes nok flere, også, men disse er de jeg kommer på i farta. Har sett bilder av en 10-strengers Conklin i bruk, og den høyre-håndsposisjonen ser ikke behagelig ut! :)

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig, men det er så vanvittig stygt:)  

Neida, skjønner de som bruker det - men det er bare ikke min greie.

Kunne allikevel tenkt meg seksstrenger....Lærern min har en seksstrengs fodera, og den er VAKKER!

Ja, pent er det ikke :)

For min del går grensen definitivt ved 7... og 6 er veldig ok. :) Trenger ikke være så dyrt heller, og Fodera er jo top-of-the-line! Hvilken Fodera er det han har? :)

Tror det er en emperor....eller, husker ikke helt, men synes i alle fall den likner mest. Utrolig digg bass ja, og låter kule! Fodera generelt låter jo fantastisk - trenger bare å si Vic Wooten:) Jeg har ingen erfaring med 6 strenger, men i følge lærer'n min er det veldig praktisk i Jazz - man får flere muligheter. John Turner er en dyktig fyr ja...har derimot IKKE sans for Bill DICKens...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en emperor....eller, husker ikke helt, men synes i alle fall den likner mest. Utrolig digg bass ja, og låter kule! Fodera generelt låter jo fantastisk - trenger bare å si Vic Wooten:) Jeg har ingen erfaring med 6 strenger, men i følge lærer'n min er det veldig praktisk i Jazz - man får flere muligheter. John Turner er en dyktig fyr ja...har derimot IKKE sans for Bill DICKens...

Nei, Bill Dickens kan ofte låte litt vel "bass-onani" til tider, men han har sine lyse øyeblikk. :D Selv må jeg innrømme at Anthony Jackson alltid har vært en stor inspirasjonskilde. Den mannen kan sine saker! :)

Har vært på flere jazz-konserter der bassistene har brukt Fodera-basser (Matthew Garrison med John McLaughlin, Lincoln Goines med Mike Stern, James Genus med Michel Camilo), og det låter unektelig rått. :) Men så koster det penger, da... jeg for min del føler ikke at det er verdt investeringen, jeg synes jeg låter bra nok på billigere basser (så kan jeg heller unne meg den luksusen det er å ha litt flere). :D Må nok være mer enn en glad amatør for å kunne "forsvare" så dyre instrumenter!

Fant forresten en del bilder av bassisten i Brotherhood of Groove (Stew McKinsley, tror jeg han heter), der han spiller på sin nyeste bass, en 10-strengers Conklin. Synes det ser utrolig lite behagelig ut å spille. Selv er jeg opptatt av at venstrehånden skal ha en helt annen stilling enn det som er mulig på denne bassen. Bare se selv:

BOG-Noho-0161.jpg

No er dette rett nok på den nest nederste strengen, som vel er en H eller noe sånt, men likevel... det er i hvert fall ikke noe for mine hender! :)

Link to comment
Share on other sites

Den tidligere bassisten i Brotherhood of groove :wink:

Får vondt i håndleddet bare av å se bildet!

Ja, man betaler nok litt for merket. MEN, Wooten låter ikke like fett når han ikke spiller fodera - så den har nok en del å si på lyden. Har også hørt at fodera-preampen har mye å si.

Er forøvrig enig i at flere basser er å foretrekke. På den annen side - med foderaen kan man få de fleste lyder. Men selv om bassen låser som en jazzbass, føles det ikke som en:)

Jeg har bare en bass, men har alvorlige planer i å investere i en Jazz snart.

Link to comment
Share on other sites

Den tidligere bassisten i Brotherhood of groove :wink:  

Får vondt i håndleddet bare av å se bildet!  

Tidligere?? Han var på turne med det bandet så sent som i februar... da må det i så fall ha skjedd noe siden det! :)

Jeg har faktisk ingen Jazz bass.. burde kanskje hatt det, men jeg har en Grendel som låter omtrent som en, så jeg har ikke savnet en. Hvilken bass er det du har, da? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.